Cílem předkládané práce bylo zhodnotit kognitivní náročnost učebních úloh zpracovaných v rámci standardů pro základní vzdělávání pro obor přírodopis. V teoretické části byla formou rešerše literárních zdrojů zpracována problematika možností hodnocení kognitivní náročnosti učebních úloh a přehled vybraných výsledků empirických prací, zaměřených na hodnocení kognitivní náročnosti přírodopisných učebních úloh. Součástí literární rešerše je také stručná charakteristika kurikulárních dokumentů a dále Biologické olympiády a mezinárodního šetření přírodopisné gramotnosti PISA ve vazbě na hodnocení přírodovědných znalostí a dovedností žáků. V praktické části bylo zpracováno vyhodnocení kognitivní náročnosti publikovaných učebních úloh ve vazbě na standardy pro základní vzdělávání pro obor školního vzdělávání přírodopis za využití revidované Bloomovy taxonomie. Dále byla srovnána kognitivní náročnost zmíněných úloh s kognitivní náročností učebních úloh Biologické olympiády a mezinárodního šetření přírodovědné gramotnosti PISA. Porovnávány byly také další parametry učebních úloh, především zastoupení různých typů učebních úloh. Z výsledků vyplývá, že učební úlohy všech tří zkoumaných zdrojů jsou většinou nižší kognitivní náročnosti. Z pohledu poznatkové dimenze pak převládají konceptuální poznatky.
Anotace v angličtině
The objective of the submitted thesis is to evaluate the cognitive difficulty of learning tasks created within the framework of the standards for elementary education for the subject of natural biology. The theoretical part took the form of research through literary sources of the problematic of how the cognitive difficulty of learning tasks can be evaluated as well as an overview of selected results of empirical research focused on this particular topic. The literary research further contains also a brief characteristic of curricular documents, the Biology Olympics and the international inquiry into the biology literacy according to PISA in connection with the evaluation of the knowledge and skills of the students regarding this subject. The practical part consists of the evaluation of the cognitive difficulty of published learning tasks with regard to the standards of elementary education for the subject of biology with the usage of the revised version of Bloom's taxonomy. The difficulty of these exercises was also compared with the difficulty of the tasks from the Biology Olympics and the international inquiry into the biology literacy according to PISA. Furthermore, other parameters of the tasks were also compared, particularly the variation of different types of tasks. The results suggest that the exercises examined have prevalently lower cognitive difficulty. In terms of the dimension of gained knowledge conceptual knowledge was prevalent.
Klíčová slova
přírodopis, učební úlohy, 2. stupeň základních škol, revidovaná Bloomova taxonomie, kognitivní náročnost, typy otázek, Standardy pro základní vzdělávání, Biologická olympiáda, mezinárodní šetření přírodovědné gramotnosti PISA
Klíčová slova v angličtině
biology, learning tasks, low-secondary school, the revised Bloom's taxonomy, cognitive process dimensions, types of questions, curriculum for primary schools, the Biology Olympics, the international inquiry into the biology literacy according to PISA
Rozsah průvodní práce
58 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem předkládané práce bylo zhodnotit kognitivní náročnost učebních úloh zpracovaných v rámci standardů pro základní vzdělávání pro obor přírodopis. V teoretické části byla formou rešerše literárních zdrojů zpracována problematika možností hodnocení kognitivní náročnosti učebních úloh a přehled vybraných výsledků empirických prací, zaměřených na hodnocení kognitivní náročnosti přírodopisných učebních úloh. Součástí literární rešerše je také stručná charakteristika kurikulárních dokumentů a dále Biologické olympiády a mezinárodního šetření přírodopisné gramotnosti PISA ve vazbě na hodnocení přírodovědných znalostí a dovedností žáků. V praktické části bylo zpracováno vyhodnocení kognitivní náročnosti publikovaných učebních úloh ve vazbě na standardy pro základní vzdělávání pro obor školního vzdělávání přírodopis za využití revidované Bloomovy taxonomie. Dále byla srovnána kognitivní náročnost zmíněných úloh s kognitivní náročností učebních úloh Biologické olympiády a mezinárodního šetření přírodovědné gramotnosti PISA. Porovnávány byly také další parametry učebních úloh, především zastoupení různých typů učebních úloh. Z výsledků vyplývá, že učební úlohy všech tří zkoumaných zdrojů jsou většinou nižší kognitivní náročnosti. Z pohledu poznatkové dimenze pak převládají konceptuální poznatky.
