Tato práce se zabývá porozuměním bolesti dětmi a jejich rodiči. Cílem práce bylo získat ucelený pohled na současné přístupy k porozumění bolesti dětmi a jejich rodiči z pohledu neurovědního a psychoneurovědního vzdělávání bolesti. Výzkum je založen na kvalitativní analýze, data byla získána prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru, pozorování a analýze dokumentů. Respondenti byli vybráni metodou záměrného výběru a následně metodou sněhové koule. Výzkumu se zúčastnilo celkem šest rodičů a šest dětí s onemocněním spadajícím do dětské paliativní péče. Výsledky ukazují na důležitost včasné edukace o bolesti. V současné době v České republice chybí odborné publikace v rámci neurovědního vzdělávání bolesti. Děti vnímají bolest na základě zkušenosti, znalostí a emocí. Porozumění bolesti dětmi je ovlivněno vnímáním bolesti jejich rodiči. Edukace se podílí na vnímání a následném porozumění bolesti. Edukace má vliv na psychické faktory a je spojena s hodnocením bolesti. Respondenti využívali k hodnocení bolesti jednodimenzionální nástroje zaměřené na intenzitu bolesti. Ostatní dimenze bolesti byly sledovány při komunikaci s odborníky.
Získané výsledky ukazují na význam rozvoje výzkumu v oblasti neurovědního vzdělávání bolesti v pediatrii. Důležitý je také vývoj edukačních materiálů a multidimenzionálních nástrojů pro hodnocení dětské chronické bolesti.
Anotace v angličtině
This work deals with the understanding of pain by children´s and their parent´s. The aim of the work was to obtain a comprehensive view of the current approaches to the understanding of pain by children and their parents from the point of view pain neuroscience education. The research is based on qualitative analysis, the data was obtained through a semi-structured interview. Respondents were selected through purposive sampling and the snowball method. A total of six parent´s and six children´s identified for palliative care participated in the research. The results show the importance of early pain education. There is currently a lack of neuroscience pain education in the Czech Republic. Children´s perceive pain based on experience, knowledge and emotions. Pain understanding influences parent´s perception of pain. Education is involved in the perception and subsequent understanding of pain. Education has an effect on psychological factors and is linked to the evaluation of pain. Respondents used one-dimensional instruments for pain assessment. The other dimensions of pain were monitored during the expert's interview with the parent´s and the children´s.
The obtained results show the importance of research development in the area pain neuroscience education in pediatrics. The development of educational materials and multidimensional chronic pain assessment tools is also important.
palliative care, pain, children, pediatrics, pain neuroscience education, education, PNE
Rozsah průvodní práce
123
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá porozuměním bolesti dětmi a jejich rodiči. Cílem práce bylo získat ucelený pohled na současné přístupy k porozumění bolesti dětmi a jejich rodiči z pohledu neurovědního a psychoneurovědního vzdělávání bolesti. Výzkum je založen na kvalitativní analýze, data byla získána prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru, pozorování a analýze dokumentů. Respondenti byli vybráni metodou záměrného výběru a následně metodou sněhové koule. Výzkumu se zúčastnilo celkem šest rodičů a šest dětí s onemocněním spadajícím do dětské paliativní péče. Výsledky ukazují na důležitost včasné edukace o bolesti. V současné době v České republice chybí odborné publikace v rámci neurovědního vzdělávání bolesti. Děti vnímají bolest na základě zkušenosti, znalostí a emocí. Porozumění bolesti dětmi je ovlivněno vnímáním bolesti jejich rodiči. Edukace se podílí na vnímání a následném porozumění bolesti. Edukace má vliv na psychické faktory a je spojena s hodnocením bolesti. Respondenti využívali k hodnocení bolesti jednodimenzionální nástroje zaměřené na intenzitu bolesti. Ostatní dimenze bolesti byly sledovány při komunikaci s odborníky.
Získané výsledky ukazují na význam rozvoje výzkumu v oblasti neurovědního vzdělávání bolesti v pediatrii. Důležitý je také vývoj edukačních materiálů a multidimenzionálních nástrojů pro hodnocení dětské chronické bolesti.
