Cílem práce je shrnutí a představení aktuálních dohledaných poznatků moderních a inovativních metod výuky v oblastech kvalifikačního a postkvalifikačního vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků se zaměřením na obor zdravotnický záchranář. Text ve stručnosti představuje problematiku aktuálních a moderních výukových nástrojů, jako jsou metody e-learningu, gamifikace, simulace a virtuální reality, jež jsou v současné době využívány pro výuku zdravotnických profesionálů, či se do ní postupně začleňují. Práce sumarizuje výsledky studií, které potvrzují pozitivní dopady užití simulačních výukových metod na vzděláván zdravotnických pracovníků, kladné dopady na klinickou bezpečnost pacientů, možnost užití těchto metod pro ověřování znalostí zdravotníků a otevírá nepříliš prozkoumané alternativní metody vzdělávání jako jsou virtuální realita a počítačové vzdělávání, jejichž benefity se jednoznačně nepotvrdily. Články a studie byly dohledány v databázích EBSCO, Medvik a PUB MED. Dohledáno bylo 86 článků a pro tvorbu bakalářské práce bylo využito 17 z nich, 13 článků cizojazyčných (angličtina, němčina, španělština).
Anotace v angličtině
The aim of this work is to summarize and present the current findings of modern and innovative teaching methods in the areas of qualification and
post-qualification education of non-medical health professionals with a focus on the field of paramedics. This bachelor's thesis briefly presents the matters of current modern teaching methods, like an e-learning, gamification, simulation and virtual reality which are currently used for teaching medical professionals, or which are gradually being incorporated into it. The work summarizes the results of studies, which confirm the positive effects of the use of simulation teaching methods on the education of health professionals, positive effects on clinical safety of patients and the possibility of using this method to verify knowledge of medical professionals. It also gives us the not well-explored alternative methods of education such as virtual reality and computer education, whose benefits have not been unequivocally confirmed. Articles and studies, were retrieved in the EBSCO, Medvik and PUB MED databases. 86 articles were found and 17 of them were used for the creation of the bachelor's thesis, 13 were foreign language articles (English, German and Spanish).
Cílem práce je shrnutí a představení aktuálních dohledaných poznatků moderních a inovativních metod výuky v oblastech kvalifikačního a postkvalifikačního vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků se zaměřením na obor zdravotnický záchranář. Text ve stručnosti představuje problematiku aktuálních a moderních výukových nástrojů, jako jsou metody e-learningu, gamifikace, simulace a virtuální reality, jež jsou v současné době využívány pro výuku zdravotnických profesionálů, či se do ní postupně začleňují. Práce sumarizuje výsledky studií, které potvrzují pozitivní dopady užití simulačních výukových metod na vzděláván zdravotnických pracovníků, kladné dopady na klinickou bezpečnost pacientů, možnost užití těchto metod pro ověřování znalostí zdravotníků a otevírá nepříliš prozkoumané alternativní metody vzdělávání jako jsou virtuální realita a počítačové vzdělávání, jejichž benefity se jednoznačně nepotvrdily. Články a studie byly dohledány v databázích EBSCO, Medvik a PUB MED. Dohledáno bylo 86 článků a pro tvorbu bakalářské práce bylo využito 17 z nich, 13 článků cizojazyčných (angličtina, němčina, španělština).
Anotace v angličtině
The aim of this work is to summarize and present the current findings of modern and innovative teaching methods in the areas of qualification and
post-qualification education of non-medical health professionals with a focus on the field of paramedics. This bachelor's thesis briefly presents the matters of current modern teaching methods, like an e-learning, gamification, simulation and virtual reality which are currently used for teaching medical professionals, or which are gradually being incorporated into it. The work summarizes the results of studies, which confirm the positive effects of the use of simulation teaching methods on the education of health professionals, positive effects on clinical safety of patients and the possibility of using this method to verify knowledge of medical professionals. It also gives us the not well-explored alternative methods of education such as virtual reality and computer education, whose benefits have not been unequivocally confirmed. Articles and studies, were retrieved in the EBSCO, Medvik and PUB MED databases. 86 articles were found and 17 of them were used for the creation of the bachelor's thesis, 13 were foreign language articles (English, German and Spanish).
