Tématem bakalářské práce je proces stávání se manažerem. Cílem práce je zjistit, jak manažeři přemýšlí v kritických chvílích v procesu stávání se manažerem a jaký význam přisuzují motivačním faktorům, díky kterým krizi překonali. Tento výzkum pomáhá ke zjištění problémů, se kterými se manažeři potýkají. Zároveň popisuje, co manažery motivuje, a co je posouvá v práci vpřed. Jelikož práce s manažery a jejich motivace není až do takové míry probádaným tématem, může výzkum pomoci firmám v kvalitnějším zacházení s manažery. Přehled literatury poskytuje vhled do třech oblastí, které byly určeny jako klíčové pro stávání se manažerem. Jedná se o identitu manažera, překážky a syndrom vyhoření. Se všemi těmito tématy souvisí motivace, na kterou se práce následně zaměřuje. Jedná se o kvalitativní výzkum, který je založen na Interpretativní fenomenologické analýze. V závěru je vytyčeno, co manažeři považují ve své práci za nejdůležitější, aby byli k práci motivováni, co jim pomáhá ve špatných chvílích, a jaký pro ně byl přechod na manažerskou pozici. Zároveň je navrženo, jak by měly firmy se svými manažery efektivně pracovat a co by mohly změnit.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is the process of becoming a manager. The aim of the thesis is to find out how managers think at critical moments in the process of becoming a manager and what importance they attach to the motivational factors that helped overcome the crisis. This research helps identify issues that managers often face. At the same time, it describing what motivates managers and what moves them forward in their work. As working with managers and their motivation is not such a explored topic, research can help companies in better work with managers. The literature review provides insight into the three areas that have been identified as key to becoming a manager. These are the identity of the manager, obstacles and burnout. All these topics are related to the motivation on which the work subsequently focuses. This is a qualitative research based on Interpretative Phenomenological Analysis. In the end, it outlines what managers consider the most important in their work for their motivation, what helps them in bad times and what the transition to a managerial position was for them. At the same time, it is suggested how companies should work effectively with their managers and what they could change.
Tématem bakalářské práce je proces stávání se manažerem. Cílem práce je zjistit, jak manažeři přemýšlí v kritických chvílích v procesu stávání se manažerem a jaký význam přisuzují motivačním faktorům, díky kterým krizi překonali. Tento výzkum pomáhá ke zjištění problémů, se kterými se manažeři potýkají. Zároveň popisuje, co manažery motivuje, a co je posouvá v práci vpřed. Jelikož práce s manažery a jejich motivace není až do takové míry probádaným tématem, může výzkum pomoci firmám v kvalitnějším zacházení s manažery. Přehled literatury poskytuje vhled do třech oblastí, které byly určeny jako klíčové pro stávání se manažerem. Jedná se o identitu manažera, překážky a syndrom vyhoření. Se všemi těmito tématy souvisí motivace, na kterou se práce následně zaměřuje. Jedná se o kvalitativní výzkum, který je založen na Interpretativní fenomenologické analýze. V závěru je vytyčeno, co manažeři považují ve své práci za nejdůležitější, aby byli k práci motivováni, co jim pomáhá ve špatných chvílích, a jaký pro ně byl přechod na manažerskou pozici. Zároveň je navrženo, jak by měly firmy se svými manažery efektivně pracovat a co by mohly změnit.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is the process of becoming a manager. The aim of the thesis is to find out how managers think at critical moments in the process of becoming a manager and what importance they attach to the motivational factors that helped overcome the crisis. This research helps identify issues that managers often face. At the same time, it describing what motivates managers and what moves them forward in their work. As working with managers and their motivation is not such a explored topic, research can help companies in better work with managers. The literature review provides insight into the three areas that have been identified as key to becoming a manager. These are the identity of the manager, obstacles and burnout. All these topics are related to the motivation on which the work subsequently focuses. This is a qualitative research based on Interpretative Phenomenological Analysis. In the end, it outlines what managers consider the most important in their work for their motivation, what helps them in bad times and what the transition to a managerial position was for them. At the same time, it is suggested how companies should work effectively with their managers and what they could change.