Anotace v angličtině
This work deals with the understanding of pain by children´s and their parent´s. The aim of the work was to obtain a comprehensive view of the current approaches to the understanding of pain by children and their parents from the point of view pain neuroscience education. The research is based on qualitative analysis, the data was obtained through a semi-structured interview. Respondents were selected through purposive sampling and the snowball method. A total of six parent´s and six children´s identified for palliative care participated in the research. The results show the importance of early pain education. There is currently a lack of neuroscience pain education in the Czech Republic. Children´s perceive pain based on experience, knowledge and emotions. Pain understanding influences parent´s perception of pain. Education is involved in the perception and subsequent understanding of pain. Education has an effect on psychological factors and is linked to the evaluation of pain. Respondents used one-dimensional instruments for pain assessment. The other dimensions of pain were monitored during the expert's interview with the parent´s and the children´s.
The obtained results show the importance of research development in the area pain neuroscience education in pediatrics. The development of educational materials and multidimensional chronic pain assessment tools is also important.
palliative care, pain, children, pediatrics, pain neuroscience education, education, PNE
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na subjektivní hodnocení dětské bolesti v paliativní péči.
Teoretická část práce bude vycházet z odborné literatury zaměřující se na dětskou paliativní péči, nejčastější nemoci dětí v rámci paliativní péče, bolest a její hodnocení u dětí a zejména na dětskou vývojovou psychologii. Velká část teoretické práce bude zaměřena na výzkumy a studie z českých a zahraničních zdrojů zabývající se dětskou bolestí, jejím hodnocením a měřením.
Hlavním cílem diplomové práce je psychometrické ověření nástroje pro subjektivní hodnocení dětské bolesti v paliativní péči. Dílčími cíli je zjištění vlivu nového nástroje hodnocení dětské bolesti na zlepšení porozumění bolesti u dětí. Dalším dílčím cílem je zjištění vlivu využití nového nástroje hodnocení dětské bolesti na zlepšení komunikace s lékařem.
Výzkumná část práce bude zpracována v nemocničním prostředí. Příprava designu výzkumu, metodologie výzkumu a hodnotících škál bude probíhat formou konzultací s odborníky z oblasti medicíny, psychologie, statistických věd a vedoucí diplomové práce. Vysoký důraz bude kladen na projektovou část výzkumu pro dodržení termínů. Výzkumný soubor budou tvořit děti v paliativní péči, u kterých je potřeba sledovat bolest, a to: neurologická onemocnění, vzácná onemocnění, onkologická onemocnění, metabolická onemocnění, kožní onemocnění. Realizace kvantitativního výzkumu a kvalitativního výzkumu bude nejstěžejnější a nejdelší částí práce. Výzkumný a kontrolní soubor dětí, kontakt s dítětem od začátku sledování bolesti, první kontakt: zhodnocení bolesti klasický způsobem, druhý až čtvrtý kontakt: edukace pomocí nového nástroje, hodnocení bolesti pomocí nového nástroje. Rozhovor s dítětem, hodnocení strachu z bolesti, rozhovor s rodiči, dotazník pro lékaře: přínos nové metodiky hodnocení bolesti pro lékařskou péči. Analýza výsledků výzkumu a jejich interpretace bude zejména obsahová a kriteriální validita, reliabilita, a to vnitřní konzistence škály (Cronbachův koeficient alfa) a inter‑ rater reliabilita (shoda mezi dvěma posuzovateli) pomocí Cohenova Kappa indexu a hodnoty ICC (Intraclass Correlation).
V případě ověření přínosu nového hodnocení bolesti, bude doporučení pro práci s novým hodnotícím nástrojem. Práce bude zpracována podle Manuálu pro psaní diplomových prací dle podmínek Univerzity Palackého v Olomouci.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na subjektivní hodnocení dětské bolesti v paliativní péči.
Teoretická část práce bude vycházet z odborné literatury zaměřující se na dětskou paliativní péči, nejčastější nemoci dětí v rámci paliativní péče, bolest a její hodnocení u dětí a zejména na dětskou vývojovou psychologii. Velká část teoretické práce bude zaměřena na výzkumy a studie z českých a zahraničních zdrojů zabývající se dětskou bolestí, jejím hodnocením a měřením.
Hlavním cílem diplomové práce je psychometrické ověření nástroje pro subjektivní hodnocení dětské bolesti v paliativní péči. Dílčími cíli je zjištění vlivu nového nástroje hodnocení dětské bolesti na zlepšení porozumění bolesti u dětí. Dalším dílčím cílem je zjištění vlivu využití nového nástroje hodnocení dětské bolesti na zlepšení komunikace s lékařem.
