Tato práce se zaměřuje na životní spokojenost a syndrom vyhoření pedagogů. Teoretická část definuje pedagoga, speciálního pedagoga, životní spokojenost a její faktory. Dále definuje syndrom vyhoření, jeho stručnou historii, fáze, příznaky a syndrom vyhoření u pedagogů a speciálních pedagogů. Výzkumná část mapuje celkovou míru životní spokojenosti, míru spokojenosti v jednotlivých dimenzích a zdali se v této oblasti mezi sebou pedagogové a speciální pedagogové liší. Dále se výzkumná část zabývá mírou ohrožení syndromem vyhoření, zdali se mezi sebou v této oblasti pedagogové a speciální pedagogové liší, a zdali existuje souvislost mezi mírou celkové životní spokojeností a mírou syndromu vyhoření. Výzkumná část se zabývá i tím, zdali věk ovlivňuje životní spokojenost a zdali délka pedagogické praxe ovlivňuje míru syndromu vyhoření.
Anotace v angličtině
The work is specializes on life satisfaction and burnout syndrome of teachers. The theoretical part defines educator, special educator, life satisfaction and its factors. It also defines burnout syndrome and its brief history, stages, symptoms and burnout syndrome in educators and special educators. The research section maps the overall level of life satisfaction, the level of satisfaction in each dimension, and whether educators and special educators differ in this area. Furthermore, the research part deals with the level of threat of burnout syndrome, whether educators and special educators differ from each other in this area and whether there is a relationship between the level of overall life satisfaction and the level of burnout syndrome. The research section also looks at whether age affects life satisfaction and whether length of teaching experience affects the level of burnout.
Klíčová slova
Pedagogové, speciální pedagogové, životní spokojenost, syndrom vyhoření.
Klíčová slova v angličtině
Teachers, special educator, life satisfaction, burnout syndrome.
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zaměřuje na životní spokojenost a syndrom vyhoření pedagogů. Teoretická část definuje pedagoga, speciálního pedagoga, životní spokojenost a její faktory. Dále definuje syndrom vyhoření, jeho stručnou historii, fáze, příznaky a syndrom vyhoření u pedagogů a speciálních pedagogů. Výzkumná část mapuje celkovou míru životní spokojenosti, míru spokojenosti v jednotlivých dimenzích a zdali se v této oblasti mezi sebou pedagogové a speciální pedagogové liší. Dále se výzkumná část zabývá mírou ohrožení syndromem vyhoření, zdali se mezi sebou v této oblasti pedagogové a speciální pedagogové liší, a zdali existuje souvislost mezi mírou celkové životní spokojeností a mírou syndromu vyhoření. Výzkumná část se zabývá i tím, zdali věk ovlivňuje životní spokojenost a zdali délka pedagogické praxe ovlivňuje míru syndromu vyhoření.
Anotace v angličtině
The work is specializes on life satisfaction and burnout syndrome of teachers. The theoretical part defines educator, special educator, life satisfaction and its factors. It also defines burnout syndrome and its brief history, stages, symptoms and burnout syndrome in educators and special educators. The research section maps the overall level of life satisfaction, the level of satisfaction in each dimension, and whether educators and special educators differ in this area. Furthermore, the research part deals with the level of threat of burnout syndrome, whether educators and special educators differ from each other in this area and whether there is a relationship between the level of overall life satisfaction and the level of burnout syndrome. The research section also looks at whether age affects life satisfaction and whether length of teaching experience affects the level of burnout.
Klíčová slova
Pedagogové, speciální pedagogové, životní spokojenost, syndrom vyhoření.
Klíčová slova v angličtině
Teachers, special educator, life satisfaction, burnout syndrome.
Zásady pro vypracování
Prostudování literatury s ohledem na téma, zpracování rešerše, hlavní témata teoretické části, popis výzkumného prolblému - design výzkumného projektu (cíle, hypotézy či výzkumné otázky, popis souboru, metoda sběru a zpracování dat, očekáváné výstupy a praktický dopad práce).
Zásady pro vypracování
Prostudování literatury s ohledem na téma, zpracování rešerše, hlavní témata teoretické části, popis výzkumného prolblému - design výzkumného projektu (cíle, hypotézy či výzkumné otázky, popis souboru, metoda sběru a zpracování dat, očekáváné výstupy a praktický dopad práce).
Seznam doporučené literatury
HAMPLOVÁ, Dana. 2006. Životní spokojenost, štěstí a rodinný stav v 21 evropských zemích. Sociologický časopis / Czech SociologicalReview 42 (1): 35-55.ISSN 0038-0288.