Anotace v angličtině
The objective of the submitted thesis is to evaluate the cognitive difficulty of learning tasks created within the framework of the standards for elementary education for the subject of natural biology. The theoretical part took the form of research through literary sources of the problematic of how the cognitive difficulty of learning tasks can be evaluated as well as an overview of selected results of empirical research focused on this particular topic. The literary research further contains also a brief characteristic of curricular documents, the Biology Olympics and the international inquiry into the biology literacy according to PISA in connection with the evaluation of the knowledge and skills of the students regarding this subject. The practical part consists of the evaluation of the cognitive difficulty of published learning tasks with regard to the standards of elementary education for the subject of biology with the usage of the revised version of Bloom's taxonomy. The difficulty of these exercises was also compared with the difficulty of the tasks from the Biology Olympics and the international inquiry into the biology literacy according to PISA. Furthermore, other parameters of the tasks were also compared, particularly the variation of different types of tasks. The results suggest that the exercises examined have prevalently lower cognitive difficulty. In terms of the dimension of gained knowledge conceptual knowledge was prevalent.
Klíčová slova
přírodopis, učební úlohy, 2. stupeň základních škol, revidovaná Bloomova taxonomie, kognitivní náročnost, typy otázek, Standardy pro základní vzdělávání, Biologická olympiáda, mezinárodní šetření přírodovědné gramotnosti PISA
Klíčová slova v angličtině
biology, learning tasks, low-secondary school, the revised Bloom's taxonomy, cognitive process dimensions, types of questions, curriculum for primary schools, the Biology Olympics, the international inquiry into the biology literacy according to PISA
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na hodnocení kognitivní náročnosti učebních úloh zpracovaných v rámci standardů pro základní vzdělávání pro obor přírodopis. Teoretická část BP se bude věnovat jednak možnostem hodnocení kognitivní náročnosti učebních úloh a zpracuje přehledně dosavadní výsledky empirických prací zjišťujících kognitivní náročnost přírodopisných učebních úloh z různých zdrojů. V praktické části bakalářské práce bude provedeno hodnocení kognitivní náročnosti (ve dvou dimenzích) publikovaných učebních úloh ve vazbě na standardy pro základní vzdělávání pro obor školního vzdělávání přírodopis s využitím revidované Bloomovy taxonomie. Kognitivní náročnost přírodopisných úloh ve vazbě na standardy základního vzdělávání bude porovnána s kognitivní náročností vybraných učebních úloh Biologické olympiády a mezinárodního šetření přírodovědné gramotnosti PISA.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na hodnocení kognitivní náročnosti učebních úloh zpracovaných v rámci standardů pro základní vzdělávání pro obor přírodopis. Teoretická část BP se bude věnovat jednak možnostem hodnocení kognitivní náročnosti učebních úloh a zpracuje přehledně dosavadní výsledky empirických prací zjišťujících kognitivní náročnost přírodopisných učebních úloh z různých zdrojů. V praktické části bakalářské práce bude provedeno hodnocení kognitivní náročnosti (ve dvou dimenzích) publikovaných učebních úloh ve vazbě na standardy pro základní vzdělávání pro obor školního vzdělávání přírodopis s využitím revidované Bloomovy taxonomie. Kognitivní náročnost přírodopisných úloh ve vazbě na standardy základního vzdělávání bude porovnána s kognitivní náročností vybraných učebních úloh Biologické olympiády a mezinárodního šetření přírodovědné gramotnosti PISA.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, R. et al. Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření PISA. Úlohy z přírodovědné gramotnosti pro základní školy a víceletá gymnázia. Praha: Česká školní inspekce, 2019, 100 s. ISBN 978-80-88087-25-0.
BYČKOVSKÝ, P. & KOTÁSEK, J. Nová teorie klasifikování kognitivních cílů ve vzdělávání: revize Bloomovy taxonomie. Pedagogika 2004, LIV(3), s. 227-242. ISSN: 0031-3815.
HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha: Portál, 2012, 736 s. ISBN: 978-80-262-0200-4.
