Předmětem diplomové práce je recepce seriálu Sex education konkrétní diváckou skupinou, a to českými teenagery. Zaměřovat se budu především na to, jak zmíněná skupina vnímá diverzitu zobrazených identit v tomto seriálu, přičemž důraz bude kladen na rasovou a genderovou identitu. V teoretické části se proto budu věnovat současnému publiku a výzkumům s ním spojených, dále mě bude zajímat koncept mediální reprezentace ve filmech a seriálech a v neposlední řadě přiblížím samotný seriál Sex education. V druhé části se následně věnuji už metodologickému popisu a samotné prezentaci výsledků na základě analýzy výzkumu, která byla postavena na polostrukturovaných rozhovorech s českými teenagery.
Anotace v angličtině
The main subject of this thesis is the reception of the British series Sex education by a specific group of viewers - Czech teenagers. The aim of this work is to find out if these Czech teenagers are aware of the diversity of identities that are represented in the series, especially race and gender identity. The first part of this thesis is focusing on the audience and researches that are associated with it. The concept of media representation will be also included, as well as a short summary of the series. The second part of the thesis is devoted to a methodological description and the presentation of analysis which is based on half-structured interviews with Czech teenagers.
Klíčová slova
Seriál, Sex education, teen seriál, identita, diverzita identit, mediální reprezentace, sexualita, genderová identita, recepce, publikum
Klíčová slova v angličtině
Series, Sex education, teen series, identity, diversity of identities, media representation, sexuality, gender identity, reception, audience
Rozsah průvodní práce
98 s. (194 180 znaků vč. mez.)
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem diplomové práce je recepce seriálu Sex education konkrétní diváckou skupinou, a to českými teenagery. Zaměřovat se budu především na to, jak zmíněná skupina vnímá diverzitu zobrazených identit v tomto seriálu, přičemž důraz bude kladen na rasovou a genderovou identitu. V teoretické části se proto budu věnovat současnému publiku a výzkumům s ním spojených, dále mě bude zajímat koncept mediální reprezentace ve filmech a seriálech a v neposlední řadě přiblížím samotný seriál Sex education. V druhé části se následně věnuji už metodologickému popisu a samotné prezentaci výsledků na základě analýzy výzkumu, která byla postavena na polostrukturovaných rozhovorech s českými teenagery.
Anotace v angličtině
The main subject of this thesis is the reception of the British series Sex education by a specific group of viewers - Czech teenagers. The aim of this work is to find out if these Czech teenagers are aware of the diversity of identities that are represented in the series, especially race and gender identity. The first part of this thesis is focusing on the audience and researches that are associated with it. The concept of media representation will be also included, as well as a short summary of the series. The second part of the thesis is devoted to a methodological description and the presentation of analysis which is based on half-structured interviews with Czech teenagers.
Klíčová slova
Seriál, Sex education, teen seriál, identita, diverzita identit, mediální reprezentace, sexualita, genderová identita, recepce, publikum
Klíčová slova v angličtině
Series, Sex education, teen series, identity, diversity of identities, media representation, sexuality, gender identity, reception, audience
Zásady pro vypracování
Ve své diplomové práci se budu zaměřovat na reprezentaci identit v britském seriálu Sex education. V rámci empirické části provedu výzkum, který bude mít za cíl zjistit, za jakým účelem čeští mladí (teenage) diváci tento seriál sledují, jak vnímají reprezentaci identit v seriálu a další témata, která seriál zachycuje. Seriál Sex education, který je přímo určen náctiletým divákům, otevírá mnoho témat (především s LGBT problematikou), která v českých seriálech prozatím chybí a výrazným způsobem reprezentuje gender identity, čímž přispívá k povědomí o jinakosti a vyzývá diváky (mimo jiné) k toleranci a diskuzi. Mou hlavní výzkumnou otázkou tedy bude, jak čeští náctiletí diváci vnímají zobrazování