HEŘMANOVÁ, Eva. 2012. Koncepty, teorie a měření kvality života. 1. vydání. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). ISBN: 978-80-7419-106-0
KEBZA, Vladimír a Iva Šolcová. 2005. Koncept osobní pohody (well-being) a jeho psychologické a interdisciplinární souvislosti. In: BLATNÝ, Marek, Vladimír KEBZA, Iva ŠOLCOVÁ a Jaroslava DOSEDLOVÁ: Psychosociální souvislosti osobní pohody. Brno: Masarykova univerzita & Nakladatelství MSD Brno. ISBN 80-86633-35-7.
KŘEMÉNKOVÁ, Lucie, Jana KVINTOVÁ a Michaela PUGNEROVÁ. 2017. Vztah životní spokojenosti a jejích složek s osobnostními charakteristikami u studentů učitelských oborů. In: E-pedagogium: Nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice [online]. 1/2017, 76-88 [cit. 2020-03-23]. ISSN 1213-7499. Dostupné z: http://old.pdf.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF/e-pedagogium/2017/e-Pedagogium_1-2017online.pdf#page=78
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. 2013. Psychologie pocitů štěstí: současný stav poznání. 1. vydání. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4436-0.
KVINTOVÁ, Jana. 2019. Výzkumné šetření syndromu vyhoření ve vztahu k životní spokojenosti učitelů. In: PUGNEROVÁ a kol.: Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. 1. vydání. Praha: Grada.Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-2789-4
LEMROVÁ, Soňa, Eleonora SMÉKALOVÁ a Tereza KELNEROVÁ. 2012. Životní spokojenost učitelů ZŠ a SŠ. In: Sborník z konference, XXX. Psychologické dny, 12. - 14. září 2012, str. 140-150, [cit. 2020-03-23]. ISBN 978-80-244-3492-6. Dostupné z: https://docplayer.cz/980938-Psychologicke-dny-2012.html
PUGNEROVÁ, Michaela. 2019. Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. 1. vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0532-8.
ZEMANOVÁ, Vanda a Martin DOLEJŠ. 2015. Životní spokojenost, sebehodnocení a výskyt rizikového chování u klientů nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4492-5.
ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-392-6.
PRIESS, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření: najděte cestu zpátky k sobě. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5394-2.
Marta a Eva REITMAYEROVÁ. Syndrom vyhoření. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-74-1
KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN 80-7071-231-7
Seznam doporučené literatury
HAMPLOVÁ, Dana. 2006. Životní spokojenost, štěstí a rodinný stav v 21 evropských zemích. Sociologický časopis / Czech SociologicalReview 42 (1): 35-55.ISSN 0038-0288.
HEŘMANOVÁ, Eva. 2012. Koncepty, teorie a měření kvality života. 1. vydání. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). ISBN: 978-80-7419-106-0
KEBZA, Vladimír a Iva Šolcová. 2005. Koncept osobní pohody (well-being) a jeho psychologické a interdisciplinární souvislosti. In: BLATNÝ, Marek, Vladimír KEBZA, Iva ŠOLCOVÁ a Jaroslava DOSEDLOVÁ: Psychosociální souvislosti osobní pohody. Brno: Masarykova univerzita & Nakladatelství MSD Brno. ISBN 80-86633-35-7.
KŘEMÉNKOVÁ, Lucie, Jana KVINTOVÁ a Michaela PUGNEROVÁ. 2017. Vztah životní spokojenosti a jejích složek s osobnostními charakteristikami u studentů učitelských oborů. In: E-pedagogium: Nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice [online]. 1/2017, 76-88 [cit. 2020-03-23]. ISSN 1213-7499. Dostupné z: http://old.pdf.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF/e-pedagogium/2017/e-Pedagogium_1-2017online.pdf#page=78
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. 2013. Psychologie pocitů štěstí: současný stav poznání. 1. vydání. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4436-0.
KVINTOVÁ, Jana. 2019. Výzkumné šetření syndromu vyhoření ve vztahu k životní spokojenosti učitelů. In: PUGNEROVÁ a kol.: Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. 1. vydání. Praha: Grada.Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-2789-4
LEMROVÁ, Soňa, Eleonora SMÉKALOVÁ a Tereza KELNEROVÁ. 2012. Životní spokojenost učitelů ZŠ a SŠ. In: Sborník z konference, XXX. Psychologické dny, 12. - 14. září 2012, str. 140-150, [cit. 2020-03-23]. ISBN 978-80-244-3492-6. Dostupné z: https://docplayer.cz/980938-Psychologicke-dny-2012.html
PUGNEROVÁ, Michaela. 2019. Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. 1. vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0532-8.
ZEMANOVÁ, Vanda a Martin DOLEJŠ. 2015. Životní spokojenost, sebehodnocení a výskyt rizikového chování u klientů nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4492-5.
ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-392-6.
PRIESS, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření: najděte cestu zpátky k sobě. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5394-2.
Marta a Eva REITMAYEROVÁ. Syndrom vyhoření. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-74-1
KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN 80-7071-231-7