Informace o kvalifikační práci Kvantitativní obsahová analýza a komparace sportovního zpravodajství v pořadech Branky, body, vteřiny a Sportovní noviny
Tato práce se zabývá kvantitativní obsahovou analýzou sportovního zpravodajství v pořadech České televize a televize Nova. Těmito pořady jsou Branky, body, vteřiny
a Sportovní noviny. Jako vzorek jsme zvolili 35 dílů od každého pořadu v časovém rozmezí mezi 1. 10. 2020 a 4. 11. 2020. Cílem práce je zjistit, jakým sportům se tyto relace věnují, kolik času jim věnují, a výsledky analýzy srovnat s již vzniklým výzkumem na toto téma.
Anotace v angličtině
This thesis deals with quantitative content analysis of sports news in programmes of Czech Television and television Nova. These programmes are Branky, body, vteřiny and Sportovní noviny. As a sample, we selected 35 episodes from each show from
1. 10. 2020 to 4. 11. 2020. The aim of the thesis is to find out what sports these programmes are devoted to, how much time they spend on them and to compare the results of the analysis with the research which has been already done on this topic.
agenda-setting, private medium, public medium, quantitative content analysis, sports news
Rozsah průvodní práce
67 s. (119 211 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá kvantitativní obsahovou analýzou sportovního zpravodajství v pořadech České televize a televize Nova. Těmito pořady jsou Branky, body, vteřiny
a Sportovní noviny. Jako vzorek jsme zvolili 35 dílů od každého pořadu v časovém rozmezí mezi 1. 10. 2020 a 4. 11. 2020. Cílem práce je zjistit, jakým sportům se tyto relace věnují, kolik času jim věnují, a výsledky analýzy srovnat s již vzniklým výzkumem na toto téma.
Anotace v angličtině
This thesis deals with quantitative content analysis of sports news in programmes of Czech Television and television Nova. These programmes are Branky, body, vteřiny and Sportovní noviny. As a sample, we selected 35 episodes from each show from
1. 10. 2020 to 4. 11. 2020. The aim of the thesis is to find out what sports these programmes are devoted to, how much time they spend on them and to compare the results of the analysis with the research which has been already done on this topic.
agenda-setting, private medium, public medium, quantitative content analysis, sports news
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit, jakými sporty se mnou sledované pořady zabývají. Kolik prostoru věnují u nás populárním sportům jako je fotbal či hokej a kolik prostoru sportům jiným. Dále je cílem obsahy mnou vybraných relací analyzovat a poté je srovnat. Budu vycházet z teoretických konceptů a chci zjistit, zda se liší vysílání veřejnosprávní a soukromé televize, a pokud ano tak proč?
Metodou bude kvantitativní obsahová analýza. Předmětem zájmu analýzy budou sportovní zpravodajské relace TV Nova a České televize. Předběžně jsem si určil měsíce září a říjen 2020. Tyto měsíce jsem si vybral, protože by se v těchto měsících neměla konat žádná velká sportovní akce, která by mohla zkreslit výsledky zkoumání. Kvůli současné pandemii koronaviru ve světě, se totiž různé sportovní akce ruší či přesouvají. Jedná se tedy o turbulentní období, proto musím počkat, zda se na mnou vybrané měsíce nepřesune nějaká velká sportovní akce. Z tohoto důvodu není zkoumané období pevně dané a může se změnit. Následně je podrobíme analýze. U jednotlivých relací budu zaznamenávat název stanice, název relace, datum odvysílání relace, den odvysílání relace, délku relace, délku jednotlivých příspěvků, pořadí příspěvků, jaké sporty jsou zařazeny v relaci a názvy soutěží u fotbalu, hokeje a basketbalu. Dále budu zjišťovat, který z pořadů má pestřejší skladbu sportů, jakému sportu se zabývá nejvíce a jestli mají příspěvky v relacích vztah s Českou republikou či nikoli. Výsledky kvantitativní obsahové analýzy budu následně porovnávat.
