Diplomová práce se zabývá mediální reprezentací globálního oteplovaní v letech 2015 a 2019 na internetových portálech iDNES.cz a LeMonde.fr. Práce vychází ze sociálně konstruktivistického paradigmatu a teorie nastolování agendy. Jejím cílem je zjistit, jaká byla, jak se proměnila a jak se lišila mediální reprezentace globálního oteplování vytvářená analyzovanými portály. Práce je rozdělena na tři části, kdy první, teoretická část, představuje stručný vědecký a sociální kontext a vymezuje základní teorie. Druhá část prezentuje zvolenou metodiku práce - obsahovou analýzu. Poslední část představuje analyzovaná data a jejich interpretaci.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the media representation of global warming in 2015 and 2019 on the online portals iDNES.cz and LeMonde.fr. The work is based on the social constructivist paradigm and the agenda-setting theory. Its aim is to find out what the media representation of global warming was, how it changed and how it differed between the analyzed portals. The work is divided into three parts. The first, theoretical part, presents a brief scientific and social context and defines the basic theories. The second part presents the chosen methodology of work - content analysis. The last part presents the analyzed data and their interpretation.
Media representation, global warming, climate scepticism, media construction of reality, agenda setting, quantitative content analysis, frame analysis, iDNES.cz, LeMonde.fr
Rozsah průvodní práce
93 s. (175 358 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá mediální reprezentací globálního oteplovaní v letech 2015 a 2019 na internetových portálech iDNES.cz a LeMonde.fr. Práce vychází ze sociálně konstruktivistického paradigmatu a teorie nastolování agendy. Jejím cílem je zjistit, jaká byla, jak se proměnila a jak se lišila mediální reprezentace globálního oteplování vytvářená analyzovanými portály. Práce je rozdělena na tři části, kdy první, teoretická část, představuje stručný vědecký a sociální kontext a vymezuje základní teorie. Druhá část prezentuje zvolenou metodiku práce - obsahovou analýzu. Poslední část představuje analyzovaná data a jejich interpretaci.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the media representation of global warming in 2015 and 2019 on the online portals iDNES.cz and LeMonde.fr. The work is based on the social constructivist paradigm and the agenda-setting theory. Its aim is to find out what the media representation of global warming was, how it changed and how it differed between the analyzed portals. The work is divided into three parts. The first, theoretical part, presents a brief scientific and social context and defines the basic theories. The second part presents the chosen methodology of work - content analysis. The last part presents the analyzed data and their interpretation.
Media representation, global warming, climate scepticism, media construction of reality, agenda setting, quantitative content analysis, frame analysis, iDNES.cz, LeMonde.fr
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, zdali a jak se liší český mediální obraz globálního oteplování za vlády Václava Klause od mediálního obrazu globálního oteplování ve Francii. Práce bude zkoumat rovněž to, jestli se český mediální obraz globálního oteplování nějakým způsobem změnil po ukončení Klausova prezidentského období a taktéž ve Francii. Zdali a do jaké míry je možné podobu českého mediálního obrazu zmíněného jevu přisuzovat i výrokům Václava Klause. Práce bude odpovídat na otázky, jakým způsobem je veden a jak se vyvíjel český a francouzský mediální diskurz globálního oteplování. Dále budou tyto poznatky porovnány a bude určeno, jaké jsou největší rozdíly v mediální reprezentaci tohoto jevu v obou zemích, a rovněž bude práce zkoumat, proč se liší. Tyto analýzy budou provedeny metodou kvantitativní obsahové analýzy. V teoretické části se rovněž práce zaměří a popíše kanonické teorie související s problematikou mediální reprezentace různých jevů (například teorii sociální konstrukce reality dle Petera Bergera a Thomase Luckmanna), ale i další koncepty, s nimiž se setkáváme při analýze mediálních výstupů (například priming, framing, nastavování agend a koncept zpravodajských hodnot).
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, zdali a jak se liší český mediální obraz globálního oteplování za vlády Václava Klause od mediálního obrazu globálního oteplování ve Francii. Práce bude zkoumat rovněž to, jestli se český mediální obraz globálního oteplování nějakým způsobem změnil po ukončení Klausova prezidentského období a taktéž ve Francii. Zdali a do jaké míry je možné podobu českého mediálního obrazu zmíněného jevu přisuzovat i výrokům Václava Klause. Práce bude odpovídat na otázky, jakým způsobem je veden a jak se vyvíjel český a francouzský mediální diskurz globálního oteplování. Dále budou tyto poznatky porovnány a bude určeno, jaké jsou největší rozdíly v mediální reprezentaci tohoto jevu v obou zemích, a rovněž bude práce zkoumat, proč se liší. Tyto analýzy budou provedeny metodou kvantitativní obsahové analýzy. V teoretické části se rovněž práce zaměří a popíše kanonické teorie související s problematikou mediální reprezentace různých jevů (například teorii sociální konstrukce reality dle Petera Bergera a Thomase Luckmanna), ale i další koncepty, s nimiž se setkáváme při analýze mediálních výstupů (například priming, framing, nastavování agend a koncept zpravodajských hodnot).