Bakalářská práce se bude zabývat identifikací základních motivačních faktorů, které ovlivňují jedince k jeho setrvání na pozici manažera, a zároveň hlubším porozuměním těmto motivačním faktorům. Cílem práce je poskytnout odpověď na hlavní výzkumnou otázku, jak manažeři přemýšlí v kritických chvílích v procesu stávání se manažerem a jaký význam přisuzují motivačním faktorům, díky kterým krizi překonali. Práce se konkrétně bude zaobírat kritickými chvílemi, kterými si manažeři v určitém čase při své práci prošli a definuje, co je motivovalo k tomu, aby práci v managementu nevzdali a pokračovali ve stejné firmě a neodešli jinam či úplně neskončili s prací v tomto oboru. Znalost motivace manažerů pro setrvání v managementu je důležitá do budoucna pro firmy, aby nepřicházeli o kvalitní manažery. S tím souvisí také potřeba komunikace mezi top managementem a středním managementem \textendash díky toho mohou zjistit, jak se manažeři na své pozici cítí a zda bojují s nějakými překážkami, a jak je eliminovat. Samotní manažeři mohou také díky výzkumu lépe porozumět své identitě.
Bakalářská práce bude založena na interpretativní fenomenologické analýze, která se pokouší porozumět žité zkušenosti člověka, tedy jakým způsobem lidé přisuzují své zkušenosti smysl. Na základě této metody budu provádět kvalitativní výzkum sestávající z rozhovorů s jednotlivými respondenty.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat identifikací základních motivačních faktorů, které ovlivňují jedince k jeho setrvání na pozici manažera, a zároveň hlubším porozuměním těmto motivačním faktorům. Cílem práce je poskytnout odpověď na hlavní výzkumnou otázku, jak manažeři přemýšlí v kritických chvílích v procesu stávání se manažerem a jaký význam přisuzují motivačním faktorům, díky kterým krizi překonali. Práce se konkrétně bude zaobírat kritickými chvílemi, kterými si manažeři v určitém čase při své práci prošli a definuje, co je motivovalo k tomu, aby práci v managementu nevzdali a pokračovali ve stejné firmě a neodešli jinam či úplně neskončili s prací v tomto oboru. Znalost motivace manažerů pro setrvání v managementu je důležitá do budoucna pro firmy, aby nepřicházeli o kvalitní manažery. S tím souvisí také potřeba komunikace mezi top managementem a středním managementem \textendash díky toho mohou zjistit, jak se manažeři na své pozici cítí a zda bojují s nějakými překážkami, a jak je eliminovat. Samotní manažeři mohou také díky výzkumu lépe porozumět své identitě.
Bakalářská práce bude založena na interpretativní fenomenologické analýze, která se pokouší porozumět žité zkušenosti člověka, tedy jakým způsobem lidé přisuzují své zkušenosti smysl. Na základě této metody budu provádět kvalitativní výzkum sestávající z rozhovorů s jednotlivými respondenty.
