Bakalářská práce se skládá z části teoretické a praktické. V teoretické části je popsán syndrom CAN, jeho formy a projevy, charakteristika dítěte mladšího školního věku, oblast prevence. V závěru je definována osobnost vychovatele a možnosti jeho intervence v případě syndromu CAN. Empirická část zkoumá zkušenosti vychovatelů se syndromem CAN, jejich informovanost o vhodných postupech a spolupráci s kompetentními orgány, dále, jak vychovatelé vnímají svou roli v životě týraného, zanedbávaného či sexuálně zneužívaného dítěte. V závěru analyzuje preventivní strategii základní školy jako volně přístupný dokument a možný zdroj informací pro vychovatele i širokou veřejnost.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis consists of theoretical and practical parts. The theoretical part describes the CAN syndrome, its forms and manifestations, the characteristics of the child of younger school age, the area of prevention. In the end, the personality of the educator and the possibilities of his intervention in the case of CAN syndrome are defined. The empirical part examines the experience of educators with CAN syndrome, their awareness of appropriate procedures and cooperation with competent authorities, as well as how educators perceive their role in the life of abused, neglected or sexually abused children. Finally, it analyzes the preventive strategy of the primary school as a freely accessible document and a possible source of information for educators and the general public.
Klíčová slova
Syndrom CAN, týrání, zanedbávání, sexuální zneužívání, dítě mladšího školního věku, vychovatel, prevence, intervence
Klíčová slova v angličtině
CAN syndrome, abuse, neglect, sexual abuse, young school child, educator, prevention, intervention
Rozsah průvodní práce
51 s. (110 031 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se skládá z části teoretické a praktické. V teoretické části je popsán syndrom CAN, jeho formy a projevy, charakteristika dítěte mladšího školního věku, oblast prevence. V závěru je definována osobnost vychovatele a možnosti jeho intervence v případě syndromu CAN. Empirická část zkoumá zkušenosti vychovatelů se syndromem CAN, jejich informovanost o vhodných postupech a spolupráci s kompetentními orgány, dále, jak vychovatelé vnímají svou roli v životě týraného, zanedbávaného či sexuálně zneužívaného dítěte. V závěru analyzuje preventivní strategii základní školy jako volně přístupný dokument a možný zdroj informací pro vychovatele i širokou veřejnost.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis consists of theoretical and practical parts. The theoretical part describes the CAN syndrome, its forms and manifestations, the characteristics of the child of younger school age, the area of prevention. In the end, the personality of the educator and the possibilities of his intervention in the case of CAN syndrome are defined. The empirical part examines the experience of educators with CAN syndrome, their awareness of appropriate procedures and cooperation with competent authorities, as well as how educators perceive their role in the life of abused, neglected or sexually abused children. Finally, it analyzes the preventive strategy of the primary school as a freely accessible document and a possible source of information for educators and the general public.
Klíčová slova
Syndrom CAN, týrání, zanedbávání, sexuální zneužívání, dítě mladšího školního věku, vychovatel, prevence, intervence
Klíčová slova v angličtině
CAN syndrome, abuse, neglect, sexual abuse, young school child, educator, prevention, intervention
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je zkoumat možnosti vychovatele v oblasti prevence syndromu CAN u dětí mladšího školního věku.
OBSAH:
ÚVOD
1.SYNDROM CAN
1.1 Historický exkurs do problematiky týraných dětí
1.2.Definice pojmu
1.3.Jednotlivé formy syndromu CAN
2. MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
2.1.Vývoj dítěte mladšího školního věku
2.2 Projevy chování dítěte trpícího syndromem CAN
3. PREVENCE SYNDROMU CAN
3.1 Primární prevence
3.2 Sekundární prevence
3.3 Terciální prevence
4. OSOBNOST VYCHOVATELE
4.1 Osobnost vychovatele
4.2 Možnosti intervence
5. VÝZKUMNÉ ŠETŘENÍ
5.1 Cíle, metodologie, cílové skupiny
5.2 Výsledky
5.3 Interpretace
5.4 Závěr
ZÁVĚR
SEZNAM ODBORNÝCH ZDROJŮ
ZÁSADY PRO VYPRACOVÁNÍ:
Shromáždění a studium literatury
Stanovení cíle práce
Vypracování základní terminologie k tématu
Zpracování teoretické části
Sběr dat a jejich vyhodnocení
Závěr práce
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je zkoumat možnosti vychovatele v oblasti prevence syndromu CAN u dětí mladšího školního věku.
OBSAH:
ÚVOD
1.SYNDROM CAN
1.1 Historický exkurs do problematiky týraných dětí
1.2.Definice pojmu
1.3.Jednotlivé formy syndromu CAN
2. MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
2.1.Vývoj dítěte mladšího školního věku
2.2 Projevy chování dítěte trpícího syndromem CAN
3. PREVENCE SYNDROMU CAN
3.1 Primární prevence
3.2 Sekundární prevence
3.3 Terciální prevence
4. OSOBNOST VYCHOVATELE
4.1 Osobnost vychovatele
4.2 Možnosti intervence
5. VÝZKUMNÉ ŠETŘENÍ
5.1 Cíle, metodologie, cílové skupiny
5.2 Výsledky
5.3 Interpretace
5.4 Závěr
ZÁVĚR
SEZNAM ODBORNÝCH ZDROJŮ
ZÁSADY PRO VYPRACOVÁNÍ:
Shromáždění a studium literatury
Stanovení cíle práce
Vypracování základní terminologie k tématu
Zpracování teoretické části
Sběr dat a jejich vyhodnocení
Závěr práce
Seznam doporučené literatury
KALIBOVÁ, Petra a Martin KALIBA. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě v kontextu současného školství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-507-3.
DUNOVSKÝ, Jiří. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5.
PEŠATOVÁ, Ilona. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-19-9.
WEISS, Petr. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada, 2005. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0929-5.
PÖTHE, Petr. Dítě v ohrožení. Praha: G plus G, 1996. Zde a nyní. ISBN 80-901896-5-2.
ŠPECIÁNOVÁ, Šárka. Ochrana týraného a zneužívaného dítěte. Praha: Linde, 2003. ISBN 80-8613-144-0.
VANÍČKOVÁ, Eva, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Kamil PROVAZNÍK. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-479-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese / Marie Vágnerová. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
Úmluva o právech dítěte a související dokumenty. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, 2016. ISBN 978-80-7421-120-1.
Zákon č. 89/2012 Sb. Občanský zákoník. [online]. Dostupné na: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89?text=obcansk%C3%BD+z%C3%A1kon%C3%ADk
Zákon č. 359/1999 Sb. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí. [online]. Dostupné na: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1999-359
Seznam doporučené literatury
KALIBOVÁ, Petra a Martin KALIBA. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě v kontextu současného školství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-507-3.
DUNOVSKÝ, Jiří. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5.
PEŠATOVÁ, Ilona. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-19-9.
WEISS, Petr. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada, 2005. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0929-5.