Cílem diplomové práce bylo analyzovat použití didaktických prostředků ve výuce geologie na základních školách a víceletých gymnáziích. V teoretické části práce byla formou literární rešerše zpracována klasifikace didaktických prostředků, které byly blíže charakterizovány a byl popsán vliv učitele na vzdělávání žáka. V praktické části byly sestaveny dva dotazníky - jeden učitelský a druhý žákovský, které zjišťovaly použití didaktických prostředků ve výuce, vztah žáků i učitelů k výuce geologie a vliv didaktických prostředků na zapamatování si učiva žákem. Výsledky práce shrnují nejčastěji používané učební pomůcky, organizační formy i výukové metody ve výuce geologie na základních školách a víceletých gymnáziích a jejich vliv na žákovské zapamatování si učiva.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis was to analyze the use of didactic means in teaching geology at lower secondary schools and multi-year grammar schools. In the theoretical part of the thesis were characterised and described the didactic means and their influence on student´s learning. In the practical part of the thesis were compiled two questionnaires - one for teachers and the other one for students, which detected the use of didactics means in classes of geology. The attitude of students and teachers toward teaching geology and the impact of didactic means on student´s learning curriculum. The results of the thesis summarize the most frequently used didactics means, organizational forms and teaching methods in classes of geology at lower secondary schools and multi-year grammar schools and their impact on student´s learning.
Cílem diplomové práce bylo analyzovat použití didaktických prostředků ve výuce geologie na základních školách a víceletých gymnáziích. V teoretické části práce byla formou literární rešerše zpracována klasifikace didaktických prostředků, které byly blíže charakterizovány a byl popsán vliv učitele na vzdělávání žáka. V praktické části byly sestaveny dva dotazníky - jeden učitelský a druhý žákovský, které zjišťovaly použití didaktických prostředků ve výuce, vztah žáků i učitelů k výuce geologie a vliv didaktických prostředků na zapamatování si učiva žákem. Výsledky práce shrnují nejčastěji používané učební pomůcky, organizační formy i výukové metody ve výuce geologie na základních školách a víceletých gymnáziích a jejich vliv na žákovské zapamatování si učiva.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis was to analyze the use of didactic means in teaching geology at lower secondary schools and multi-year grammar schools. In the theoretical part of the thesis were characterised and described the didactic means and their influence on student´s learning. In the practical part of the thesis were compiled two questionnaires - one for teachers and the other one for students, which detected the use of didactics means in classes of geology. The attitude of students and teachers toward teaching geology and the impact of didactic means on student´s learning curriculum. The results of the thesis summarize the most frequently used didactics means, organizational forms and teaching methods in classes of geology at lower secondary schools and multi-year grammar schools and their impact on student´s learning.
Cílem diplomové práce je zjistit, jaké výukové prostředky se nejčastěji využívají ve výuce geologie, a zda existují nějaká specifika volby výukových prostředků ve vztahu k výukovému tématu. Výzkumným nástrojem je dotazníkové šetření realizované na vybraných školách mezi učiteli i žáky, jejichž cílem je zjistit míru zastoupení jednotlivých výukových prostředků ve výuce geologie, jejich vazbu na konkrétní výuková témata, a zároveň vnímání jejich efektivity ze strany žáka.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit, jaké výukové prostředky se nejčastěji využívají ve výuce geologie, a zda existují nějaká specifika volby výukových prostředků ve vztahu k výukovému tématu. Výzkumným nástrojem je dotazníkové šetření realizované na vybraných školách mezi učiteli i žáky, jejichž cílem je zjistit míru zastoupení jednotlivých výukových prostředků ve výuce geologie, jejich vazbu na konkrétní výuková témata, a zároveň vnímání jejich efektivity ze strany žáka.
Seznam doporučené literatury
Brophy, J., Boekaerts, M., Elias, M., Redding, S., & al. (2005, český překlad). Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 142 s.
Janík, T., Najvar, P., Najvarová, V., & Píšová, J. (2007). Uplatnění didaktických prostředků a médií ve výuce fyziky (se zvláštním zřetelem k učebnicím). Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 82-97.
Hübelová, D. (2009). Výukové metody a styly učitelů zeměpisu: případové (video) studie. Pedagogická orientace, 19(2), 53-71.
Hübelová, D., Najvarová, V., & Chárová, D. (2008). Uplatnění didaktických prostředků a médií ve výuce zeměpisu. KNECHT, P.; JANÍK, T. a kol. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 147-163.
Ikitde, G. A., & Edet, U. B. (2013). Influence of Learning Styles and Teaching Strategies on Students' Achievement in Biology. Learning, 1(4), 5-13.
Kolář, Z. (2009). Analýza vyučování. Praha: Grada Publishing as, 232 s.
Schroeder, C. M., Scott, T. P., Tolson, H., Huang, T. Y., & Lee, Y. H. (2007). A meta‐analysis of national research: Effects of teaching strategies on student achievement in science in the United States. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 44(10), 1436-1460.
Scruggs, T. E., Mastropieri, M. A., Bakken, J. P., & Brigham, F. J. (1993). Reading versus doing: The relative effects of textbook-based and inquiry-oriented approaches to science learning in special education classrooms. The Journal of Special Education, 27(1), 1-15.
Seznam doporučené literatury
Brophy, J., Boekaerts, M., Elias, M., Redding, S., & al. (2005, český překlad). Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 142 s.
Janík, T., Najvar, P., Najvarová, V., & Píšová, J. (2007). Uplatnění didaktických prostředků a médií ve výuce fyziky (se zvláštním zřetelem k učebnicím). Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 82-97.
Hübelová, D. (2009). Výukové metody a styly učitelů zeměpisu: případové (video) studie. Pedagogická orientace, 19(2), 53-71.
Hübelová, D., Najvarová, V., & Chárová, D. (2008). Uplatnění didaktických prostředků a médií ve výuce zeměpisu. KNECHT, P.; JANÍK, T. a kol. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 147-163.
Ikitde, G. A., & Edet, U. B. (2013). Influence of Learning Styles and Teaching Strategies on Students' Achievement in Biology. Learning, 1(4), 5-13.
Kolář, Z. (2009). Analýza vyučování. Praha: Grada Publishing as, 232 s.
Schroeder, C. M., Scott, T. P., Tolson, H., Huang, T. Y., & Lee, Y. H. (2007). A meta‐analysis of national research: Effects of teaching strategies on student achievement in science in the United States. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 44(10), 1436-1460.
Scruggs, T. E., Mastropieri, M. A., Bakken, J. P., & Brigham, F. J. (1993). Reading versus doing: The relative effects of textbook-based and inquiry-oriented approaches to science learning in special education classrooms. The Journal of Special Education, 27(1), 1-15.