V této bakalářské práci se zabývám strachem a úzkostí u dětí předškolního věku. Definovala jsem si základní pojmy a rozčlenila do čtyř hlavních kapitol, a to úzkost a strach, předškolní věk, strach a úzkost u dětí předškolního věku a metody sloužící ke zvládání strachu u dětí. V praktické části jsem použila kvantitativní metodu výzkumu. Vytvořila jsem dva dotazníky, jeden na strach a druhý na úzkost. Výzkumným vzorkem bylo dohromady 34 předškolních dětí. Dotazníky byly vyplněny učitelkami z mateřských škol. Hlavním cílem bylo zjistit, jaké typy strachů a v jaké intenzitě se vyskytují u této věkové skupiny dětí, dále jestli hraje roli věk a pohlaví. U úzkosti bylo cílem zjistit, zda některé z dětí vykazuje patologickou úzkost a v jaké míře. Výsledkem výzkumu bylo, že nejčastějšími typy strachů u dětí jsou strašidla a strašidelné filmy, bouřka a tma, odporné zvíře, nemoc či nehoda a být unesen. Zjistila jsem, že dívky se obecně bojí více než kluci, stejně tak mladší děti více než děti starší. Některé typy strachů se také mění podle pohlaví i věku. U dotazníku zaměřeného na úzkost jsem přišla na to, že některé děti v malé míře patologickou úzkost projevují, jedno dítě mělo extrémně vysokou patologii.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis I deal with fear and anxiety in preschool children. I defined the basic concepts and divided them into four main chapters, namely anxiety and fear, preschool age, fear and anxiety in preschool children and methods used to manage fear in children. In the practical part I used a quantitative research method. I created two questionnaires, one for fear and the other for anxiety. The research sample consisted of a total of 34 preschool children. The questionnaires were filled in by kindergarten teachers. The main goal was to find out what types of fears and in what intensity they occur in this age group of children, as well as whether age and gender play a role. For anxiety, the aim was to find out if some of the children had pathological anxiety and to what extent. The result of the research was that the most common types of fear in children are spooks and scary movies, storm and darkness, a disgusting animal, illness or accident and being abducted. I have found that girls are generally more afraid thanboys, as well as younger children more than older children. Some types of fears also vary by gender and age. In the anxiety questionnaire, I found that some children had a small degree of pathological anxiety, one child had an extremely high pathology.
Klíčová slova
strach, úzkost, děti předškolního věku, výzkum
Klíčová slova v angličtině
fear, anxiety, preschool children, research
Rozsah průvodní práce
62 s. (93 568 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V této bakalářské práci se zabývám strachem a úzkostí u dětí předškolního věku. Definovala jsem si základní pojmy a rozčlenila do čtyř hlavních kapitol, a to úzkost a strach, předškolní věk, strach a úzkost u dětí předškolního věku a metody sloužící ke zvládání strachu u dětí. V praktické části jsem použila kvantitativní metodu výzkumu. Vytvořila jsem dva dotazníky, jeden na strach a druhý na úzkost. Výzkumným vzorkem bylo dohromady 34 předškolních dětí. Dotazníky byly vyplněny učitelkami z mateřských škol. Hlavním cílem bylo zjistit, jaké typy strachů a v jaké intenzitě se vyskytují u této věkové skupiny dětí, dále jestli hraje roli věk a pohlaví. U úzkosti bylo cílem zjistit, zda některé z dětí vykazuje patologickou úzkost a v jaké míře. Výsledkem výzkumu bylo, že nejčastějšími typy strachů u dětí jsou strašidla a strašidelné filmy, bouřka a tma, odporné zvíře, nemoc či nehoda a být unesen. Zjistila jsem, že dívky se obecně bojí více než kluci, stejně tak mladší děti více než děti starší. Některé typy strachů se také mění podle pohlaví i věku. U dotazníku zaměřeného na úzkost jsem přišla na to, že některé děti v malé míře patologickou úzkost projevují, jedno dítě mělo extrémně vysokou patologii.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis I deal with fear and anxiety in preschool children. I defined the basic concepts and divided them into four main chapters, namely anxiety and fear, preschool age, fear and anxiety in preschool children and methods used to manage fear in children. In the practical part I used a quantitative research method. I created two questionnaires, one for fear and the other for anxiety. The research sample consisted of a total of 34 preschool children. The questionnaires were filled in by kindergarten teachers. The main goal was to find out what types of fears and in what intensity they occur in this age group of children, as well as whether age and gender play a role. For anxiety, the aim was to find out if some of the children had pathological anxiety and to what extent. The result of the research was that the most common types of fear in children are spooks and scary movies, storm and darkness, a disgusting animal, illness or accident and being abducted. I have found that girls are generally more afraid thanboys, as well as younger children more than older children. Some types of fears also vary by gender and age. In the anxiety questionnaire, I found that some children had a small degree of pathological anxiety, one child had an extremely high pathology.
Klíčová slova
strach, úzkost, děti předškolního věku, výzkum
Klíčová slova v angličtině
fear, anxiety, preschool children, research
Zásady pro vypracování
Rešerše a studium tuzemských i zahraničních odborných zdrojů Tvorba teoretické části práce Příprava výzkumného procesu Realizace výzkumu a následný sběr dat Zpracování, prezentace a interpretace získaných dat Formulace závěrů a doporučení Průběžná konzultace jednotlivých kroků s vedoucí práce
Zásady pro vypracování
Rešerše a studium tuzemských i zahraničních odborných zdrojů Tvorba teoretické části práce Příprava výzkumného procesu Realizace výzkumu a následný sběr dat Zpracování, prezentace a interpretace získaných dat Formulace závěrů a doporučení Průběžná konzultace jednotlivých kroků s vedoucí práce
Seznam doporučené literatury
DRVOTA, Stanislav. Úzkost a strach. Praha: Avicenum, 1971. Život a zdraví (Avicenum).
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
ROGGE, Jan-Uwe. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-237-8.
SILLAMY, Norbert. Psychologický slovník. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001. ISBN 80-244-0249-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VYMĚTAL, Jan. Speciální psychoterapie: (úzkost a strach). Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 2000. Psychoterapie. ISBN 80-86123-15-4.
Seznam doporučené literatury
DRVOTA, Stanislav. Úzkost a strach. Praha: Avicenum, 1971. Život a zdraví (Avicenum).
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
ROGGE, Jan-Uwe. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-237-8.
SILLAMY, Norbert. Psychologický slovník. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001. ISBN 80-244-0249-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VYMĚTAL, Jan. Speciální psychoterapie: (úzkost a strach). Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 2000. Psychoterapie. ISBN 80-86123-15-4.