Seznam doporučené literatury
AHCHONG, Katrina a Rachel DODDS. Anthropogenic climate change coverage in two Canadian newspapers, the Toronto Star and the Globe and Mail, from 1988 to 2007. Environmental Science & Policy [online]. 2012, 15(1). Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S146290111100150X?via%3Dihub ALLAN, Stuart, Barbara ADAM a Cynthia CARTER. Environmental risks and the media. New York: Routledge, 2000. BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. BOYKOFF, Maxwell, Kevin ANDREWS, Gesa LUEDECKE, Marisa MCNATT, Meaghan DALY a Ami NACU-SCHMIDT. Monthly Summary. Media and Climate Change Observatory [online]. University of Colorado Boulder: Center for Science and Technology Policy Research, Cooperative Institute for Research in Environmental Science s, 2017, (7). DOI: https://doi.org/10.25810/XAJF-M109. BROSSARD, Dominique, James SHANAHAN a Katherine MCCOMAS. Are Issue Cycles Culturally Constructed? A Comparison of French and American Coverage of Global Climate Change. Mass Communication and Society [online]. 2004, 7 (3), 359-377. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327825mcs0703_6. DOYLE, Julie. Mediating Climate Change: Environmental sociology [online]. Ashgate Publishing Limited A, 2011. HOLSTI, Ole R. Content analysis for the social sciences and humanities. Reading : Addison-Wesley Publishing Company, 1969. METAG, Julia. Content Analysis Methods for Assessing Climate Change Communication and Media Portrayals. In: Nisbet, M; Ho, S; Markowitz, E; O'Neill, S; Schäfer, Mike S; Thaker, J. Oxford Encyclopedia of Climate Change Communication. New York: Oxford University Press, 2016, online. NISBET, M., 2009. Communicating climate change: Why frames matter for public engagement. Environment: Science and Policy for Sustainable Development, 2009, 51 (2). OPPENHEIMER, Michael a Jesse K. ANTTILA-HUGHES. The Science of Climate Change. The Future of Children [online]. Princeton University, 2016, 26 (No. 1, Children and Climate Change (SPRING 2016), 11-30. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/43755228. SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. SCHÄFER, Mike, Peter BERGLEZ, Hartmut WESSLER a Elisabeth EIDE. Investigating Mediated Climate Change Communication: A Best-Practice Guide [online]. School of Education and Communication, 2016 [cit. 2019-01-03]. Dostupné z: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:961854/FULLTEXT01.pdf. Research Report. Jönköping University. SURYNEK, Alois, Růžena KOMÁRKOVÁ a Eva KAŠPAROVÁ. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. TRUMBO, C. W. a SHANAHAN, J. Social research on climate change: where we have been, where we are, and where we might go. Public Understanding of Science, 9(3), 2000, 199-204.
Seznam doporučené literatury
AHCHONG, Katrina a Rachel DODDS. Anthropogenic climate change coverage in two Canadian newspapers, the Toronto Star and the Globe and Mail, from 1988 to 2007. Environmental Science & Policy [online]. 2012, 15(1). Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S146290111100150X?via%3Dihub ALLAN, Stuart, Barbara ADAM a Cynthia CARTER. Environmental risks and the media. New York: Routledge, 2000. BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. BOYKOFF, Maxwell, Kevin ANDREWS, Gesa LUEDECKE, Marisa MCNATT, Meaghan DALY a Ami NACU-SCHMIDT. Monthly Summary. Media and Climate Change Observatory [online]. University of Colorado Boulder: Center for Science and Technology Policy Research, Cooperative Institute for Research in Environmental Science s, 2017, (7). DOI: https://doi.org/10.25810/XAJF-M109. BROSSARD, Dominique, James SHANAHAN a Katherine MCCOMAS. Are Issue Cycles Culturally Constructed? A Comparison of French and American Coverage of Global Climate Change. Mass Communication and Society [online]. 2004, 7 (3), 359-377. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327825mcs0703_6. DOYLE, Julie. Mediating Climate Change: Environmental sociology [online]. Ashgate Publishing Limited A, 2011. HOLSTI, Ole R. Content analysis for the social sciences and humanities. Reading : Addison-Wesley Publishing Company, 1969. METAG, Julia. Content Analysis Methods for Assessing Climate Change Communication and Media Portrayals. In: Nisbet, M; Ho, S; Markowitz, E; O'Neill, S; Schäfer, Mike S; Thaker, J. Oxford Encyclopedia of Climate Change Communication. New York: Oxford University Press, 2016, online. NISBET, M., 2009. Communicating climate change: Why frames matter for public engagement. Environment: Science and Policy for Sustainable Development, 2009, 51 (2). OPPENHEIMER, Michael a Jesse K. ANTTILA-HUGHES. The Science of Climate Change. The Future of Children [online]. Princeton University, 2016, 26 (No. 1, Children and Climate Change (SPRING 2016), 11-30. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/43755228. SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. SCHÄFER, Mike, Peter BERGLEZ, Hartmut WESSLER a Elisabeth EIDE. Investigating Mediated Climate Change Communication: A Best-Practice Guide [online]. School of Education and Communication, 2016 [cit. 2019-01-03]. Dostupné z: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:961854/FULLTEXT01.pdf. Research Report. Jönköping University. SURYNEK, Alois, Růžena KOMÁRKOVÁ a Eva KAŠPAROVÁ. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. TRUMBO, C. W. a SHANAHAN, J. Social research on climate change: where we have been, where we are, and where we might go. Public Understanding of Science, 9(3), 2000, 199-204.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka přesvědčivě prezentovala svou práci, její cíle a výsledky a reagovala na dotazy z posudků a ze strany komise.