Bakalářská práce se zabývá zobrazením environmentálních témat v týdenících Respekt a Echo. V teoretické části sledujeme vybrané faktory vstupující do procesu komunikace, které mohou ovlivnit přenos významu. Mezi ně může na straně informačního zdroje patřit využitý žánr, časový tlak, snaha o zachování objektivity i důraz na konflikt. Příjemce do procesu komunikace přichází se subjektivními hodnotami, politickými preferencemi a vlastními zkušenostmi. Pomocí kvantitativní obsahové analýzy jsme v období od ledna do prosince 2019 analyzovali 201 textů. V nich jsme zkoumali, kolik prostoru životní prostředí na stránkách týdeníků dostalo, jaká témata se v textech objevovala nejčastěji, kdo se k problematice vyjadřoval a jak byly texty rámcovány.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis deals with the media image of environmental topics in weekly magazines Respekt and Echo. In theoretic part we study selected factors which take part in communication process and have potential to influence the message transfer. Among them belongs lack of time, effort to be objective and tendency to point out a conflict on the side of the informational source. Receiver implements in communication his own values, political preferences and personal experience. Using quantitative content analysis, we collected data in period from January to December 2019 and in total we covered 201 articles. We analysed length of articles, most common topics, participants, respondents and framing.
Klíčová slova
životní prostředí, Respekt, Týdeník Echo, obsahová analýza, agenda-setting
Bakalářská práce se zabývá zobrazením environmentálních témat v týdenících Respekt a Echo. V teoretické části sledujeme vybrané faktory vstupující do procesu komunikace, které mohou ovlivnit přenos významu. Mezi ně může na straně informačního zdroje patřit využitý žánr, časový tlak, snaha o zachování objektivity i důraz na konflikt. Příjemce do procesu komunikace přichází se subjektivními hodnotami, politickými preferencemi a vlastními zkušenostmi. Pomocí kvantitativní obsahové analýzy jsme v období od ledna do prosince 2019 analyzovali 201 textů. V nich jsme zkoumali, kolik prostoru životní prostředí na stránkách týdeníků dostalo, jaká témata se v textech objevovala nejčastěji, kdo se k problematice vyjadřoval a jak byly texty rámcovány.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis deals with the media image of environmental topics in weekly magazines Respekt and Echo. In theoretic part we study selected factors which take part in communication process and have potential to influence the message transfer. Among them belongs lack of time, effort to be objective and tendency to point out a conflict on the side of the informational source. Receiver implements in communication his own values, political preferences and personal experience. Using quantitative content analysis, we collected data in period from January to December 2019 and in total we covered 201 articles. We analysed length of articles, most common topics, participants, respondents and framing.
Klíčová slova
životní prostředí, Respekt, Týdeník Echo, obsahová analýza, agenda-setting
Cílem práce je analýza prostoru, který je věnován ekologickým tématům, včetně dílčí tematické skladby článků spadajících pod rámcové téma ekologie v týdenících Respekt a Echo. Analyzovány budou publicistické texty a to v rozsahu jednoho roku (tj. od ledna do prosince 2019). Hlavním cílem bude identifikace a kvantifikace textů s ekologickými tématy a jejich následná analýza pomocí kvantitativní metody obsahové analýzy. Dílčím cílem bude srovnání jejich četnosti v obou médiích. Zároveň bude zjištěno, jaká dílčí ekologická témata bývají zmiňována nejčastěji, kdo se k nim nejvíce vyjadřuje a jaká je tonalita článků. Závěry budou srovnány s již existujícími obdobnými analýzami. Ekologická témata byla vybrána pro svou aktuálnost. Zejména klimatická změna je téma, které v posledních letech ve veřejném prostoru velmi rezonuje. Česká média se sice přizpůsobují zahraničním trendům, ale stále pro ně životní prostředí není prioritou (chybí například příslušné rubriky). Proto si tato práce klade za cíl zjistit, jak environmentální problematiku zobrazují na svých stránkách dva názorově protichůdné týdeníky \textendash liberální Respekt a konzervativní Echo.