identit v seriálu Sex education. Nedílnou součástí této otázky je, zda se s některou z vyobrazených identnit identifikují, zda jim vyobrazování identit v seriálu přijde realistické nebo naopak přehnané. Postupovat budu podle Research Planning Auditu (Clough, Nutbrown, 2002). Ve chvíli kdy mám již zvolené téma (a to na základě prostudované literatury, která s tématem souvisí) a zvážila jsem všechna pro a proti, stanovila výzkumné otázky a mám daný cíl výzkumu, již můžu začít přemýšlet o samotné realizaci výzkumu. Ještě předtím, než se do něho pustím, bych ráda měla alespoň částečně zpracovanou teoretickou část své diplomové práce, tedy teoretické zakotvení pro výzkum. S touto částí plánuji být hotová do září roku 2020. Následně začnu oslovovat první informátory/ky. Tomuto kroku bude předcházet sestavení otázek k polostrukturovanému rozhovoru, které budu konzultovat se svou vedoucí práce. V momentě, kdy mi vedoucí práce strukturu rozhovoru schválí, můžu provést první rozhovor. Když zjistím, že rozhovor neplynul tak, jak jsem zamýšlela, zkusím otázky přestavět nebo pozměnit. Každou změnu budu samozřejmě také konzultovat s vedoucí. V průběhu všech těchto dosavadních kroků budu samozřejmě myslet na etické otázky výzkumu a podle toho postupovat. Po každém provedeném rozhovoru nejprve provedu traskripci. Analýzu rozhovorů budu dělat již v průběhu sbírání dat. Rozhovory přestanu dělat ve chvíli, kdy budu mít pocit, že už se data začínají opakovat a mám jich dostatečné množství pro provedení analýzy. Bylo by dobré, kdybych měla rozhovory kompletní do listopadu tohoto kalendářního roku. Tím zajistím, že budu mít dostatek času sepsat analytickou část, případně doplnit část teoretickou a upravit celou diplomovou práci do podoby vhodné k odevzdání.
Zásady pro vypracování
Ve své diplomové práci se budu zaměřovat na reprezentaci identit v britském seriálu Sex education. V rámci empirické části provedu výzkum, který bude mít za cíl zjistit, za jakým účelem čeští mladí (teenage) diváci tento seriál sledují, jak vnímají reprezentaci identit v seriálu a další témata, která seriál zachycuje. Seriál Sex education, který je přímo určen náctiletým divákům, otevírá mnoho témat (především s LGBT problematikou), která v českých seriálech prozatím chybí a výrazným způsobem reprezentuje gender identity, čímž přispívá k povědomí o jinakosti a vyzývá diváky (mimo jiné) k toleranci a diskuzi. Mou hlavní výzkumnou otázkou tedy bude, jak čeští náctiletí diváci vnímají zobrazování identit v seriálu Sex education. Nedílnou součástí této otázky je, zda se s některou z vyobrazených identnit identifikují, zda jim vyobrazování identit v seriálu přijde realistické nebo naopak přehnané. Postupovat budu podle Research Planning Auditu (Clough, Nutbrown, 2002). Ve chvíli kdy mám již zvolené téma (a to na základě prostudované literatury, která s tématem souvisí) a zvážila jsem všechna pro a proti, stanovila výzkumné otázky a mám daný cíl výzkumu, již můžu začít přemýšlet o samotné realizaci výzkumu. Ještě předtím, než se do něho pustím, bych ráda měla alespoň částečně zpracovanou teoretickou část své diplomové práce, tedy teoretické zakotvení pro výzkum. S touto částí plánuji být hotová do září roku 2020. Následně začnu oslovovat první informátory/ky. Tomuto kroku bude předcházet sestavení otázek k polostrukturovanému rozhovoru, které budu konzultovat se svou vedoucí práce. V momentě, kdy mi vedoucí práce strukturu rozhovoru schválí, můžu provést první rozhovor. Když zjistím, že rozhovor neplynul tak, jak jsem zamýšlela, zkusím otázky přestavět nebo pozměnit. Každou změnu budu samozřejmě také konzultovat s vedoucí. V průběhu všech těchto dosavadních kroků budu samozřejmě myslet na etické otázky výzkumu a podle toho postupovat. Po každém provedeném rozhovoru nejprve provedu traskripci. Analýzu rozhovorů budu dělat již v průběhu sbírání dat. Rozhovory přestanu dělat ve chvíli, kdy budu mít pocit, že už se data začínají opakovat a mám jich dostatečné množství pro provedení analýzy. Bylo by dobré, kdybych měla rozhovory kompletní do listopadu tohoto kalendářního roku. Tím zajistím, že budu mít dostatek času sepsat analytickou část, případně doplnit část teoretickou a upravit celou diplomovou práci do podoby vhodné k odevzdání.