rozhodování o tématu, rešeršní činnost, konzultace do 5. 4. 2020
stanovení cílů práce, dílčích cílů do 30. 4. 2020
souhlas vedoucího práce do 30. 5. 2020
rešeršní činnost do 5. 9. 2020
tvorba přehledu publikovaných poznatků do 30. 10. 2020
průběžná recenze vedoucího práce \textendash dohoda do 30. 11. 2020
tvorba ostatních částí struktury BP do 31. 12. 2020
kompletizace BP, zapracování připomínek vedoucího práce do 15. 1. 2021
závěrečná kontrola vedoucího práce do 15. 2. 2021
zapracování připomínek vedoucího BP do 5. 4. 2021
finální úprava BP, tisk, vazba od 5. 4. 2021
odevzdání do 30. 4. 2021
Zásady pro vypracování
rozhodování o tématu, rešeršní činnost, konzultace do 5. 4. 2020
stanovení cílů práce, dílčích cílů do 30. 4. 2020
souhlas vedoucího práce do 30. 5. 2020
rešeršní činnost do 5. 9. 2020
tvorba přehledu publikovaných poznatků do 30. 10. 2020
průběžná recenze vedoucího práce \textendash dohoda do 30. 11. 2020
tvorba ostatních částí struktury BP do 31. 12. 2020
kompletizace BP, zapracování připomínek vedoucího práce do 15. 1. 2021
závěrečná kontrola vedoucího práce do 15. 2. 2021
zapracování připomínek vedoucího BP do 5. 4. 2021
finální úprava BP, tisk, vazba od 5. 4. 2021
odevzdání do 30. 4. 2021
Seznam doporučené literatury
VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1770-8.
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada Publishing, 2010, 318 s. ISBN 978-80-247-3235-0.
KOFRÁNEK, Jiří a Tomáš KULHÁNEK. Lékařské simulátory. In: MEDSOFT: Český svaz vědeckotechnických společností. Praha: Creative Connections, 2014, s. 123-147. ISBN 978-80-86742-38\textendash0. ISSN 1803-8115.
ŠEBLOVÁ, Jana a Jiří KNOR. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2018. ISBN 978-80-271-0596-0.
REMEŠ, Roman a Silvia TRNOVSKÁ. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4530-5.
Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání, ve znění pozdějších předpisů
Seznam doporučené literatury
VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1770-8.
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada Publishing, 2010, 318 s. ISBN 978-80-247-3235-0.
KOFRÁNEK, Jiří a Tomáš KULHÁNEK. Lékařské simulátory. In: MEDSOFT: Český svaz vědeckotechnických společností. Praha: Creative Connections, 2014, s. 123-147. ISBN 978-80-86742-38\textendash0. ISSN 1803-8115.
ŠEBLOVÁ, Jana a Jiří KNOR. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2018. ISBN 978-80-271-0596-0.
REMEŠ, Roman a Silvia TRNOVSKÁ. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4530-5.
Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání, ve znění pozdějších předpisů
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval svou práci a závěry z ní vyplývající. Reagoval na připomínky vedoucího práce a oponenta a zodpověděl následující otázky: 1. Objasněte termín "distanční model výuky" - viz str. 12. Blíže rozveďte "limitaci dohledaných poznatků". 2. Co pro Vás bylo motivací k výběru tématu bakalářské práce? 3. Jak byste aplikoval zjištěné informace do praktické výuky předmětu Urgentní medicína?
Vyjádření vedoucího práce: Standardní až nadstandardní práce zpracovávající velmi specifické a náročné téma, což se projevilo i v obsahové struktuře jednotlivých kapitol, kde se v menší míře objevuje opakování témat (virtuální realita) či je vytvořena samostatná podkapitola(2.3.). Rezervy v respektování MPD - popis obr.. Vyjádření oponenta práce: Velmi kladně hodnotím zvolené téma, neboť svým zaměřením přesahuje standardní bakalářskou práci.