Tato bakalářská práce se zaměřuje na formativní a sumativní hodnocení. Cílem této bakalářské práce je cíl prozkoumat výhody a nevýhody těchto typů hodnocení a poskytnout přehled příkladů technik hodnocení. První část je zaměřena na objasnění pojmů a definic. Druhá část popisuje efekty a strategie hodnocení. V poslední části jsou uvedeny návrhy efektivních způsobů hodnocení jednotlivých jazykových dovedností.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on formative and summative evaluation. The thesis explores the advantages and disadvantages of these types of evaluation. The thesis aims to investigate the advantages and disadvantages of these types of assessment and provide an overview of examples of assessment techniques. The first part focuses on clarifying terms and definitions. The second part describes the effects and strategies of evaluation. In the last part, suggestions are given for effective ways of evaluating individual language skills.
Klíčová slova
formativní hodnocení, sumativní hodnocení, hodnocení, testovací metody, známkování, motivace, vzdělávání, jazykové dovednosti, proces učení
Klíčová slova v angličtině
formative assessment, summative assessment, evaluation, testing methods, grading, motivation, education, language skills, the learning process
Rozsah průvodní práce
47
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na formativní a sumativní hodnocení. Cílem této bakalářské práce je cíl prozkoumat výhody a nevýhody těchto typů hodnocení a poskytnout přehled příkladů technik hodnocení. První část je zaměřena na objasnění pojmů a definic. Druhá část popisuje efekty a strategie hodnocení. V poslední části jsou uvedeny návrhy efektivních způsobů hodnocení jednotlivých jazykových dovedností.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on formative and summative evaluation. The thesis explores the advantages and disadvantages of these types of evaluation. The thesis aims to investigate the advantages and disadvantages of these types of assessment and provide an overview of examples of assessment techniques. The first part focuses on clarifying terms and definitions. The second part describes the effects and strategies of evaluation. In the last part, suggestions are given for effective ways of evaluating individual language skills.
Klíčová slova
formativní hodnocení, sumativní hodnocení, hodnocení, testovací metody, známkování, motivace, vzdělávání, jazykové dovednosti, proces učení
Klíčová slova v angličtině
formative assessment, summative assessment, evaluation, testing methods, grading, motivation, education, language skills, the learning process
Zásady pro vypracování
Abstract
Introduction
Basic principles of language testing
Formative and summative assessment in language testing
Establishing an appropriate form of language assessment
Conclusion
Zásady pro vypracování
Abstract
Introduction
Basic principles of language testing
Formative and summative assessment in language testing
Establishing an appropriate form of language assessment
Conclusion
Seznam doporučené literatury
BURKE, Kay, 2010. Balanced Assessment: Balanced Assessment: From Formative to Summative. Bloomington: Solution Tree Press. ISBN 9781934009529.
BROWN, James Dean, 1996. Testing in Language Programs. New Jersey: Prentice Hall. ISBN 0131241575.
BACHMAN, Lyle F. a Adrian S. PALMER, 1996. Language Testing in Practice: Designing and Developing Useful Language Tests. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0194371484.
MARSHALL, Bethan, 2011. Testing English: Formative and Summative Approaches to English Assessment. London: Continuum. ISBN 9781441182937.
FULCHER, Glen a Fred DAVIDOSO, 2007. Language Testing and Assessment: An Advanced Resource Book. Abingdon: Taylor & Francis. ISBN 9780203449066.
Seznam doporučené literatury
BURKE, Kay, 2010. Balanced Assessment: Balanced Assessment: From Formative to Summative. Bloomington: Solution Tree Press. ISBN 9781934009529.
BROWN, James Dean, 1996. Testing in Language Programs. New Jersey: Prentice Hall. ISBN 0131241575.
BACHMAN, Lyle F. a Adrian S. PALMER, 1996. Language Testing in Practice: Designing and Developing Useful Language Tests. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0194371484.
MARSHALL, Bethan, 2011. Testing English: Formative and Summative Approaches to English Assessment. London: Continuum. ISBN 9781441182937.
FULCHER, Glen a Fred DAVIDOSO, 2007. Language Testing and Assessment: An Advanced Resource Book. Abingdon: Taylor & Francis. ISBN 9780203449066.