Seznam doporučené literatury
CLOUHH, NUTBROWN, 2002. Reaserch Planning Audit. online, dostupné z: https://moodle.upol.cz/pluginfile.php/420704/mod_resource/content/1/Research_Planning_Audit.pdf? HENDL, J. 2008. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. REINHARZ, S. 1992. Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press.? SEDLÁKOVÁ, R. 2014. Výzkum médií. Praha: Grada TRAMPOTA, T., VOJTĚCHOVSKÁ, M. 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál.? ANG, I. 1985. Watching Dallas: Soap Opera and Melodramatic Imagination. Routledge. FISKE, J. 1989. Understanding Popular Culture. Routledge HALL, S. et al. 1980. Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 1972-1979 (Cultural Studies Birmingham). Routledge JANSOVÁ, I., MACEK, J., MACKOVÁ, A., ŽÁDNÍK, Š., 2019 Analýza podmínek českých spotřebitelů mezi zdroji s legálně a nelegálně šířeným audiovizuálním obsahem, Masarykova univerzita MACEK, Jakub. Média v pohybu: K proměně současných českých publik. Brno: MUNI Press, 2015. 136 s. Media. ISBN 978-80-210-8033-1 MORLEY D. 1980. Nationwide Audience: Structure and Decoding. London: BFI. PUALS, S., GILPIN D. 2019. Socially Mediated Stranger Things: Audience Cultures and Full-Season Releases. Southwestern Mass Communication Jounal
WALKER K., BURNS K. 2019. #13ReasonsWhy Health Professionals and Educators are Tweeting: A Systematic Analysis of Uses and Perceptions of Show Content and Learning Outcomes, Health Communication.
MIOVSKÝ, M. 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. STRAUSS A., CORBIN J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Albert. ŠVAŘÍČEK R., ŠEĎOVÁ K. 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
WIMMER R. D., DOMINICK J. R. 2010. Mass Media Research. Cengage Learning
Seznam doporučené literatury
CLOUHH, NUTBROWN, 2002. Reaserch Planning Audit. online, dostupné z: https://moodle.upol.cz/pluginfile.php/420704/mod_resource/content/1/Research_Planning_Audit.pdf? HENDL, J. 2008. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. REINHARZ, S. 1992. Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press.? SEDLÁKOVÁ, R. 2014. Výzkum médií. Praha: Grada TRAMPOTA, T., VOJTĚCHOVSKÁ, M. 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál.? ANG, I. 1985. Watching Dallas: Soap Opera and Melodramatic Imagination. Routledge. FISKE, J. 1989. Understanding Popular Culture. Routledge HALL, S. et al. 1980. Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 1972-1979 (Cultural Studies Birmingham). Routledge JANSOVÁ, I., MACEK, J., MACKOVÁ, A., ŽÁDNÍK, Š., 2019 Analýza podmínek českých spotřebitelů mezi zdroji s legálně a nelegálně šířeným audiovizuálním obsahem, Masarykova univerzita MACEK, Jakub. Média v pohybu: K proměně současných českých publik. Brno: MUNI Press, 2015. 136 s. Media. ISBN 978-80-210-8033-1 MORLEY D. 1980. Nationwide Audience: Structure and Decoding. London: BFI. PUALS, S., GILPIN D. 2019. Socially Mediated Stranger Things: Audience Cultures and Full-Season Releases. Southwestern Mass Communication Jounal
WALKER K., BURNS K. 2019. #13ReasonsWhy Health Professionals and Educators are Tweeting: A Systematic Analysis of Uses and Perceptions of Show Content and Learning Outcomes, Health Communication.
MIOVSKÝ, M. 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. STRAUSS A., CORBIN J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Albert. ŠVAŘÍČEK R., ŠEĎOVÁ K. 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
WIMMER R. D., DOMINICK J. R. 2010. Mass Media Research. Cengage Learning
Přílohy volně vložené
žádné
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka přesvědčivě prezentovala svou práci, její cíle a výsledky a reagovala na dotazy z posudků a ze strany komise.