Anotace
Bakalářská práce se zabývá podobou současné české poezie pro děti a mládež, přičemž se zaměřuje zejména na analýzu a interpretaci básnických sbírek Daniely Fischerové. V úvodní části práce je vymezena poezie pro děti a mládež jakožto jeden ze stěžejních žánrů literatury určené dětem a dospívajícím. Následuje stručné nastínění vývoje české poezie pro děti a mládež, uvádíme předchůdce i současníky Daniely Fischerové a jejich stěžejní díla. V dalších kapitolách se soustředíme na pubescentního čtenáře a proměnu jeho vztahu k poezii i čtenářství obecně. V návaznosti na výsledky uváděných výzkumů v oblasti recepce poezie u dospívajících věnujeme podstatnou část práce rozboru tří básnických sbírek Daniely Fischerové. Cílem práce je prostřednictvím formální i obsahové analýzy jednotlivých básní zachytit charakteristické rysy básnické tvorby této autorky.
Anotace v angličtině
Annotation
The bachelor thesis deals with the form of contemporary Czech poetry for children and youth. Its main focus is an analysis and interpretation of Daniela Fischerová's poetry collections. The thesis's introduction defines poetry for children and youth as one of the pivotal genres of literature intended for children and adolescents. This is followed by a brief outline of the development of Czech poetry for children and young people which introduces Daniela Fischerová's predecessors and contemporaries and their key works. The following chapters focus on the adolescent reader and how their relationship to poetry and reading in general changes. Tying in with the results of the research on how poetry is received by adolescents, a substantial part of the thesis is devoted to an analysis of three poetry collections by Daniela Fischerová. The thesis aims to capture the characteristic features of this author's poetry by means of a formal and content analysis of each poem.
Klíčová slova
poezie pro děti a mládež, recepce poezie, báseň, Daniela Fischerová
Klíčová slova v angličtině
poetry for children and youth, reception of poetry, poem, Daniela Fischerová
Rozsah průvodní práce
52 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace
Bakalářská práce se zabývá podobou současné české poezie pro děti a mládež, přičemž se zaměřuje zejména na analýzu a interpretaci básnických sbírek Daniely Fischerové. V úvodní části práce je vymezena poezie pro děti a mládež jakožto jeden ze stěžejních žánrů literatury určené dětem a dospívajícím. Následuje stručné nastínění vývoje české poezie pro děti a mládež, uvádíme předchůdce i současníky Daniely Fischerové a jejich stěžejní díla. V dalších kapitolách se soustředíme na pubescentního čtenáře a proměnu jeho vztahu k poezii i čtenářství obecně. V návaznosti na výsledky uváděných výzkumů v oblasti recepce poezie u dospívajících věnujeme podstatnou část práce rozboru tří básnických sbírek Daniely Fischerové. Cílem práce je prostřednictvím formální i obsahové analýzy jednotlivých básní zachytit charakteristické rysy básnické tvorby této autorky.
Anotace v angličtině
Annotation
The bachelor thesis deals with the form of contemporary Czech poetry for children and youth. Its main focus is an analysis and interpretation of Daniela Fischerová's poetry collections. The thesis's introduction defines poetry for children and youth as one of the pivotal genres of literature intended for children and adolescents. This is followed by a brief outline of the development of Czech poetry for children and young people which introduces Daniela Fischerová's predecessors and contemporaries and their key works. The following chapters focus on the adolescent reader and how their relationship to poetry and reading in general changes. Tying in with the results of the research on how poetry is received by adolescents, a substantial part of the thesis is devoted to an analysis of three poetry collections by Daniela Fischerová. The thesis aims to capture the characteristic features of this author's poetry by means of a formal and content analysis of each poem.
Klíčová slova
poezie pro děti a mládež, recepce poezie, báseň, Daniela Fischerová
Klíčová slova v angličtině
poetry for children and youth, reception of poetry, poem, Daniela Fischerová
Zásady pro vypracování
1. Sestavení bibliografie primární a sekundární literatury
2. Studium sekundární literatury
3. Analýza a interpretace vybraných děl Daniely Fischerové
4. Syntéza získaných poznatků
5. Písemné vyjádření poznatků a závěrů
Zásady pro vypracování
1. Sestavení bibliografie primární a sekundární literatury
2. Studium sekundární literatury
3. Analýza a interpretace vybraných děl Daniely Fischerové
4. Syntéza získaných poznatků
5. Písemné vyjádření poznatků a závěrů
Seznam doporučené literatury
BRUKNER, Josef a Jiří FILIP. Poetický slovník. 2., upr. vyd., v MF první vyd. Praha: Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0650-6.
Cesty současné literatury pro děti a mládež: dotyky, kontexty, literatura pro mládež a didaktika. Slavkov u Brna: BM Typo, 2006. Ladění (BM Typo). ISBN 80-903339-9-0.
ČEŇKOVÁ, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
MOCNÁ, D., PETERKA, J. aj. Encyklopedie literárních žánrů. Praha \textendash Litomyšl: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
PAVERA, L., VŠETIČKA, F. Lexikon literárních pojmů. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002. ISBN 80-7182-124-1.
ŠUBRTOVÁ, Milena. Filozofizace v próze Daniely Fischerové(Philosophic aspects in prose of D. Fischerová). In Slovo a obraz v komunikaci s dětmi. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2000. ISBN 80-7042-168-1.
TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU, 1992.
TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti: (tvorba, recepce, reflexe). [České Budějovice]: Vlastimil Johanus, 2008. ISBN 978-80-904247-2-2.
URBANOVÁ, S. a kol. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7042-668-3.
URBANOVÁ, Svatava. Děti a literatura: (antologie textů literatury pro děti a mládež). Ostrava: Ostravská univerzita, 1996. ISBN 80-7042-460-5.
Seznam doporučené literatury
BRUKNER, Josef a Jiří FILIP. Poetický slovník. 2., upr. vyd., v MF první vyd. Praha: Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0650-6.
Cesty současné literatury pro děti a mládež: dotyky, kontexty, literatura pro mládež a didaktika. Slavkov u Brna: BM Typo, 2006. Ladění (BM Typo). ISBN 80-903339-9-0.
ČEŇKOVÁ, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
MOCNÁ, D., PETERKA, J. aj. Encyklopedie literárních žánrů. Praha \textendash Litomyšl: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.
PAVERA, L., VŠETIČKA, F. Lexikon literárních pojmů. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002. ISBN 80-7182-124-1.
ŠUBRTOVÁ, Milena. Filozofizace v próze Daniely Fischerové(Philosophic aspects in prose of D. Fischerová). In Slovo a obraz v komunikaci s dětmi. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2000. ISBN 80-7042-168-1.
TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU, 1992.
TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti: (tvorba, recepce, reflexe). [České Budějovice]: Vlastimil Johanus, 2008. ISBN 978-80-904247-2-2.
URBANOVÁ, S. a kol. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7042-668-3.
URBANOVÁ, Svatava. Děti a literatura: (antologie textů literatury pro děti a mládež). Ostrava: Ostravská univerzita, 1996. ISBN 80-7042-460-5.