Diplomová práce se zabývá problémy začínajících učitelů informaticky zaměřených předmětů při realizaci distanční formy vzdělávání na druhém stupni základní školy. Teoretická část se zabývá pojmy, které jsou spojené s tématikou začínajícího učitele, informaticky zaměřených předmětů, změnou RVP ZV v oblasti Informatika, digitálními kompetencemi, informatickým myšlením a distančním způsobem vzdělávání, jeho specifiky, formami a nástroji. Praktická část je zaměřena na kvalitativní výzkum, který se zabývá nejčastějšími problémy začínajících učitelů informaticky zaměřených předmětů během distančního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the problems of a beginning teacher of informatics-oriented subjects during implementation the distance form of education at the lower secondary school. The theoretical part deals with concepts that are connected with the topic of the beginning teacher, IT-oriented subjects, the change of FEP BV in the field of IT, digital competences, IT thinking and the distance method of education, its specifics, forms and tools. The practical part is focused on qualitative research, which deals with the most common problems of novice teachers of IT-oriented subjects during distance education.
Novice Teacher, problems, distance formo f education, IT-oriented subjects
Rozsah průvodní práce
56
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problémy začínajících učitelů informaticky zaměřených předmětů při realizaci distanční formy vzdělávání na druhém stupni základní školy. Teoretická část se zabývá pojmy, které jsou spojené s tématikou začínajícího učitele, informaticky zaměřených předmětů, změnou RVP ZV v oblasti Informatika, digitálními kompetencemi, informatickým myšlením a distančním způsobem vzdělávání, jeho specifiky, formami a nástroji. Praktická část je zaměřena na kvalitativní výzkum, který se zabývá nejčastějšími problémy začínajících učitelů informaticky zaměřených předmětů během distančního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the problems of a beginning teacher of informatics-oriented subjects during implementation the distance form of education at the lower secondary school. The theoretical part deals with concepts that are connected with the topic of the beginning teacher, IT-oriented subjects, the change of FEP BV in the field of IT, digital competences, IT thinking and the distance method of education, its specifics, forms and tools. The practical part is focused on qualitative research, which deals with the most common problems of novice teachers of IT-oriented subjects during distance education.
Novice Teacher, problems, distance formo f education, IT-oriented subjects
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je identifikovat nejčastější problémy začínajícího učitele informaticky zaměřených předmětů při realizaci distančního vzdělávání na druhém stupni základní školy. Obsahem teoretické části bude problematika profese učitele a distančního vzdělávání. Praktická část práce bude zaměřena na samotné výzkumné šetření v této oblasti.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je identifikovat nejčastější problémy začínajícího učitele informaticky zaměřených předmětů při realizaci distančního vzdělávání na druhém stupni základní školy. Obsahem teoretické části bude problematika profese učitele a distančního vzdělávání. Praktická část práce bude zaměřena na samotné výzkumné šetření v této oblasti.
Seznam doporučené literatury
ČERNÝ, M., CHYTKOVÁ, D., MAZÁČOVÁ, P., & ŠIMKOVÁ, G. (2015). Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow.
DYTRTOVÁ, R. (2008). Začínající učitel: výsledky výzkumů realizovaných v rámci pregraduální přípravy učitelů. Brno: Tribun EU. ISBN 978-80-7399-596-6.
HENDL, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
JUKLOVÁ, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-266-9.
KLEMENT, M., & DOSTÁL, J. (2018). Teorie, východiska, principy a rozvoj distančního vzdělávání realizovaného formou e-learningu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
KLEMENT, M., CHRÁSKA, M., DOSTÁL, J., & MAREŠOVÁ, H. (2012). E-learning – Elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: agentura GEVAK s. r. o.
MIOVSKÝ, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
MŠMT (2020). Metodické doporučení pro vzdělávání distančním způsobem. Praha: MŠMT. Dostupné z https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2020/09/metodika_DZV__23_09_final.pdf
PODLAHOVÁ, L. (2002). Ze studenta učitelem: student – praktikant – začínající učitel. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0444-3
PODLAHOVÁ, L. (2004). První kroky učitele: První pomoc pro pedagogy. Praha: Triton. ISBN 80-7254-474-8.
RUTH, C., CLARK, R., & MAYER, E. (2016). e-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning, 4th Edition. New York: Wiley
ŠIMONÍK, O. (1995). Začínající učitel: (Některé ped. problémy začínajících učit.). Brno: Masarykova univerzita. Spisy Ped. fak. MU v Brně. ISBN 80-210-0944-6.
VAŠUTOVÁ, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido. ISBN 80-731-5082-4.
Vyhláška č. 211/2020 Sb., o hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve druhém pololetí školního roku 2019/2020. Dostupné z https://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlasky-ke-skolskemu-zakonu
Vyhláška č. 233/2020 Sb., o některých zvláštních pravidlech pro vzdělávání v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii koronaviru SARS CoV-2. Dostupné z https://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlasky-ke-skolskemu-zakonu
Seznam doporučené literatury
ČERNÝ, M., CHYTKOVÁ, D., MAZÁČOVÁ, P., & ŠIMKOVÁ, G. (2015). Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow.
DYTRTOVÁ, R. (2008). Začínající učitel: výsledky výzkumů realizovaných v rámci pregraduální přípravy učitelů. Brno: Tribun EU. ISBN 978-80-7399-596-6.
HENDL, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
JUKLOVÁ, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-266-9.
KLEMENT, M., & DOSTÁL, J. (2018). Teorie, východiska, principy a rozvoj distančního vzdělávání realizovaného formou e-learningu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
KLEMENT, M., CHRÁSKA, M., DOSTÁL, J., & MAREŠOVÁ, H. (2012). E-learning – Elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: agentura GEVAK s. r. o.
MIOVSKÝ, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
MŠMT (2020). Metodické doporučení pro vzdělávání distančním způsobem. Praha: MŠMT. Dostupné z https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2020/09/metodika_DZV__23_09_final.pdf
PODLAHOVÁ, L. (2002). Ze studenta učitelem: student – praktikant – začínající učitel. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0444-3
PODLAHOVÁ, L. (2004). První kroky učitele: První pomoc pro pedagogy. Praha: Triton. ISBN 80-7254-474-8.
RUTH, C., CLARK, R., & MAYER, E. (2016). e-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning, 4th Edition. New York: Wiley
ŠIMONÍK, O. (1995). Začínající učitel: (Některé ped. problémy začínajících učit.). Brno: Masarykova univerzita. Spisy Ped. fak. MU v Brně. ISBN 80-210-0944-6.
VAŠUTOVÁ, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido. ISBN 80-731-5082-4.
Vyhláška č. 211/2020 Sb., o hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve druhém pololetí školního roku 2019/2020. Dostupné z https://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlasky-ke-skolskemu-zakonu
Vyhláška č. 233/2020 Sb., o některých zvláštních pravidlech pro vzdělávání v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii koronaviru SARS CoV-2. Dostupné z https://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlasky-ke-skolskemu-zakonu