Práce se zabývá analýzou potenciálu a aplikováním geoinformačních technologií dotvorby interaktivní exhibice historických objektů. Jejím cílem je návrh a implementace řešení využívající primárně technologie rozšířené reality. Dílčím cílem práce je optimalizace historického modelu území pro následné využití pro interaktivní prezentaci v prostředí rozšířené reality. Je detailně popsán postup práce v prostředí programů Blender a Unity.
Optimalizace modelů proběhla vprostředí Blender. Optimalizace proběhla ve smyslu geometrických úprav modelů, texturování a změny jejich rotace. Výsledné modely byly přeneseny do Unity. Zde byla také vytvořena mobilní aplikace, která je pilotním výsledkem a výstupem diplomové práce. Aplikace obsahuje logickou strukturu v podobě scén vytvořených v Unity. Praktické použití aplikace je v lokalitě Svatováclavského návrší v Olomouci, zejména její exteriérová část. Interiérová část umožňuje zobrazit návrší kdekoliv.
Hlavním výsledkem je tedy mobilní aplikace dostupná na mobilní zařízení využívající operační systém Android verze 10.0 a výše. Dalšími výsledky jsou webové stránky, informační poster a grafické markery.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on analysis of potential and application of geoinformation technologies in the creation of interactive exhibitions of historical objects. Its goal is the design and implementation of solutions using primarily augmented reality technology. A partial goal of the work is to optimize the historical model of the area for subsequent use for interactive presentation in the augmented reality environment. The procedure of work was done in the environment of Blender and Unity programs and is described in detail.
Model optimization took place in the Blender environment. The optimization took place in terms of geometric modifications of models, texturing and changes in their rotation. The resulting models were transferred to Unity. A mobile application was also created here, which is a pilot result and output of the diploma thesis. The application contains a logical structure in the form of scenes created in Unity. The practical use of the application is in the locality of St. Wenceslas Hill in Olomouc, especially its exterior part. The interior allows you to view the hill anywhere.
The main result is a mobile application available on mobile devices using the Android operating system version 10.0 and higher. Other results are a website, an information poster and graphic markers.
Klíčová slova
rozšířená realita, plocha, marker, Android
Klíčová slova v angličtině
augmented reality, plane, marker, Android
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá analýzou potenciálu a aplikováním geoinformačních technologií dotvorby interaktivní exhibice historických objektů. Jejím cílem je návrh a implementace řešení využívající primárně technologie rozšířené reality. Dílčím cílem práce je optimalizace historického modelu území pro následné využití pro interaktivní prezentaci v prostředí rozšířené reality. Je detailně popsán postup práce v prostředí programů Blender a Unity.
Optimalizace modelů proběhla vprostředí Blender. Optimalizace proběhla ve smyslu geometrických úprav modelů, texturování a změny jejich rotace. Výsledné modely byly přeneseny do Unity. Zde byla také vytvořena mobilní aplikace, která je pilotním výsledkem a výstupem diplomové práce. Aplikace obsahuje logickou strukturu v podobě scén vytvořených v Unity. Praktické použití aplikace je v lokalitě Svatováclavského návrší v Olomouci, zejména její exteriérová část. Interiérová část umožňuje zobrazit návrší kdekoliv.
Hlavním výsledkem je tedy mobilní aplikace dostupná na mobilní zařízení využívající operační systém Android verze 10.0 a výše. Dalšími výsledky jsou webové stránky, informační poster a grafické markery.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on analysis of potential and application of geoinformation technologies in the creation of interactive exhibitions of historical objects. Its goal is the design and implementation of solutions using primarily augmented reality technology. A partial goal of the work is to optimize the historical model of the area for subsequent use for interactive presentation in the augmented reality environment. The procedure of work was done in the environment of Blender and Unity programs and is described in detail.
Model optimization took place in the Blender environment. The optimization took place in terms of geometric modifications of models, texturing and changes in their rotation. The resulting models were transferred to Unity. A mobile application was also created here, which is a pilot result and output of the diploma thesis. The application contains a logical structure in the form of scenes created in Unity. The practical use of the application is in the locality of St. Wenceslas Hill in Olomouc, especially its exterior part. The interior allows you to view the hill anywhere.
The main result is a mobile application available on mobile devices using the Android operating system version 10.0 and higher. Other results are a website, an information poster and graphic markers.