K dosažení cíle bude použita metoda obsahové analýzy. Její užití odpovídá záměru práce i rozsahu vzorku. Díky kvantitativní metodě může být zkoumáno pouze jedno téma napříč delším časovým obdobím. Metoda je vhodná i proto, že práce nemá za cíl uvádět zkoumané téma do celospolečenského kontextu, ale popsat jeho zastoupení v daných médiích. Oproti jiným sociálněvědním postupům obsahová analýza podléhá jasně daným pravidlům a díky tomu jsou její výstupy snadno replikovatelné a hlavně objektivní.
Analyzovány budou týdeníky Respekt a Echo a to po dobu jednoho roku (od ledna do prosince 2019). Výzkumnou jednotkou bude jeden článek. Pracovat se bude s hypotézami stanovenými po důkladné rešerši při získávání materiálů. Zkoumanými parametry budou mj. dílčí témata, tonalita a mluvčí citovaní v textech.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analýza prostoru, který je věnován ekologickým tématům, včetně dílčí tematické skladby článků spadajících pod rámcové téma ekologie v týdenících Respekt a Echo. Analyzovány budou publicistické texty a to v rozsahu jednoho roku (tj. od ledna do prosince 2019). Hlavním cílem bude identifikace a kvantifikace textů s ekologickými tématy a jejich následná analýza pomocí kvantitativní metody obsahové analýzy. Dílčím cílem bude srovnání jejich četnosti v obou médiích. Zároveň bude zjištěno, jaká dílčí ekologická témata bývají zmiňována nejčastěji, kdo se k nim nejvíce vyjadřuje a jaká je tonalita článků. Závěry budou srovnány s již existujícími obdobnými analýzami. Ekologická témata byla vybrána pro svou aktuálnost. Zejména klimatická změna je téma, které v posledních letech ve veřejném prostoru velmi rezonuje. Česká média se sice přizpůsobují zahraničním trendům, ale stále pro ně životní prostředí není prioritou (chybí například příslušné rubriky). Proto si tato práce klade za cíl zjistit, jak environmentální problematiku zobrazují na svých stránkách dva názorově protichůdné týdeníky \textendash liberální Respekt a konzervativní Echo.
K dosažení cíle bude použita metoda obsahové analýzy. Její užití odpovídá záměru práce i rozsahu vzorku. Díky kvantitativní metodě může být zkoumáno pouze jedno téma napříč delším časovým obdobím. Metoda je vhodná i proto, že práce nemá za cíl uvádět zkoumané téma do celospolečenského kontextu, ale popsat jeho zastoupení v daných médiích. Oproti jiným sociálněvědním postupům obsahová analýza podléhá jasně daným pravidlům a díky tomu jsou její výstupy snadno replikovatelné a hlavně objektivní.
Analyzovány budou týdeníky Respekt a Echo a to po dobu jednoho roku (od ledna do prosince 2019). Výzkumnou jednotkou bude jeden článek. Pracovat se bude s hypotézami stanovenými po důkladné rešerši při získávání materiálů. Zkoumanými parametry budou mj. dílčí témata, tonalita a mluvčí citovaní v textech.
Seznam doporučené literatury
SCHERER, Helmut. Úvod do metody obsahové analýzy. In: SCHULZ, Winfried. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-7395-515-1.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3568-9.
TRAMPOTA, Tomáš – VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4.
BOYCOFF, Maxwell – ROBERTS, Timmons. Media Coverage of Climate Change: Current Trends, Strengths, Weaknesses. New York: UNDP, 2007.
HONC, Martin. Mediální pokrytí Fridays for Future. Praha, 2020. Diplomová práce na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Vedoucí práce Jan Miessler.
O’NEILL, Saffron. More than meets the eye: a longitudinal analysis of climate change imagery in the print media. Climatic Change, 2019, č. 08, s. 1–18.
