V disertační práci se věnujeme výzkumu zaměřenému na čtenářství. Tuto oblast analyzujeme také ve spojení s hodnotovou výchovou, emocemi při čtení a vnitřní motivací. Náš výzkum je rozdělen do dvou fází. V I. fázi jsme realizovali kvaziexperiment, ve kterém jsme pracovali s využitím principů hodnotové výchovy; ve II. fázi jsme dále pracovali se čtenářstvím žáků a faktory, které ho ovlivňují a data nalyzovali metodou zakotvené teorie. Cílem bylo odhalit a analyzovat faktory, které mají vliv na čtenářství žáka a vytvořil model žáka čtenáře, včetně doporučení pro vyučující českého jazyka pro práci ve výuce literární výchovy, kdy by žákům pomohli si vytvořit celoživotní návyk ke čtení.
Anotace v angličtině
In our dissertation we conducted a research aimed at reading. We analyze this irea in connection to character education, emotions when reading and inner motivation. Our research is consists of two parts. In the first part, we conducted a quazi-experiment and worked with character education on connected to literature classes. In the second part, we continued working with pupils' reading and their relationship to reading. We conducted interviews and analyzed them using grounded theory. Our aim was to discover factors that have an influence on pupils' relationship to reading. After analyzing all data, we created a model of pupil - reader and offered some tips for literature teachers as to how work with their pupils to help them obtain the habit of reading.
Klíčová slova
čtenářství, čtenářská gramotnost, literární výchova, values, character education, kvaziexperiment, zakotvená teorie, faktory ovlivňující čtenářství
Klíčová slova v angličtině
readership, reading literacy, literature education, values, character education, quasi-experiment, grounded theory, factors influencing readership
Rozsah průvodní práce
219 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V disertační práci se věnujeme výzkumu zaměřenému na čtenářství. Tuto oblast analyzujeme také ve spojení s hodnotovou výchovou, emocemi při čtení a vnitřní motivací. Náš výzkum je rozdělen do dvou fází. V I. fázi jsme realizovali kvaziexperiment, ve kterém jsme pracovali s využitím principů hodnotové výchovy; ve II. fázi jsme dále pracovali se čtenářstvím žáků a faktory, které ho ovlivňují a data nalyzovali metodou zakotvené teorie. Cílem bylo odhalit a analyzovat faktory, které mají vliv na čtenářství žáka a vytvořil model žáka čtenáře, včetně doporučení pro vyučující českého jazyka pro práci ve výuce literární výchovy, kdy by žákům pomohli si vytvořit celoživotní návyk ke čtení.
Anotace v angličtině
In our dissertation we conducted a research aimed at reading. We analyze this irea in connection to character education, emotions when reading and inner motivation. Our research is consists of two parts. In the first part, we conducted a quazi-experiment and worked with character education on connected to literature classes. In the second part, we continued working with pupils' reading and their relationship to reading. We conducted interviews and analyzed them using grounded theory. Our aim was to discover factors that have an influence on pupils' relationship to reading. After analyzing all data, we created a model of pupil - reader and offered some tips for literature teachers as to how work with their pupils to help them obtain the habit of reading.
Klíčová slova
čtenářství, čtenářská gramotnost, literární výchova, values, character education, kvaziexperiment, zakotvená teorie, faktory ovlivňující čtenářství
Klíčová slova v angličtině
readership, reading literacy, literature education, values, character education, quasi-experiment, grounded theory, factors influencing readership
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.
2. Tvorba podkladů pro výzkum.
3. Realizace kvaziexperimentu na ZŠ.
4. Tvorba teoretické části práce.
5. Sběr a vyhodnocení dat.
6. Sběr a vyhodnocení doplňujících dat.
7. Vyhodnocení výzkumu.
8. Tvorba praktické části práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury.
2. Tvorba podkladů pro výzkum.
3. Realizace kvaziexperimentu na ZŠ.
4. Tvorba teoretické části práce.
5. Sběr a vyhodnocení dat.
6. Sběr a vyhodnocení doplňujících dat.
7. Vyhodnocení výzkumu.
8. Tvorba praktické části práce.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J. (2018). Čtením ke kritickému myšlení: (aplikace metod RWCT pro primární vzdělávání). Vyd. 1. Liberec: Akord. 188 s.
