Magisterská práce se zabývá primárně preventivním programem kybergroomingu a sextingu ve skautských oddílech. Cílem práce byla tvorba preventivního programu kybergroomingu a sextingu a následná pilotní implementace a evaluace tohoto programu. V teoretické části je popsán kybergrooming, sexting, cílová populace programu a zásady tvorby efektivního programu primární prevence. Design výzkumu je kvantitativní pretest-posttest design s kvalitativní evaluací. Jako výzkumné metody byly použity dotazníky vlastní konstrukce a ohniskové skupiny. Výzkumu se účastnilo 8 skautských oddílů. Výzkumný soubor tvoří 10 vedoucích daných oddílů a 55 dětí, které prošly preventivním programem. Efektivita programu byla ověřována pomocí skóru rizikovosti a skóru informovanosti spočítaných na základě vyplněných dotazníků. Efektivita programu byla prokázána částečně. Preventivní program má vliv na znalosti ohledně kybergroomingu a sextingu. Hodnocení preventivního programu bylo zjišťováno kvalitativní částí dotazníku po programu, který vyplňovaly děti a pomocí skupinových rozhovorů s vedoucími, kteří realizovali program. Byla zjištěna pozitivní zpětná vazba na program od dětí i vedoucích.
Anotace v angličtině
This master's thesis examines the primary prevention programme of online grooming and sexting. The aim of the study was creation of a prevention programme of online grooming and sexting and the pilot implementation and evaluation of this programme. The theoretical part describes online grooming, sexting, the target population of the programme, and the principles of developing an effective primary prevention programme. The research design is a quantitative pretest-posttest design with qualitative evaluation. Self-designed questionnaires and focus groups were used as research methods. Eight scout troops participated in the research. The research population consists of 10 leaders o f the respective troops and 55 children who underwent the prevention programme. The effectiveness of the programme was verified by means of a risk score and an awareness score calculated on the basis of completed questionnaires. The effectiveness of the programme has been partially demonstrated. The prevention programme has an impact on knowledge regarding online grooming and sexting. The evaluation of the preventive programme was determined by the qualitative part of the post-programme questionnaire, which was filled by the children and through group interviews with the leaders who implemented the program. Positive feedback on the programme was found from both children and leaders.
Magisterská práce se zabývá primárně preventivním programem kybergroomingu a sextingu ve skautských oddílech. Cílem práce byla tvorba preventivního programu kybergroomingu a sextingu a následná pilotní implementace a evaluace tohoto programu. V teoretické části je popsán kybergrooming, sexting, cílová populace programu a zásady tvorby efektivního programu primární prevence. Design výzkumu je kvantitativní pretest-posttest design s kvalitativní evaluací. Jako výzkumné metody byly použity dotazníky vlastní konstrukce a ohniskové skupiny. Výzkumu se účastnilo 8 skautských oddílů. Výzkumný soubor tvoří 10 vedoucích daných oddílů a 55 dětí, které prošly preventivním programem. Efektivita programu byla ověřována pomocí skóru rizikovosti a skóru informovanosti spočítaných na základě vyplněných dotazníků. Efektivita programu byla prokázána částečně. Preventivní program má vliv na znalosti ohledně kybergroomingu a sextingu. Hodnocení preventivního programu bylo zjišťováno kvalitativní částí dotazníku po programu, který vyplňovaly děti a pomocí skupinových rozhovorů s vedoucími, kteří realizovali program. Byla zjištěna pozitivní zpětná vazba na program od dětí i vedoucích.
Anotace v angličtině
This master's thesis examines the primary prevention programme of online grooming and sexting. The aim of the study was creation of a prevention programme of online grooming and sexting and the pilot implementation and evaluation of this programme. The theoretical part describes online grooming, sexting, the target population of the programme, and the principles of developing an effective primary prevention programme. The research design is a quantitative pretest-posttest design with qualitative evaluation. Self-designed questionnaires and focus groups were used as research methods. Eight scout troops participated in the research. The research population consists of 10 leaders o f the respective troops and 55 children who underwent the prevention programme. The effectiveness of the programme was verified by means of a risk score and an awareness score calculated on the basis of completed questionnaires. The effectiveness of the programme has been partially demonstrated. The prevention programme has an impact on knowledge regarding online grooming and sexting. The evaluation of the preventive programme was determined by the qualitative part of the post-programme questionnaire, which was filled by the children and through group interviews with the leaders who implemented the program. Positive feedback on the programme was found from both children and leaders.