Klíčová slova
rozšířená realita, plocha, marker, Android
Klíčová slova v angličtině
augmented reality, plane, marker, Android
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je analýza potenciálu a aplikování geoinformačních technologií do tvorby interaktivní exhibice hostorických objektů. Student nejprve ověří stávající řešení a následně v případové studii narvhrne a implemetuje řešení využívající primárně technologii rozšířené reality. Dílčím cílem práce bude optimalizace historického modelu území pro následné využití pro interaktivní prezentaci v prostředí rozšířené reality. Student vyplní údaje o všech datových sadách, které vytvořil nebo získal v rámci práce do Metainformačního systému katedry geoinformatiky a současně vytvoří zálohu údajů ve formě validovaného XML souboru. Celá práce (text, přílohy, výstupy, zdrojová a vytvořená data, XML soubor) se odevzdá v digitální podobě na CD (DVD) a text práce s vybranými přílohami bude odevzdán ve dvou svázaných výtiscích na sekretariát katedry. O diplomové práci student vytvoří webovou stránku v souladu s pravidly dostupnými na stránkách katedry. Práce bude zpracována podle zásad dle Voženílek (2002) a závazné šablony pro diplomové práce na KGI. Povinnou přílohou práce bude poster formátu A2.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je analýza potenciálu a aplikování geoinformačních technologií do tvorby interaktivní exhibice hostorických objektů. Student nejprve ověří stávající řešení a následně v případové studii narvhrne a implemetuje řešení využívající primárně technologii rozšířené reality. Dílčím cílem práce bude optimalizace historického modelu území pro následné využití pro interaktivní prezentaci v prostředí rozšířené reality. Student vyplní údaje o všech datových sadách, které vytvořil nebo získal v rámci práce do Metainformačního systému katedry geoinformatiky a současně vytvoří zálohu údajů ve formě validovaného XML souboru. Celá práce (text, přílohy, výstupy, zdrojová a vytvořená data, XML soubor) se odevzdá v digitální podobě na CD (DVD) a text práce s vybranými přílohami bude odevzdán ve dvou svázaných výtiscích na sekretariát katedry. O diplomové práci student vytvoří webovou stránku v souladu s pravidly dostupnými na stránkách katedry. Práce bude zpracována podle zásad dle Voženílek (2002) a závazné šablony pro diplomové práce na KGI. Povinnou přílohou práce bude poster formátu A2.
Seznam doporučené literatury
ARISO, J. M. Augmented reality. Berlin Studies in knowledge Research. Berlin, 2017. ISBN 978-3-11-049700-7.
ONG, S., Beginning Windows Mixed Reality Programming: For HoloLens and Mixed Reality Headsets, Apress, 2017, ISBN: 978-1484227688.
MU\ ΝOZ-SAAVEDRA, L., MIRÓ-AMARANTE, L., DOMÍNGUEZ-MORALES, M., Augmented and Virtual Reality Evolution and Future Tendency [online]. Architecture and Computer Technology Department, Universidad de Sevilla, 2020. Dostupné z: https://www.mdpi.com/2076-3417/10/1/322?.
ALKHAMISI, A. O. AND MONOWAR, M. M., Rise of Augmented Reality: Current and Future Application Areas. Department of Information Technology, Faculty of Computing and Information Technology, Jeddah, Saudi Arabia, 2013. http://dx.doi.org/10.4236/ijids.2013.14005.
VOŽENÍLEK, V. Diplomové práce z geoinformatiky. Edition ed. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002.
Seznam doporučené literatury
ARISO, J. M. Augmented reality. Berlin Studies in knowledge Research. Berlin, 2017. ISBN 978-3-11-049700-7.
ONG, S., Beginning Windows Mixed Reality Programming: For HoloLens and Mixed Reality Headsets, Apress, 2017, ISBN: 978-1484227688.
MU\ ΝOZ-SAAVEDRA, L., MIRÓ-AMARANTE, L., DOMÍNGUEZ-MORALES, M., Augmented and Virtual Reality Evolution and Future Tendency [online]. Architecture and Computer Technology Department, Universidad de Sevilla, 2020. Dostupné z: https://www.mdpi.com/2076-3417/10/1/322?.
ALKHAMISI, A. O. AND MONOWAR, M. M., Rise of Augmented Reality: Current and Future Application Areas. Department of Information Technology, Faculty of Computing and Information Technology, Jeddah, Saudi Arabia, 2013. http://dx.doi.org/10.4236/ijids.2013.14005.
VOŽENÍLEK, V. Diplomové práce z geoinformatiky. Edition ed. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002.
Přílohy volně vložené
1 poster, 10 markerů
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu obhajoby student seznámil komisi s cíli, metodami a výsledky své diplomové práce. Následně přednesli své posudky vedoucí práce a oponent.
V diskusi byla řešena témata:
- potenciál do budoucna
- vysvětlení limitace implementace na iOS
- nutné úpravy výsledného 3D modelu
- zdrojové data