NOVÁK, Arnošt. (2008). Příroda a životní prostředí ve zpravodajských médiích. In: FORET, Martin – LAPČÍK, Marek – ORSÁG, Petr. Média dnes: reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. s. 177-188.
SCHMIDT, Andreas – IVANOVA, Ana – SCHÄFER, Mike. Media attention for climate change around the world: A comparative analysis of newspaper coverage in 27 countries. Global Environmental Change, 2013, ročník 23, č. 5, s. 1233-1248.
Climate Change and Land: an IPCC special report on climate change, desertification, land degradation, sustainable land management, food security, and greenhouse gas fluxes in terrestrial ecosystems. Ženeva: IPCC, 2019.
HOFFMAN, Andrew. Jak kultura utváří diskusi o klimatické změně. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8711-8.
VIDOMUS, Petr. Oteplí se a bude líp: česká klimaskepse v čase globálních rizik. Praha: Sociologické nakladatelství, 2018, 3. ISBN 978-80-7419-258-6.
ŠKODOVÁ, Markéta – ČERVENKA, Jan – NEČAS, Vlastimil – KALVAS, František – TABERY, Paulína – TRAMPOTA, Tomáš. Agenda-setting: teoretické přístupy. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2008. ISBN 978-80-7330-151-4.
KALVAS, František – VÁNĚ, Jan – ŠTÍPKOVÁ, Martina – KREIDL, Martin. Rámcování a nastolování a nastolování agendy: Dva paralelní procesy v interakci. Sociologický časopis, 2012, č. 48, s. 3-37.
Seznam doporučené literatury
SCHERER, Helmut. Úvod do metody obsahové analýzy. In: SCHULZ, Winfried. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-7395-515-1.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3568-9.
TRAMPOTA, Tomáš – VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4.
BOYCOFF, Maxwell – ROBERTS, Timmons. Media Coverage of Climate Change: Current Trends, Strengths, Weaknesses. New York: UNDP, 2007.
HONC, Martin. Mediální pokrytí Fridays for Future. Praha, 2020. Diplomová práce na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Vedoucí práce Jan Miessler.
O’NEILL, Saffron. More than meets the eye: a longitudinal analysis of climate change imagery in the print media. Climatic Change, 2019, č. 08, s. 1–18.
NOVÁK, Arnošt. (2008). Příroda a životní prostředí ve zpravodajských médiích. In: FORET, Martin – LAPČÍK, Marek – ORSÁG, Petr. Média dnes: reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. s. 177-188.
SCHMIDT, Andreas – IVANOVA, Ana – SCHÄFER, Mike. Media attention for climate change around the world: A comparative analysis of newspaper coverage in 27 countries. Global Environmental Change, 2013, ročník 23, č. 5, s. 1233-1248.
Climate Change and Land: an IPCC special report on climate change, desertification, land degradation, sustainable land management, food security, and greenhouse gas fluxes in terrestrial ecosystems. Ženeva: IPCC, 2019.
HOFFMAN, Andrew. Jak kultura utváří diskusi o klimatické změně. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8711-8.
VIDOMUS, Petr. Oteplí se a bude líp: česká klimaskepse v čase globálních rizik. Praha: Sociologické nakladatelství, 2018, 3. ISBN 978-80-7419-258-6.
ŠKODOVÁ, Markéta – ČERVENKA, Jan – NEČAS, Vlastimil – KALVAS, František – TABERY, Paulína – TRAMPOTA, Tomáš. Agenda-setting: teoretické přístupy. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2008. ISBN 978-80-7330-151-4.
KALVAS, František – VÁNĚ, Jan – ŠTÍPKOVÁ, Martina – KREIDL, Martin. Rámcování a nastolování a nastolování agendy: Dva paralelní procesy v interakci. Sociologický časopis, 2012, č. 48, s. 3-37.
Přílohy volně vložené
kodovací kniha
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka prezentovala svou práci a uspokojivě reagovala na dotazy z posudků a od komise.