Diplomová práce "Strategie učení žáků se SVP ve starším školním věku" se zabývá strategiemi učení žáků na druhém stupni základních škol a nižším stupni víceletých gymnázií. Teoretická část vymezuje pojem žák staršího školního věku se SVP, dále se věnuje procesu učení a kognitivním procesům, krátce popisuje specifické poruchy učení. Poslední kapitola je věnována učebním preferencím, strategiím učení a podpoře žáků pedagogem v oblasti učení.
Cílem praktické části je na základě dotazníkového šetření zjistit, zda jsou žáci na druhém stupni základních škol a nižším stupni víceletých gymnázií pedagogy vedeni ke strategiím učení.
Annotation in English
The thesis deals with learning strategies of older school-age children with special educational needs (SEN). Theoretical part consists of chapters focused on the term older school-age children with SEN, learning process and description of cognitive processes, specific learning disabilities, learning preferences, learning strategies and teacher's support in that area.
The aim of the practical part of the thesis is to find out, if the teachers are teaching their students how to use learning strategies. The research is based on qualitative method with use of a questionnaire.
Keywords
Strategie učení, proces učení, učební preference, žák se SVP, starší školní věk
Keywords in English
Learning strategies, learning process, learning preferences, student with SEN, older school-age children
Length of the covering note
79 s. (159 968 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce "Strategie učení žáků se SVP ve starším školním věku" se zabývá strategiemi učení žáků na druhém stupni základních škol a nižším stupni víceletých gymnázií. Teoretická část vymezuje pojem žák staršího školního věku se SVP, dále se věnuje procesu učení a kognitivním procesům, krátce popisuje specifické poruchy učení. Poslední kapitola je věnována učebním preferencím, strategiím učení a podpoře žáků pedagogem v oblasti učení.
Cílem praktické části je na základě dotazníkového šetření zjistit, zda jsou žáci na druhém stupni základních škol a nižším stupni víceletých gymnázií pedagogy vedeni ke strategiím učení.
Annotation in English
The thesis deals with learning strategies of older school-age children with special educational needs (SEN). Theoretical part consists of chapters focused on the term older school-age children with SEN, learning process and description of cognitive processes, specific learning disabilities, learning preferences, learning strategies and teacher's support in that area.
The aim of the practical part of the thesis is to find out, if the teachers are teaching their students how to use learning strategies. The research is based on qualitative method with use of a questionnaire.
Keywords
Strategie učení, proces učení, učební preference, žák se SVP, starší školní věk
Keywords in English
Learning strategies, learning process, learning preferences, student with SEN, older school-age children
Research Plan
1. Struktura práce
2. Stanovení výzkumného cíle
3. Tvorba teoretické části (práce s odbornou literaturou)
4. Tvorba praktické části (výběr účastníků šetření, popis použitých metod, sběr a zpracování získaných dat)
5. Závěr práce
Research Plan
1. Struktura práce
2. Stanovení výzkumného cíle
3. Tvorba teoretické části (práce s odbornou literaturou)
4. Tvorba praktické části (výběr účastníků šetření, popis použitých metod, sběr a zpracování získaných dat)
5. Závěr práce
Recommended resources
KREJČOVÁ, Lenka. Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013, 174 s. ISBN 978-80-262-0496-1.
KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019, 248 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3950-2.
MARTINIS, Isabel Minhós, Maria Manuel PEDROSA a Madalena MATOSO. Uvnitř.: Průvodce hlubinami mozku. Praha: Baobab, 2019, 368 s. ISBN 978-80-7515-100-1.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vydání dvanácté. Praha: Portál, 2015, 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4.
POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010, 238 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
Recommended resources
KREJČOVÁ, Lenka. Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013, 174 s. ISBN 978-80-262-0496-1.
KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019, 248 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3950-2.
MARTINIS, Isabel Minhós, Maria Manuel PEDROSA a Madalena MATOSO. Uvnitř.: Průvodce hlubinami mozku. Praha: Baobab, 2019, 368 s. ISBN 978-80-7515-100-1.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vydání dvanácté. Praha: Portál, 2015, 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4.
POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010, 238 s. ISBN 978-80-7367-773-2.