Bakalářská práce je zaměřena na posouzení školní zralosti a připravenosti u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. V první kapitole práce jsou vysvětleny pojmy školní zralost a připravenost a představeny jednotlivé oblasti školní zralosti a připravenosti. Druhá kapitola definuje jednotlivé druhy postižení, které jsou diagnostikovány u dětí, které se účastnili výzkumu. Konkrétně se zaměřuji na děti se sluchovým postižením, s vadami řeči, kombinovanými vadami a na děti s poruchou autistického spektra. Třetí kapitola teoretické části je zaměřena na rozbor jednotlivých programů a pomůcek zaměřeným na posuzování školní zralosti a připravenosti u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich edukaci. Cílem praktické části bakalářské práce byla modifikace pomůcek pro diagnostiku a edukaci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich následné praktické použití. Součástí bakalářské práce jsou fotografie využívaných pomůcek. Praktická část byla realizována v jedné mateřské škole pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v Jihomoravském kraji.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the assessment of school maturity and readiness of children with special educational needs. The first chapter explains concepts of school maturity and readiness and introduces various areas of school maturity and readiness. The second chapter defines different types of disabilities that are diagnosed in children who participated in research. Specifically, I specifically focus on children with hearing impairments, speech defects, combined disabilities and children with autistic spectrum disorder. The third chapter of the theoretical part is focused on analysis of individual programs and aids aimed at assessing school maturity and readiness of children with special educational needs and their education. The aim of the practical part of the bachelor thesis was to modify aids for diagnostics and education of children with special educational needs and their subsequent practical use. The bachelor thesis includes photographs of the aids used. The practical part was implemented in one of the preschools for children with special educational needs in the South Moravian Region.
Klíčová slova
školní zralost a připravenost, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, dítě s poruchou autistického spektra, dítě s vývojovou dysfázií, dítě s kochleárním implantátem, děti s kombinovanými vadami, pomůcky pro rozvoj školní zralosti a připravenosti
Klíčová slova v angličtině
school maturity and readiness, children with special educational needs, child with autism spectrum disorder, child with developmental dysphasia, child with cochlear implant, children with combined disabilities, aids for the development of school maturity and readiness
Rozsah průvodní práce
95 s. (162 521)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na posouzení školní zralosti a připravenosti u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. V první kapitole práce jsou vysvětleny pojmy školní zralost a připravenost a představeny jednotlivé oblasti školní zralosti a připravenosti. Druhá kapitola definuje jednotlivé druhy postižení, které jsou diagnostikovány u dětí, které se účastnili výzkumu. Konkrétně se zaměřuji na děti se sluchovým postižením, s vadami řeči, kombinovanými vadami a na děti s poruchou autistického spektra. Třetí kapitola teoretické části je zaměřena na rozbor jednotlivých programů a pomůcek zaměřeným na posuzování školní zralosti a připravenosti u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich edukaci. Cílem praktické části bakalářské práce byla modifikace pomůcek pro diagnostiku a edukaci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich následné praktické použití. Součástí bakalářské práce jsou fotografie využívaných pomůcek. Praktická část byla realizována v jedné mateřské škole pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v Jihomoravském kraji.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the assessment of school maturity and readiness of children with special educational needs. The first chapter explains concepts of school maturity and readiness and introduces various areas of school maturity and readiness. The second chapter defines different types of disabilities that are diagnosed in children who participated in research. Specifically, I specifically focus on children with hearing impairments, speech defects, combined disabilities and children with autistic spectrum disorder. The third chapter of the theoretical part is focused on analysis of individual programs and aids aimed at assessing school maturity and readiness of children with special educational needs and their education. The aim of the practical part of the bachelor thesis was to modify aids for diagnostics and education of children with special educational needs and their subsequent practical use. The bachelor thesis includes photographs of the aids used. The practical part was implemented in one of the preschools for children with special educational needs in the South Moravian Region.
Klíčová slova
školní zralost a připravenost, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, dítě s poruchou autistického spektra, dítě s vývojovou dysfázií, dítě s kochleárním implantátem, děti s kombinovanými vadami, pomůcky pro rozvoj školní zralosti a připravenosti
Klíčová slova v angličtině
school maturity and readiness, children with special educational needs, child with autism spectrum disorder, child with developmental dysphasia, child with cochlear implant, children with combined disabilities, aids for the development of school maturity and readiness
Zásady pro vypracování
1) Studium literatury a zdrojů
2) Studium metodologie a výběr výzkumných strategií
3) Zpracování teoretické části
4) Realizace výzkumného šetření
5) Zpacování praktické části
6) Kompletace bakalářské práce
Zásady pro vypracování
1) Studium literatury a zdrojů
2) Studium metodologie a výběr výzkumných strategií
3) Zpracování teoretické části
4) Realizace výzkumného šetření
5) Zpacování praktické části
6) Kompletace bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9. BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe, 2019. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-421-3. OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.
SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9. BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe, 2019. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-421-3. OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.