Tato diplomová práce pojednává o projektovém vyučování a jeho využití na 2. stupni základní školy v rámci předmětu Český jazyk a literatura. Cílem teoretické práce je charakterizovat projektové vyučování a představit jeho historii. Další kapitoly pojednávají o fantasy literatuře, zabývají se jeho charakteristikou a historií. Hlavním cílem práce je navrhnout projekt, ve kterém by se propojovala projektová metoda a fantasy literatura. Fantasy knihy pro projekt byly vybírány podle zvolených kritérií. S návrhem práce souvisí i jeho částečná realizace, která slouží jako zpětná vazba. Návrh projektu směřuje ke komplexnímu rozvoji žáka, zaměřuje se na rozvoj klíčových kompetencí, využívá různé formy a metody práce a kromě českého jazyka využívá i mezipředmětových vztahů. Směřuje k naplnění vytyčených výchovně-vzdělávacích cílů. Navržený projekt lze využít celý nebo pouze částečně při výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ, nebo jako model pro další tvorbu obdobných projektů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with project work and its usage at secondary school within the subject Czech language and literature. The aim of the theoretical part is characterized project work and introduce its history. Next chapters deal with fantasy literature, its characteristics and history. The main aim of the thesis is to design a project which would combine project work method and fantasy literature. Fantasy books were chosen for the project according to set criteria. There is a partial realization connected with the design of the project which serves as feedback. The design of the project aims to a complex development of a pupil, it focuses on a development of key competences, it uses various forms and methods of work and besides the subject of Czech language it also uses the cross-curriculum integration. It aims to fulfil set educational goals. The project design can be used full or only partially during the education of the Czech language at secondary school or as a model for other creation of similar projects.
Klíčová slova
Projektové vyučování, fantasy literatura, návrh projektu, český jazyk a literatura, realizace projektu
Klíčová slova v angličtině
project work, fantasy literature, design of the project, Czech language and literature, realization of the project
Rozsah průvodní práce
138 s. (227 081 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce pojednává o projektovém vyučování a jeho využití na 2. stupni základní školy v rámci předmětu Český jazyk a literatura. Cílem teoretické práce je charakterizovat projektové vyučování a představit jeho historii. Další kapitoly pojednávají o fantasy literatuře, zabývají se jeho charakteristikou a historií. Hlavním cílem práce je navrhnout projekt, ve kterém by se propojovala projektová metoda a fantasy literatura. Fantasy knihy pro projekt byly vybírány podle zvolených kritérií. S návrhem práce souvisí i jeho částečná realizace, která slouží jako zpětná vazba. Návrh projektu směřuje ke komplexnímu rozvoji žáka, zaměřuje se na rozvoj klíčových kompetencí, využívá různé formy a metody práce a kromě českého jazyka využívá i mezipředmětových vztahů. Směřuje k naplnění vytyčených výchovně-vzdělávacích cílů. Navržený projekt lze využít celý nebo pouze částečně při výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ, nebo jako model pro další tvorbu obdobných projektů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with project work and its usage at secondary school within the subject Czech language and literature. The aim of the theoretical part is characterized project work and introduce its history. Next chapters deal with fantasy literature, its characteristics and history. The main aim of the thesis is to design a project which would combine project work method and fantasy literature. Fantasy books were chosen for the project according to set criteria. There is a partial realization connected with the design of the project which serves as feedback. The design of the project aims to a complex development of a pupil, it focuses on a development of key competences, it uses various forms and methods of work and besides the subject of Czech language it also uses the cross-curriculum integration. It aims to fulfil set educational goals. The project design can be used full or only partially during the education of the Czech language at secondary school or as a model for other creation of similar projects.
Klíčová slova
Projektové vyučování, fantasy literatura, návrh projektu, český jazyk a literatura, realizace projektu
Klíčová slova v angličtině
project work, fantasy literature, design of the project, Czech language and literature, realization of the project
Zásady pro vypracování
1. Projektová výuka
Charakteristika projektové výuky
Projektové metody
Základní znaky
Výhody a nevýhody
Pozice v kurikulu
2. Fáze projektu
Cíle a zadání projektu
Příprava a plánování
Realizace
Hodnocení žáků, výsledků
3. Historie projektového vyučování
Projektové vyučování v zahraničí
Projektové vyučování v ČR
4. Vlastní projekt do předmětu Český jazyka literatura
Návrh projektu
Fantasy žánr
Výběr knih pro projekt
5. Realizace projektu
Zásady pro vypracování
1. Projektová výuka
Charakteristika projektové výuky
Projektové metody
Základní znaky
Výhody a nevýhody
Pozice v kurikulu
2. Fáze projektu
Cíle a zadání projektu
Příprava a plánování
Realizace
Hodnocení žáků, výsledků
3. Historie projektového vyučování
Projektové vyučování v zahraničí
Projektové vyučování v ČR
4. Vlastní projekt do předmětu Český jazyka literatura
Návrh projektu
Fantasy žánr
Výběr knih pro projekt
5. Realizace projektu
Seznam doporučené literatury
DÖMISCHOVÁ, I. (2011). Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. 1. vyd., 212 s. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
DVOŘÁKOVÁ, M. (2009). Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd., 158 s. Praha: Karolinum.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8163-5.
LUKÁŠOVÁ, Hana. Pedagogická tvořivost studentů učitelství: tvorba pedagogických projektů studentů a řešení pedagogických problémů. Ostrava: Ostravská univerzita, 2000. Spisy Ostravské univerzity. ISBN 80-7042-162-2.
VALENTA, Josef. Pohledy: Projektová metoda ve škole a za školou. Praha: IPOS ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0.
Seznam doporučené literatury
DÖMISCHOVÁ, I. (2011). Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. 1. vyd., 212 s. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
DVOŘÁKOVÁ, M. (2009). Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd., 158 s. Praha: Karolinum.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8163-5.
LUKÁŠOVÁ, Hana. Pedagogická tvořivost studentů učitelství: tvorba pedagogických projektů studentů a řešení pedagogických problémů. Ostrava: Ostravská univerzita, 2000. Spisy Ostravské univerzity. ISBN 80-7042-162-2.
VALENTA, Josef. Pohledy: Projektová metoda ve škole a za školou. Praha: IPOS ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0.