Diplomová práce se zabývá významem využití expresivních terapeuticko-formativních přístupů k žákům základní školy speciální. Teoretická část přináší poznatky
o mentálním postižení, charakteristice osob s mentálním postižením a vzdělávání žáků. Dále problematice terapií ve speciální pedagogice a terapeuticko-formativních přístupů. V praktické části pozitivní přínos těchto metody v edukaci žáků
s mentálním postižením a ověření, jak expresivní terapeutické - formativní přístupy přispívají k celkovému rozvoji osobnosti žáka s mentálním postižením. Cílem bylo také seznámit se s konkrétními metodami práce při daných terapeutických metodách.
Informace byly získávány prostřednictvím rozhovorů, pozorováním při činnosti
a analýzou osobních spisů klientů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the importance of using expressive therapeutic-formative approaches to pupils of special primary school. The theoretical part brings knowledge about mental disabilities, characteristics of people with mental disabilities and education of students. Furthermore, the issue of therapies in special education and therapeutic-formative approaches. In the practical part, the positive contribution of these methods in the education of students with mental disabilities and verification of how expressive therapeutic - formative approaches contribute to the overall development of the personality of students with mental disabilities. The aim was also to get acquainted with specific methods of work in given therapeutic methods.
Information was obtained through interviews, observation during the activity
and analysis of clients' personal files.
Klíčová slova
Mentální postižení, terapie, formativně terapeutické přístupy, terapie ve speciální pedagogice
Klíčová slova v angličtině
Mental disabilities, therapy, formative therapeutic approaches, therapy in special pedagogy
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá významem využití expresivních terapeuticko-formativních přístupů k žákům základní školy speciální. Teoretická část přináší poznatky
o mentálním postižení, charakteristice osob s mentálním postižením a vzdělávání žáků. Dále problematice terapií ve speciální pedagogice a terapeuticko-formativních přístupů. V praktické části pozitivní přínos těchto metody v edukaci žáků
s mentálním postižením a ověření, jak expresivní terapeutické - formativní přístupy přispívají k celkovému rozvoji osobnosti žáka s mentálním postižením. Cílem bylo také seznámit se s konkrétními metodami práce při daných terapeutických metodách.
Informace byly získávány prostřednictvím rozhovorů, pozorováním při činnosti
a analýzou osobních spisů klientů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the importance of using expressive therapeutic-formative approaches to pupils of special primary school. The theoretical part brings knowledge about mental disabilities, characteristics of people with mental disabilities and education of students. Furthermore, the issue of therapies in special education and therapeutic-formative approaches. In the practical part, the positive contribution of these methods in the education of students with mental disabilities and verification of how expressive therapeutic - formative approaches contribute to the overall development of the personality of students with mental disabilities. The aim was also to get acquainted with specific methods of work in given therapeutic methods.
Information was obtained through interviews, observation during the activity
and analysis of clients' personal files.
Klíčová slova
Mentální postižení, terapie, formativně terapeutické přístupy, terapie ve speciální pedagogice
Klíčová slova v angličtině
Mental disabilities, therapy, formative therapeutic approaches, therapy in special pedagogy
Zásady pro vypracování
Úvod
1. Mentální postižení
2. Vzdělávání žáků s mentálním postižením
3. Terapie ve speciální pedagogice
3.1 Terapeuticko-formativní přístupy.
4 Využití terapeuticko-formativních přístupů v edukaci žáků s mentálním postižením
4.1 Cíle a metodologie výzkumného šetření
4.2 Charakteristika výzkumného šetření
4.3 Analýza a interpretace výsledků výzkumného šetření
4.4 Závěry výzkumného šetření a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi
Závěr
Shrnutí
Zásady pro vypracování
Úvod
1. Mentální postižení
2. Vzdělávání žáků s mentálním postižením
3. Terapie ve speciální pedagogice
3.1 Terapeuticko-formativní přístupy.
4 Využití terapeuticko-formativních přístupů v edukaci žáků s mentálním postižením
4.1 Cíle a metodologie výzkumného šetření
4.2 Charakteristika výzkumného šetření
4.3 Analýza a interpretace výsledků výzkumného šetření
4.4 Závěry výzkumného šetření a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi
Závěr
Shrnutí
Seznam doporučené literatury
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
MÜLLER, O. Expresivní terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3686-9.
MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7..
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7
BENÍČKOVÁ, M. Muzikoterapie a edukace. Praha: Grada, 2017. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4238-0
FRIEDLOVÁ, M., LEČBYCH, M. a kol. Expresivní terapie jako podpora kvality života u různých klientských skupin. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4599-1.
Seznam doporučené literatury
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
MÜLLER, O. Expresivní terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3686-9.
MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7..
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7
BENÍČKOVÁ, M. Muzikoterapie a edukace. Praha: Grada, 2017. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4238-0
FRIEDLOVÁ, M., LEČBYCH, M. a kol. Expresivní terapie jako podpora kvality života u různých klientských skupin. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4599-1.