Magisterská diplomová práce se bude zabývat tvorbou metodiky primárně preventivního programu kybergroomingu a sextingu ve skautských oddílech a bude navazovat na bakalářskou práci Prevence kybergroomingu a sextingu u skautek v organizaci Junák - český skaut, z. s. Teoretická část bude obsahovat kapitoly týkající se prevence kybergroomingu a sextingu jak v České republice, tak v zahraničí, dále kapitoly o zásadách pro efektivní preventivní program a kapitoly o. přístupu k výchově mládeže ve skautu vypracované na základě rešerše literatury. Hlavním cílem výzkumné části práce bude navrhnout metodiku pro prevenci kybergroomingu a sextingu, otestovat její použitelnost a následným dotazníkovým šetřením ověřit efektivnost programu. Bude se tedy jednat o pilotní implementaci programu. Preventivní program bude ověřován na přibližně 40 dětech. Autorka bude práci pravidelně konzultovat a vypracuje ji podle zásad pro psaní diplomových prací na katedře psychologie FF UP v Olomouci.
Zásady pro vypracování
Magisterská diplomová práce se bude zabývat tvorbou metodiky primárně preventivního programu kybergroomingu a sextingu ve skautských oddílech a bude navazovat na bakalářskou práci Prevence kybergroomingu a sextingu u skautek v organizaci Junák - český skaut, z. s. Teoretická část bude obsahovat kapitoly týkající se prevence kybergroomingu a sextingu jak v České republice, tak v zahraničí, dále kapitoly o zásadách pro efektivní preventivní program a kapitoly o. přístupu k výchově mládeže ve skautu vypracované na základě rešerše literatury. Hlavním cílem výzkumné části práce bude navrhnout metodiku pro prevenci kybergroomingu a sextingu, otestovat její použitelnost a následným dotazníkovým šetřením ověřit efektivnost programu. Bude se tedy jednat o pilotní implementaci programu. Preventivní program bude ověřován na přibližně 40 dětech. Autorka bude práci pravidelně konzultovat a vypracuje ji podle zásad pro psaní diplomových prací na katedře psychologie FF UP v Olomouci.
Seznam doporučené literatury
Kopecký, K., et al. (2015). Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Kupka, O. (2005). Družinový systém.Praha: Junák -svaz skautů a skautek ČR, Tiskové a distribuční centrum.
Maškoda, A., Lukášová, K., Pacák, R., & Brandejsová, J. (2012). Kybergrooming a kyberstalking: Metodický materiál pro pedagogické pracovníky.Národní centrum bezpečnějšího internetu.
Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P., (Ed.). (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství.Praha: Sdružení SCAN.
O'Connell, R. (2003). A Typology of Cyber Sexploitation and Online Grooming Practise. Preston: University of Central Lancashire. Staženo 18. 11. 2019, z http://image.guardian.co.uk/sys-files/Society/documents/2003/07/17/Groomingreport.pdf
Pavelková, N. (2020). Prevencekybergroominguasextinguu skautek v organizaci Junák – český skaut, z. s. Bakalářská diplomová práce: Univerzita Palackého v Olomouci.
Surf smart. (nedat.). Získáno 9. 1. 2020, z World association of girl guides and girl scouts, https://duz92c7qaoni3.cloudfront.net/documents/Surf_Smart_Web_2016.pdf
Seznam doporučené literatury
Kopecký, K., et al. (2015). Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Kupka, O. (2005). Družinový systém.Praha: Junák -svaz skautů a skautek ČR, Tiskové a distribuční centrum.
Maškoda, A., Lukášová, K., Pacák, R., & Brandejsová, J. (2012). Kybergrooming a kyberstalking: Metodický materiál pro pedagogické pracovníky.Národní centrum bezpečnějšího internetu.
Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P., (Ed.). (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství.Praha: Sdružení SCAN.
O'Connell, R. (2003). A Typology of Cyber Sexploitation and Online Grooming Practise. Preston: University of Central Lancashire. Staženo 18. 11. 2019, z http://image.guardian.co.uk/sys-files/Society/documents/2003/07/17/Groomingreport.pdf
Pavelková, N. (2020). Prevencekybergroominguasextinguu skautek v organizaci Junák – český skaut, z. s. Bakalářská diplomová práce: Univerzita Palackého v Olomouci.
Surf smart. (nedat.). Získáno 9. 1. 2020, z World association of girl guides and girl scouts, https://duz92c7qaoni3.cloudfront.net/documents/Surf_Smart_Web_2016.pdf