Seznam doporučené literatury
ALASE, Abayomi. The Interpretative Phenomenological Analysis (IPA): A Guide to a Good Qualitative Research Approach. International Journal of Education and Literacy Studies [online]. 2017, 5(2), 9-19 [cit. 2021-01-11]. ISSN 2202-9478. Dostupné z: doi:10.7575/aiac.ijels.v.5n.2p.9 BOLANDER, Pernilla; HOLMBERG, Ingalill; FELLBOM, Elisabeth. Learning to become manager: The identity work of first-time managers. Management Learning [online]. 2019, 50(3), 282-301 [cit. 2021-01-11]. ISSN 1350-5076. Dostupné z: doi:10.1177/1350507618820711 DOWN, Simon; REVELEY, James. Between narration and interaction: Situating first-line supervisor identity work. Human Relations [online]. 2009, 62(3), 379-401 [cit. 2021-01-11]. ISSN 0018-7267. Dostupné z: doi:10.1177/0018726708101043 GYLLENSTEN, Kristina; HENSCHEL, Charlotte; JONES, Gabriela. The experience of executive group coaching \textendash A qualitative study. International Coaching Psychology Review [online]. 2020, 15(1), 37-43 [cit. 2021-01-11]. ISSN 17502764. CHROMJAKOVA, Felicita. The Key Principles of Process Manager Motivation in Production and Administration Processes in an Industrial Enterprise. Journal of Competitiveness [online]. 2016, 8(1), 95-110 [cit. 2021-01-11]. ISSN 1804171X. Dostupné z: doi:10.7441/joc.2016.01.07 MAHLAMÄKI, Tommi; RINTAMÄKI, Timo; RAJAH, Edwin. The role of personality and motivation on key account manager job performance. Industrial Marketing Management [online]. 2019, 83, 174-184 [cit. 2021-01-11]. ISSN 00198501. Dostupné z: doi: 10.1016/j.indmarman.2018.11.013 MASLACH, Christina; GOLDBERG, Julie. Prevention of burnout: New perspectives. Applied and Preventive Psychology [online]. 1998, 7(1), 63-74 [cit. 2021-01-11]. ISSN 09621849. Dostupné z: doi:10.1016/S0962-1849(98)80022-X MÜLLER, Michal. What are Existential Disruptions in Managerial Practice? Overcoming Disruptions as Prevention of Burnout. In Talášek, T., Stoklasa, J., Slavíčková, P. (eds.). 2019, Knowledge on Economics and Management: Profit or Purpose (pp. 181-187). Olomouc: VUP. NAGIN, Daniel S; REBITZER, James B; SANDERS, Seth; TAYLOR, Lowell J. Monitoring, Motivation, and Management: The Determinants of Opportunistic Behavior in a Field Experiment. American Economic Review [online]. 2002, 92(4), 850-873 [cit. 2021-01-11]. ISSN 0002-8282. Dostupné z: doi:10.1257/00028280260344498 NANDURI, Venkata Satyanarayana. How the participants experienced a coaching intervention conducted during company restructure and retrenchment: a qualitative research study using interpretative phenomenological analysis. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice [online]. 2018, 11(2), 144-154 [cit. 2021-01-11]. ISSN 1752-1882. Dostupné z: doi:10.1080/17521882.2017.1351459 SEILER, Stefan; LENT, Bogdan; PINKOWSKA, Malgorzata; PINAZZA, Melanie. An integrated model of factors influencing project managers' motivation \textemdash Findings from a Swiss Survey. International Journal of Project Management [online]. 2012, 30(1), 60-72 [cit. 2021-01-11]. ISSN 02637863. Dostupné z: doi:10.1016/j.ijproman.2011.03.002 STURDY, Andrew; BROCKLEHURST, Michael; WINSTANLEY, Diana; LITTLEJOHNS, Margaret. Management as a (Self) Confidence Trick: Management Ideas, Education and Identity Work. Organization [online]. 2016, 13(6), 841-860 [cit. 2021-01-11]. ISSN 1350-5084. Dostupné z: doi:10.1177/1350508406068501 WATSON, Tony J. Narrative, life story and manager identity: A case study in autobiographical identity work. Human Relations [online]. 2009, 62(3), 425-452 [cit. 2021-01-11]. ISSN 0018-7267. Dostupné z: doi:10.1177/0018726708101