Edgington, W. D. (2002). To Promote Character Education, Use Literature for Children and Adolescents. The Social Studies, 93, 113-116.
Grecmanová, H., Urbanovská, E. & Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: HANEX. 160 s.
Havlínová, H. (2019). Chci číst jako táta s mámou: jak se stát čtenářem. 1. Vyd. Praha: Grada. 158 s.
Janesick, V. J. (2003). The Choreography of Qualitative Research Design: Minuets, Improvisations and Crystalization. In DENZIN, N. K., LINCOLN, Y.S. Strategy of Qualitative Inquiry. London: Sage. 46-79. ISBN 0761926917.
Jindráček, V. (2018). Literární výchova v období kurikulární reformy: rekapitulace vzdělávacích koncepcí, kvalita výuky a její význam. Paidagogos, 1-2. Citováno dne 2020-05-10.
Kalhous, Z. & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
Lederbuchová, L. (2010). Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 265 s.
Leming, J. S. (2000). Tell Me a Story: an evaluation of a literature-based character education programme. Journal of Moral Education, 29(4). 413-427. ISSN 1465-3877.
Maxwell, J. A. (2005) Qualitative Research Design. An Interactive Approach. London: Sage. ISBN 0761926089.
MŠMT (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Citováno 2019-09-18. Dostupné z: .
O’Sullivan, S. (2004). Books to live by: Using children’s literature for character education. International Reading Association: The Reading Teacher, 57(7). 640-645.
Scerenko, L. C. (1997). Values and Character Education Implementation Guide. Educational Psychology Interactive.
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada. 322 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7.
Šlapal, M., Košťálová, H., & Hausenblas, O. (2012). Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Vyd. 1. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín. 144 s.
Weed, S. E. (2019). What is character education. AEGIS Character Education. Dostupné z: .
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J. (2018). Čtením ke kritickému myšlení: (aplikace metod RWCT pro primární vzdělávání). Vyd. 1. Liberec: Akord. 188 s.
Edgington, W. D. (2002). To Promote Character Education, Use Literature for Children and Adolescents. The Social Studies, 93, 113-116.
Grecmanová, H., Urbanovská, E. & Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: HANEX. 160 s.
Havlínová, H. (2019). Chci číst jako táta s mámou: jak se stát čtenářem. 1. Vyd. Praha: Grada. 158 s.
Janesick, V. J. (2003). The Choreography of Qualitative Research Design: Minuets, Improvisations and Crystalization. In DENZIN, N. K., LINCOLN, Y.S. Strategy of Qualitative Inquiry. London: Sage. 46-79. ISBN 0761926917.
Jindráček, V. (2018). Literární výchova v období kurikulární reformy: rekapitulace vzdělávacích koncepcí, kvalita výuky a její význam. Paidagogos, 1-2. Citováno dne 2020-05-10.
Kalhous, Z. & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
Lederbuchová, L. (2010). Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově na 2. stupni základní školy a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 265 s.
Leming, J. S. (2000). Tell Me a Story: an evaluation of a literature-based character education programme. Journal of Moral Education, 29(4). 413-427. ISSN 1465-3877.
Maxwell, J. A. (2005) Qualitative Research Design. An Interactive Approach. London: Sage. ISBN 0761926089.
MŠMT (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Citováno 2019-09-18. Dostupné z: .
O’Sullivan, S. (2004). Books to live by: Using children’s literature for character education. International Reading Association: The Reading Teacher, 57(7). 640-645.
Scerenko, L. C. (1997). Values and Character Education Implementation Guide. Educational Psychology Interactive.
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada. 322 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7.
Šlapal, M., Košťálová, H., & Hausenblas, O. (2012). Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Vyd. 1. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín. 144 s.
Weed, S. E. (2019). What is character education. AEGIS Character Education. Dostupné z: .