Holec, J. & Pražienka, M. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Přírodopis. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2016, 126 s. ISBN 978-80-7481-167-8.
HOSTE, R. What do examination items test? An investigation of construct validity in a biology examination. Journal of Biological Education 2010, 16(1), s. 51-58. ISSN 0021-9266.
FARKAČ, J., & BOŽKOVÁ, H. Biologická olympiáda. Praha: Nakladatelství Jan Farkač, 2006, 160 s. ISBN: 80-903590-2-7.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2016, 256 s. ISBN: 978-80-247-5326-3.
KVASNIČKOVÁ, D. et al. Standardy pro základní vzdělávání – přírodopis. 2013, 37 s. ISBN neuvedeno. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67499&view=9832
KRATHWOHL, D. R. A Revision of Bloomʼs Taxonomy: An Overview. Theory into Practice 2002, 41(4), s. 212-218. ISSN: 0040-5841.
LEMONS, P., LEMONS J. D. & DEHAAN R. L. Questions for Assessing Higher-Order Cognitive Skills: It's Not Just Bloom’s. CBE-Life Sciences Education 2013, 12(1), s. 47-58. ISSN 1931-7913.
MANDÍKOVÁ, D. & HOUFKOVÁ J. a kol. Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Praha: Česká školní inspekce, 2012, 188 s. ISBN: 978-80-905370-1-9.
MOMSEN, J. L., LONG, T. M., WYSE, S. A. & EBERT-MAY, D. Just the Facts? Introductory Undergraduate Biology Courses Focus on Low-Level Cognitive Skills. CBE-Life Sciences Education 2010, 9(4), s. 435-440. ISSN: 1931-7913.
PETR, J. Možnosti využití úloh z Biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2016, 199 s. ISBN: 978-80-7394-476-6.
Seznam doporučené literatury
BLAŽEK, R. et al. Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření PISA. Úlohy z přírodovědné gramotnosti pro základní školy a víceletá gymnázia. Praha: Česká školní inspekce, 2019, 100 s. ISBN 978-80-88087-25-0.
BYČKOVSKÝ, P. & KOTÁSEK, J. Nová teorie klasifikování kognitivních cílů ve vzdělávání: revize Bloomovy taxonomie. Pedagogika 2004, LIV(3), s. 227-242. ISSN: 0031-3815.
HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha: Portál, 2012, 736 s. ISBN: 978-80-262-0200-4.
Holec, J. & Pražienka, M. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Přírodopis. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2016, 126 s. ISBN 978-80-7481-167-8.
HOSTE, R. What do examination items test? An investigation of construct validity in a biology examination. Journal of Biological Education 2010, 16(1), s. 51-58. ISSN 0021-9266.
FARKAČ, J., & BOŽKOVÁ, H. Biologická olympiáda. Praha: Nakladatelství Jan Farkač, 2006, 160 s. ISBN: 80-903590-2-7.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2016, 256 s. ISBN: 978-80-247-5326-3.
KVASNIČKOVÁ, D. et al. Standardy pro základní vzdělávání – přírodopis. 2013, 37 s. ISBN neuvedeno. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67499&view=9832
KRATHWOHL, D. R. A Revision of Bloomʼs Taxonomy: An Overview. Theory into Practice 2002, 41(4), s. 212-218. ISSN: 0040-5841.
LEMONS, P., LEMONS J. D. & DEHAAN R. L. Questions for Assessing Higher-Order Cognitive Skills: It's Not Just Bloom’s. CBE-Life Sciences Education 2013, 12(1), s. 47-58. ISSN 1931-7913.
MANDÍKOVÁ, D. & HOUFKOVÁ J. a kol. Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Praha: Česká školní inspekce, 2012, 188 s. ISBN: 978-80-905370-1-9.
MOMSEN, J. L., LONG, T. M., WYSE, S. A. & EBERT-MAY, D. Just the Facts? Introductory Undergraduate Biology Courses Focus on Low-Level Cognitive Skills. CBE-Life Sciences Education 2010, 9(4), s. 435-440. ISSN: 1931-7913.
PETR, J. Možnosti využití úloh z Biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2016, 199 s. ISBN: 978-80-7394-476-6.