Seznam doporučené literatury
ALASE, Abayomi. The Interpretative Phenomenological Analysis (IPA): A Guide to a Good Qualitative Research Approach. International Journal of Education and Literacy Studies [online]. 2017, 5(2), 9-19 [cit. 2021-01-11]. ISSN 2202-9478. Dostupné z: doi:10.7575/aiac.ijels.v.5n.2p.9 BOLANDER, Pernilla; HOLMBERG, Ingalill; FELLBOM, Elisabeth. Learning to become manager: The identity work of first-time managers. Management Learning [online]. 2019, 50(3), 282-301 [cit. 2021-01-11]. ISSN 1350-5076. Dostupné z: doi:10.1177/1350507618820711 DOWN, Simon; REVELEY, James. Between narration and interaction: Situating first-line supervisor identity work. Human Relations [online]. 2009, 62(3), 379-401 [cit. 2021-01-11]. ISSN 0018-7267. Dostupné z: doi:10.1177/0018726708101043 GYLLENSTEN, Kristina; HENSCHEL, Charlotte; JONES, Gabriela. The experience of executive group coaching \textendash A qualitative study. International Coaching Psychology Review [online]. 2020, 15(1), 37-43 [cit. 2021-01-11]. ISSN 17502764. CHROMJAKOVA, Felicita. The Key Principles of Process Manager Motivation in Production and Administration Processes in an Industrial Enterprise. Journal of Competitiveness [online]. 2016, 8(1), 95-110 [cit. 2021-01-11]. ISSN 1804171X. Dostupné z: doi:10.7441/joc.2016.01.07 MAHLAMÄKI, Tommi; RINTAMÄKI, Timo; RAJAH, Edwin. The role of personality and motivation on key account manager job performance. Industrial Marketing Management [online]. 2019, 83, 174-184 [cit. 2021-01-11]. ISSN 00198501. Dostupné z: doi: 10.1016/j.indmarman.2018.11.013 MASLACH, Christina; GOLDBERG, Julie. Prevention of burnout: New perspectives. Applied and Preventive Psychology [online]. 1998, 7(1), 63-74 [cit. 2021-01-11]. ISSN 09621849. Dostupné z: doi:10.1016/S0962-1849(98)80022-X MÜLLER, Michal. What are Existential Disruptions in Managerial Practice? Overcoming Disruptions as Prevention of Burnout. In Talášek, T., Stoklasa, J., Slavíčková, P. (eds.). 2019, Knowledge on Economics and Management: Profit or Purpose (pp. 181-187). Olomouc: VUP. NAGIN, Daniel S; REBITZER, James B; SANDERS, Seth; TAYLOR, Lowell J. Monitoring, Motivation, and Management: The Determinants of Opportunistic Behavior in a Field Experiment. American Economic Review [online]. 2002, 92(4), 850-873 [cit. 2021-01-11]. ISSN 0002-8282. Dostupné z: doi:10.1257/00028280260344498 NANDURI, Venkata Satyanarayana. How the participants experienced a coaching intervention conducted during company restructure and retrenchment: a qualitative research study using interpretative phenomenological analysis. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice [online]. 2018, 11(2), 144-154 [cit. 2021-01-11]. ISSN 1752-1882. Dostupné z: doi:10.1080/17521882.2017.1351459 SEILER, Stefan; LENT, Bogdan; PINKOWSKA, Malgorzata; PINAZZA, Melanie. An integrated model of factors influencing project managers' motivation \textemdash Findings from a Swiss Survey. International Journal of Project Management [online]. 2012, 30(1), 60-72 [cit. 2021-01-11]. ISSN 02637863. Dostupné z: doi:10.1016/j.ijproman.2011.03.002 STURDY, Andrew; BROCKLEHURST, Michael; WINSTANLEY, Diana; LITTLEJOHNS, Margaret. Management as a (Self) Confidence Trick: Management Ideas, Education and Identity Work. Organization [online]. 2016, 13(6), 841-860 [cit. 2021-01-11]. ISSN 1350-5084. Dostupné z: doi:10.1177/1350508406068501 WATSON, Tony J. Narrative, life story and manager identity: A case study in autobiographical identity work. Human Relations [online]. 2009, 62(3), 425-452 [cit. 2021-01-11]. ISSN 0018-7267. Dostupné z: doi:10.1177/0018726708101