Osnova práce: Stanovení cíle práce - V úvodu práce vymezím cíl práce, kterým je zjistit, jakými sporty se mnou sledované pořady zabývají a jaký prostor v nich jednotlivé sporty dostávají. Sportovní zpravodajské relace Branky, bod, vteřiny na České televizi a Sportovní noviny na TV Nova budu zkoumat pomocí kvantitativní obsahové analýzy. Teoretické zakotvení užívaných pojmů - Při analýze samotné budu vycházet z určitých teoretických konceptů. Mezi ně budou patřit agenda setting, gatekeeping, vztah veřejnoprávních a soukromých médií (duální systém). Dále představím sport v médiích, Českou televizi, televizi Nova a pořady, které budu analyzovat. Těmi jsou Branky, body, vteřiny a Sportovní noviny. Časové vymezení práce a rešerší - V červenci a srpnu začnu s rešeršemi a četbou odborné literatury vztahující se k této bakalářské práci. Během září a října si zajistím materiál k analýze a začnu s analýzou pořadů. Od listopadu do prosince budu psát teoretickou část práce a od ledna do února budu analyzovat vzorek a psát analytickou část a zbytek práce. Metodika práce - Metodikou práce je analýza s následnou komparací. V ní se zaměřím na stopáž jednotlivých reportáží, jejich tematické zaměření a na pořadí reportážních příspěvků. Následovat bude zpracování v podobě tabulek a grafů. Po tomto zpracování dojde na komparaci zjištěných faktů mezi mnou sledovanými stanicemi a jejich pořady Branky, body, vteřiny a Sportovní noviny. Analýza - V této části práce budou představena a zpracována data. Vyhodnocení hypotéz - V této části budou vyhodnoceny hypotézy a představeny odpovědi na výzkumné otázky. Závěr práce.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit, jakými sporty se mnou sledované pořady zabývají. Kolik prostoru věnují u nás populárním sportům jako je fotbal či hokej a kolik prostoru sportům jiným. Dále je cílem obsahy mnou vybraných relací analyzovat a poté je srovnat. Budu vycházet z teoretických konceptů a chci zjistit, zda se liší vysílání veřejnosprávní a soukromé televize, a pokud ano tak proč?
Metodou bude kvantitativní obsahová analýza. Předmětem zájmu analýzy budou sportovní zpravodajské relace TV Nova a České televize. Předběžně jsem si určil měsíce září a říjen 2020. Tyto měsíce jsem si vybral, protože by se v těchto měsících neměla konat žádná velká sportovní akce, která by mohla zkreslit výsledky zkoumání. Kvůli současné pandemii koronaviru ve světě, se totiž různé sportovní akce ruší či přesouvají. Jedná se tedy o turbulentní období, proto musím počkat, zda se na mnou vybrané měsíce nepřesune nějaká velká sportovní akce. Z tohoto důvodu není zkoumané období pevně dané a může se změnit. Následně je podrobíme analýze. U jednotlivých relací budu zaznamenávat název stanice, název relace, datum odvysílání relace, den odvysílání relace, délku relace, délku jednotlivých příspěvků, pořadí příspěvků, jaké sporty jsou zařazeny v relaci a názvy soutěží u fotbalu, hokeje a basketbalu. Dále budu zjišťovat, který z pořadů má pestřejší skladbu sportů, jakému sportu se zabývá nejvíce a jestli mají příspěvky v relacích vztah s Českou republikou či nikoli. Výsledky kvantitativní obsahové analýzy budu následně porovnávat.
Osnova práce: Stanovení cíle práce - V úvodu práce vymezím cíl práce, kterým je zjistit, jakými sporty se mnou sledované pořady zabývají a jaký prostor v nich jednotlivé sporty dostávají. Sportovní zpravodajské relace Branky, bod, vteřiny na České televizi a Sportovní noviny na TV Nova budu zkoumat pomocí kvantitativní obsahové analýzy. Teoretické zakotvení užívaných pojmů - Při analýze samotné budu vycházet z určitých teoretických konceptů. Mezi ně budou patřit agenda setting, gatekeeping, vztah veřejnoprávních a soukromých médií (duální systém). Dále představím sport v médiích, Českou televizi, televizi Nova a pořady, které budu analyzovat. Těmi jsou Branky, body, vteřiny a Sportovní noviny. Časové vymezení práce a rešerší - V červenci a srpnu začnu s rešeršemi a četbou odborné literatury vztahující se k této bakalářské práci. Během září a října si zajistím materiál k analýze a začnu s analýzou pořadů. Od listopadu do prosince budu psát teoretickou část práce a od ledna do února budu analyzovat vzorek a psát analytickou část a zbytek práce. Metodika práce - Metodikou práce je analýza s následnou komparací. V ní se zaměřím na stopáž jednotlivých reportáží, jejich tematické zaměření a na pořadí reportážních příspěvků. Následovat bude zpracování v podobě tabulek a grafů. Po tomto zpracování dojde na komparaci zjištěných faktů mezi mnou sledovanými stanicemi a jejich pořady Branky, body, vteřiny a Sportovní noviny. Analýza - V této části práce budou představena a zpracována data. Vyhodnocení hypotéz - V této části budou vyhodnoceny hypotézy a představeny odpovědi na výzkumné otázky. Závěr práce.