Výzkumná část práce bude zpracována v nemocničním prostředí. Příprava designu výzkumu, metodologie výzkumu a hodnotících škál bude probíhat formou konzultací s odborníky z oblasti medicíny, psychologie, statistických věd a vedoucí diplomové práce. Vysoký důraz bude kladen na projektovou část výzkumu pro dodržení termínů. Výzkumný soubor budou tvořit děti v paliativní péči, u kterých je potřeba sledovat bolest, a to: neurologická onemocnění, vzácná onemocnění, onkologická onemocnění, metabolická onemocnění, kožní onemocnění. Realizace kvantitativního výzkumu a kvalitativního výzkumu bude nejstěžejnější a nejdelší částí práce. Výzkumný a kontrolní soubor dětí, kontakt s dítětem od začátku sledování bolesti, první kontakt: zhodnocení bolesti klasický způsobem, druhý až čtvrtý kontakt: edukace pomocí nového nástroje, hodnocení bolesti pomocí nového nástroje. Rozhovor s dítětem, hodnocení strachu z bolesti, rozhovor s rodiči, dotazník pro lékaře: přínos nové metodiky hodnocení bolesti pro lékařskou péči. Analýza výsledků výzkumu a jejich interpretace bude zejména obsahová a kriteriální validita, reliabilita, a to vnitřní konzistence škály (Cronbachův koeficient alfa) a inter‑ rater reliabilita (shoda mezi dvěma posuzovateli) pomocí Cohenova Kappa indexu a hodnoty ICC (Intraclass Correlation).
V případě ověření přínosu nového hodnocení bolesti, bude doporučení pro práci s novým hodnotícím nástrojem. Práce bude zpracována podle Manuálu pro psaní diplomových prací dle podmínek Univerzity Palackého v Olomouci.
Seznam doporučené literatury
Amery, J. (2017). Opravdu praktický průvodce dětskou paliativní péčí pro doktory a zdravotní sestry kdekoli na světě. (L. Hrdličková, Překl.) Praha: Česká společnost paliativní medicíny, Cesta domů.
Buždgová, R., & Sikorová, L. (2019). Dětská paliativní péče. Praha: Grada.
Hlubková, Z., & Sikorová, L. (2015). Využití hodnotících nástrojů posuzujících strach z bolesti u dětí. General Practitioner / Praktický lékař 2015; 95(5), 205-210.
Kalousová, J., Blanka, R., Pachmannová, D., & Stýblová, J. (2008). Bolest u dětí: hodnocení a některé způsoby léčby. Pediatrie pro Praxi, 2008; 9(1), 7-11.
Mareš, j. (1997). Dítě a bolest. Praha: Grada.
Merkel, S., Voepel-Lewis, Terri, & Malviya, S. (2002). Pain Assessment in Infants and Young Children: The FLACC Scale: A behavioral tool to measure pain in young children. American Journal of Nursing, 55-58.
Plevová, I., & Slowik, R. (2010). Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada Publishing, a.s.
Stinson, N. J., Tricia, K., Janet, Y., Gill, N., & Steven, B. (2006). Systematic review of the psychometric properties, interpretability and feasibility of self-report pain intensity measures for use in clinical trials in children and adolescents. Pain, 2006 Nov;125(1-2), 143-57, doi: 10.1016/j.pain.2006.05.006.
Seznam doporučené literatury
Amery, J. (2017). Opravdu praktický průvodce dětskou paliativní péčí pro doktory a zdravotní sestry kdekoli na světě. (L. Hrdličková, Překl.) Praha: Česká společnost paliativní medicíny, Cesta domů.
Buždgová, R., & Sikorová, L. (2019). Dětská paliativní péče. Praha: Grada.
Hlubková, Z., & Sikorová, L. (2015). Využití hodnotících nástrojů posuzujících strach z bolesti u dětí. General Practitioner / Praktický lékař 2015; 95(5), 205-210.
Kalousová, J., Blanka, R., Pachmannová, D., & Stýblová, J. (2008). Bolest u dětí: hodnocení a některé způsoby léčby. Pediatrie pro Praxi, 2008; 9(1), 7-11.
Mareš, j. (1997). Dítě a bolest. Praha: Grada.
Merkel, S., Voepel-Lewis, Terri, & Malviya, S. (2002). Pain Assessment in Infants and Young Children: The FLACC Scale: A behavioral tool to measure pain in young children. American Journal of Nursing, 55-58.
Plevová, I., & Slowik, R. (2010). Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada Publishing, a.s.
Stinson, N. J., Tricia, K., Janet, Y., Gill, N., & Steven, B. (2006). Systematic review of the psychometric properties, interpretability and feasibility of self-report pain intensity measures for use in clinical trials in children and adolescents. Pain, 2006 Nov;125(1-2), 143-57, doi: 10.1016/j.pain.2006.05.006.