Diplomová práce se zabývá školní připraveností předškolních dětí na přechod do základní školy. Cílem práce bylo analyzovat úroveň připravenosti dětí z městských a vesnických mateřských škol a porovnat, zda jsou v připravenosti těchto dětí rozdíly. Teoretická část se zabývá charakteristikou předškolního věku z pohledu vývojové psychologie. Práce se také věnuje přípravě dítěte na povinnou školní docházku a zahrnuje i Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dále vymezuje pojmy školní zralost, školní připravenost, školní nezralost a školní nepřipravenost. Práce se také zabývá hlavními činiteli, kteří připravenost dětí ovlivňují. Stěžejní částí je popis školní diagnostiky dítěte, která se zabývá oblastmi školní připravenosti dětí. Empirická část popisuje a vyhodnocuje výzkumné šetření, které se zabývá úrovní připravenosti dětí z městských a vesnických mateřských škol z pohledu předškolních pedagogů. Výzkumné šetření je také zaměřeno na oblasti, které dětem dělají největší problémy, a na odklad povinné školní docházky. Výzkum byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on school readiness of preschool children for the transition to primary school. The aim of the thesis is to analyse the level of readiness of urban and country preschool children and to compare the differences. The theoretical part of the thesis deals with the characteristics of preschool age from the perspective of developmental psychology. The thesis also concentrates on preparation of children for compulsory education and includes The Framework Educational Programme for Preschool Education. Moreover, it defines the concepts of school maturity, school readiness, school immaturity and school unreadiness. In addition, the thesis focuses on the main factors which influence the readiness. The crucial part of the thesis is the description of school diagnostics of a child which deals with the school readiness spheres. The empirical part of the thesis interprets and evaluates the results of the survey which focuses on the level of school readiness of urban and country preschool children in the perspective of preschool teachers. The survey also concentrates on spheres the children mostly struggle with and on delayed school enrolment. The survey was conducted in the form of a questionnaire.
Klíčová slova
školní zralost, školní připravenost, školní nezralost, vstup dítěte do školy, zápis do prvního ročníku, odklad školní docházky, působení rodiny a mateřské školy na dítě, pedagogická diagnostika
Klíčová slova v angličtině
school maturity, school readiness, school immaturity, child's entry into school, first year enrolment, delayed school enrolment, family and preschool influence, pedagogical diagnostics
Rozsah průvodní práce
109 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá školní připraveností předškolních dětí na přechod do základní školy. Cílem práce bylo analyzovat úroveň připravenosti dětí z městských a vesnických mateřských škol a porovnat, zda jsou v připravenosti těchto dětí rozdíly. Teoretická část se zabývá charakteristikou předškolního věku z pohledu vývojové psychologie. Práce se také věnuje přípravě dítěte na povinnou školní docházku a zahrnuje i Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dále vymezuje pojmy školní zralost, školní připravenost, školní nezralost a školní nepřipravenost. Práce se také zabývá hlavními činiteli, kteří připravenost dětí ovlivňují. Stěžejní částí je popis školní diagnostiky dítěte, která se zabývá oblastmi školní připravenosti dětí. Empirická část popisuje a vyhodnocuje výzkumné šetření, které se zabývá úrovní připravenosti dětí z městských a vesnických mateřských škol z pohledu předškolních pedagogů. Výzkumné šetření je také zaměřeno na oblasti, které dětem dělají největší problémy, a na odklad povinné školní docházky. Výzkum byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on school readiness of preschool children for the transition to primary school. The aim of the thesis is to analyse the level of readiness of urban and country preschool children and to compare the differences. The theoretical part of the thesis deals with the characteristics of preschool age from the perspective of developmental psychology. The thesis also concentrates on preparation of children for compulsory education and includes The Framework Educational Programme for Preschool Education. Moreover, it defines the concepts of school maturity, school readiness, school immaturity and school unreadiness. In addition, the thesis focuses on the main factors which influence the readiness. The crucial part of the thesis is the description of school diagnostics of a child which deals with the school readiness spheres. The empirical part of the thesis interprets and evaluates the results of the survey which focuses on the level of school readiness of urban and country preschool children in the perspective of preschool teachers. The survey also concentrates on spheres the children mostly struggle with and on delayed school enrolment. The survey was conducted in the form of a questionnaire.
Klíčová slova
školní zralost, školní připravenost, školní nezralost, vstup dítěte do školy, zápis do prvního ročníku, odklad školní docházky, působení rodiny a mateřské školy na dítě, pedagogická diagnostika
Klíčová slova v angličtině
school maturity, school readiness, school immaturity, child's entry into school, first year enrolment, delayed school enrolment, family and preschool influence, pedagogical diagnostics
Zásady pro vypracování
1. Sestavení struktury práce, 2. shromáždění a studium literatury k danému tématu, 3.stanovení hlavního cíle a dílčích cílů, 4. stanovení výzkumných otázek, 5. pravidelná konzultace s vedoucím práce, 6. navázání osobního konktaktu s institucemi, 6. realizace výzkumného šetření, 7. analýza výsledků.
Zásady pro vypracování
1. Sestavení struktury práce, 2. shromáždění a studium literatury k danému tématu, 3.stanovení hlavního cíle a dílčích cílů, 4. stanovení výzkumných otázek, 5. pravidelná konzultace s vedoucím práce, 6. navázání osobního konktaktu s institucemi, 6. realizace výzkumného šetření, 7. analýza výsledků.
Seznam doporučené literatury
BEDNAŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 9788025118290.
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, a. s., 2010. ISBN 978-80-251-2569-4
BUDÍKOVÁ, J., KRUŠINOVÁ, P., KUNCOVÁ, P. Je vaše dítě připraveno do první třídy?. Brno: Computer press, 2004. ISBN 80-7226-637-3
JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Je naše dítě zralé na vstup do školy?. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7.
KOLLÁRIKOVÁ, Z. PUPALA, B.; Předškolní a primární pedagogika : Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. 1.vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.
LANGMEIER, Josef; KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9
SVOBODOVÁ, Eva a kol. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. 1.vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3677-749
BEDNAŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 9788025118290.
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, a. s., 2010. ISBN 978-80-251-2569-4
BUDÍKOVÁ, J., KRUŠINOVÁ, P., KUNCOVÁ, P. Je vaše dítě připraveno do první třídy?. Brno: Computer press, 2004. ISBN 80-7226-637-3
JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Je naše dítě zralé na vstup do školy?. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7.
KOLLÁRIKOVÁ, Z. PUPALA, B.; Předškolní a primární pedagogika : Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. 1.vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.
LANGMEIER, Josef; KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9
SVOBODOVÁ, Eva a kol. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. 1.vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3677-749