Seznam doporučené literatury
A)
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada Publishing, 2014, s. 19-390. ISBN 978-80-247-3568-9.
SCHULZ, Winfried, Helmut SCHERER, Lutz HAGEN, Irena REIFOVÁ a Jakub KONČELÍK. Analýza obsahu mediálních sdělení. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-7184-548-5.
B)
DĚKANOVSKÝ, Jan. Sport, média a mýty: Zlatí hoši, královna bílé stopy a další moderní hrdinové. Praha: Dokořán, 2008. ISBN 978-80-7363-131-4.
NICHOLSON, Matthew, Anthony KERR a Merryn SHERWOOD. Sport and the Media: Sport and the Media. 2. vydání. Londýn: Routledge, 2015. ISBN 978-0415839822.
SEKOT, Tomáš. Sport a společnost. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-047-6.
ANALÝZA TELEVIZNÍHO VYSÍLÁNÍ SEZNAM.CZ TV PŘED VOLBAMI DO ZASTUPITELSTEV OBCÍ A DO TŘETINY SENÁTU PARLAMENTU ČR V ROCE 2018. Rrtv.cz [online]. Brno: FOCUS, Marketing & Social Research, 2019 [cit. 2020-03-27]. Dostupné z: https://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2020_Seznam.cz_TV_-_analyza_vysilani_pred_komunalnimi_a_senatnimi_volbami_2018.pdf
TURNER, Jacob S. This Is SportsCenter: A Longitudinal Content Analysis of espn ?s Signature Television Sports-News Program from 1999 and 2009. In: This Is SportsCenter: A Longitudinal Content Analysis of espn ?s Signature Television Sports-News Program from 1999 and 2009 [online]. Lincoln: University of Nebraska Press, 2014, s. 1-27 [cit. 2020-03-26]. DOI: https://doi.org/10.1353/jsm.2014.0001. ISSN 1940-5073. Dostupné z: https://muse.jhu.edu/article/544328/pdf
Seznam doporučené literatury
A)
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada Publishing, 2014, s. 19-390. ISBN 978-80-247-3568-9.
SCHULZ, Winfried, Helmut SCHERER, Lutz HAGEN, Irena REIFOVÁ a Jakub KONČELÍK. Analýza obsahu mediálních sdělení. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-7184-548-5.
B)
DĚKANOVSKÝ, Jan. Sport, média a mýty: Zlatí hoši, královna bílé stopy a další moderní hrdinové. Praha: Dokořán, 2008. ISBN 978-80-7363-131-4.
NICHOLSON, Matthew, Anthony KERR a Merryn SHERWOOD. Sport and the Media: Sport and the Media. 2. vydání. Londýn: Routledge, 2015. ISBN 978-0415839822.
SEKOT, Tomáš. Sport a společnost. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-047-6.
ANALÝZA TELEVIZNÍHO VYSÍLÁNÍ SEZNAM.CZ TV PŘED VOLBAMI DO ZASTUPITELSTEV OBCÍ A DO TŘETINY SENÁTU PARLAMENTU ČR V ROCE 2018. Rrtv.cz [online]. Brno: FOCUS, Marketing & Social Research, 2019 [cit. 2020-03-27]. Dostupné z: https://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2020_Seznam.cz_TV_-_analyza_vysilani_pred_komunalnimi_a_senatnimi_volbami_2018.pdf
TURNER, Jacob S. This Is SportsCenter: A Longitudinal Content Analysis of espn ?s Signature Television Sports-News Program from 1999 and 2009. In: This Is SportsCenter: A Longitudinal Content Analysis of espn ?s Signature Television Sports-News Program from 1999 and 2009 [online]. Lincoln: University of Nebraska Press, 2014, s. 1-27 [cit. 2020-03-26]. DOI: https://doi.org/10.1353/jsm.2014.0001. ISSN 1940-5073. Dostupné z: https://muse.jhu.edu/article/544328/pdf
Přílohy volně vložené
Kódovací kniha
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant představil svou práci a uspokojivě reagoval na dotazy z posudků i od komise.