Diplomová práce se zaměřuje na problematiku syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků na Vsetínsku v období pandemie Covid-19. Cílem práce bylo zjistit, zda faktory jako je věk, pohlaví, délka práce, množství volného času, pohybová aktivita aj. mají vliv na výskyt syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Práce je rozdělena na dvě části. První část je částí teoretickou. Zde je objasněn pojem syndrom vyhoření, jeho fáze, příčiny, příznaky a taky, které profese jsou nejvíce ohroženy. Dále je v této části popsáno, jak se chránit před samotným vznikem syndromu, jak ho diagnostikovat a následně léčit. Je zde popsána pedagogická profese ve vztahu k syndromu vyhoření a taky vliv Covid-19 na toto povolání. Druhá, praktická část obsahuje výsledky výzkumu. Pro zjištění statistické významnosti byly použity testy Kruskal-Wallisův test a Mann-Whitney U test. Pro samotný výzkum byl využit standardizovaný dotazník Burnout Measure. Na základě odpovědí byli respondenti rozdělení do 5 kategorií. Do BQ < 2 prokazující velmi dobré psychické zdraví spadá 1 člověk. BQ 2-3 zahrnuje 25 osob a je známkou uspokojivého psychického zdraví. Do BQ 3-4 spadá 20 dotazovaných, zde je potřeba již udělat nějaké životní změny. Kategorie BQ 4-5 znamená syndrom vyhoření a zde se dostalo 7 jedinců. Do poslední skupiny BQ = 5 > znamenající akutní syndrom vyhoření patří 2 respondenti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the issue of burnout syndrome in teachers in the Vsetín region during the Covid-19 pandemic. The aim of the work was to find out whether factors such as age, gender, length of work, amount of free time, physical activity, etc. have an effect on the occurrence of burnout syndrome in teachers. The work is divided into two parts. The first part is a theoretical part. The first part is the theoretical part. The concept of burnout syndrome, its stages, causes, symptoms and also which professions are most at risk are explained here. Furthermore, this section describes how to protect yourself from the formation of the syndrome, how to diagnose it and then treat it.It describes the pedagogical profession in relation to the burnout syndrome and also the influence of Covid-19 on this profession. The second, practical part contains the results of research.The Kruskal-Wallis test and the Mann-Whitney U test were used to determine statistical significance.The standardized Burnout Measure questionnaire was used for the research itself. Based on the answers, the respondents were divided into 5 categories. One (1) person belongs to BQ <2 proving very good mental health. BQ 2-3 includes 25 people and is a sign of satisfactory mental health. BQ 3-4 includes 20 respondents, here it is necessary to make some life changes. Category BQ 4-5 means burnout syndrome and 7 people got here. The last group BQ = 5> meaning acute burnout syndrome includes 2 respondents.
Burnout syndrome, Prevention of burnout syndrome, Teaching staff, Covid-19
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků na Vsetínsku v období pandemie Covid-19. Cílem práce bylo zjistit, zda faktory jako je věk, pohlaví, délka práce, množství volného času, pohybová aktivita aj. mají vliv na výskyt syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Práce je rozdělena na dvě části. První část je částí teoretickou. Zde je objasněn pojem syndrom vyhoření, jeho fáze, příčiny, příznaky a taky, které profese jsou nejvíce ohroženy. Dále je v této části popsáno, jak se chránit před samotným vznikem syndromu, jak ho diagnostikovat a následně léčit. Je zde popsána pedagogická profese ve vztahu k syndromu vyhoření a taky vliv Covid-19 na toto povolání. Druhá, praktická část obsahuje výsledky výzkumu. Pro zjištění statistické významnosti byly použity testy Kruskal-Wallisův test a Mann-Whitney U test. Pro samotný výzkum byl využit standardizovaný dotazník Burnout Measure. Na základě odpovědí byli respondenti rozdělení do 5 kategorií. Do BQ < 2 prokazující velmi dobré psychické zdraví spadá 1 člověk. BQ 2-3 zahrnuje 25 osob a je známkou uspokojivého psychického zdraví. Do BQ 3-4 spadá 20 dotazovaných, zde je potřeba již udělat nějaké životní změny. Kategorie BQ 4-5 znamená syndrom vyhoření a zde se dostalo 7 jedinců. Do poslední skupiny BQ = 5 > znamenající akutní syndrom vyhoření patří 2 respondenti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the issue of burnout syndrome in teachers in the Vsetín region during the Covid-19 pandemic. The aim of the work was to find out whether factors such as age, gender, length of work, amount of free time, physical activity, etc. have an effect on the occurrence of burnout syndrome in teachers. The work is divided into two parts. The first part is a theoretical part. The first part is the theoretical part. The concept of burnout syndrome, its stages, causes, symptoms and also which professions are most at risk are explained here. Furthermore, this section describes how to protect yourself from the formation of the syndrome, how to diagnose it and then treat it.It describes the pedagogical profession in relation to the burnout syndrome and also the influence of Covid-19 on this profession. The second, practical part contains the results of research.The Kruskal-Wallis test and the Mann-Whitney U test were used to determine statistical significance.The standardized Burnout Measure questionnaire was used for the research itself. Based on the answers, the respondents were divided into 5 categories. One (1) person belongs to BQ <2 proving very good mental health. BQ 2-3 includes 25 people and is a sign of satisfactory mental health. BQ 3-4 includes 20 respondents, here it is necessary to make some life changes. Category BQ 4-5 means burnout syndrome and 7 people got here. The last group BQ = 5> meaning acute burnout syndrome includes 2 respondents.