Tato bakalářská diplomová práce s názvem Mediální gramotnost jako produkt mediálního vzdělávání na českých středních školách se zabývá způsobem, jakým studenti třetího ročníku střední odborné školy interpretují mediální obsahy, které byly publikovány v kontextu problematiky nošení roušek při pandemii nemoci covid-19. Pro účely výzkumu, který sloužil jako podklad pro analytickou část práce, byla použita metoda ohniskových skupin. Realizována byla celkem dvě sezení, kde byly zkoumány postoje studentů k dané problematice, přičemž konkrétní účastníci zde byli vybráni na základě rekrutačního dotazníku. Získaná data pak byla interpretována na prostřednictvím vytvořeného modelu operacionalizace mediální gramotnosti, který vychází z díla Renne Hobbs. Vzhledem k velikosti výzkumného vzorku studentů však nemohou být získané výsledky reprezentativní pro danou věkovou skupinu, ale pouze pro účastníky realizovaného výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis titled Media Literacy as a Product of Media Education in Czech Secondary Schools deals with the ways in which third-year high school students interpret media content, which was published in the context of the issue of wearing face masks during the covid-19 pandemic. For the purposes of the research, which served as a basis for the analytical part of the work, the method of focus groups was used. A total of two sessions were held, where students' attitudes to the issue were examined and specific participants were selected on the basis of recruitment questionnaires. The obtained data was then interpreted on the basis of the created model operationalization of media literacy, which is based on the work of Renne Hobbs. However, due to the size of the research sample of students, the results obtained may not be representative of the given age group, but only for the participants in the research.
Klíčová slova
Mediální výchova, mediální gramotnost, fake news, dezinformace, ohnisková skupina, mediální obsahy, střední škola, interpretace, roušky, pandemie, covid-19
Klíčová slova v angličtině
Media education, media literacy, fake news, disinformation, focus group, media content, high school, interpretation, face masks , pandemic, covid-19
Rozsah průvodní práce
102 s. (168 023 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská diplomová práce s názvem Mediální gramotnost jako produkt mediálního vzdělávání na českých středních školách se zabývá způsobem, jakým studenti třetího ročníku střední odborné školy interpretují mediální obsahy, které byly publikovány v kontextu problematiky nošení roušek při pandemii nemoci covid-19. Pro účely výzkumu, který sloužil jako podklad pro analytickou část práce, byla použita metoda ohniskových skupin. Realizována byla celkem dvě sezení, kde byly zkoumány postoje studentů k dané problematice, přičemž konkrétní účastníci zde byli vybráni na základě rekrutačního dotazníku. Získaná data pak byla interpretována na prostřednictvím vytvořeného modelu operacionalizace mediální gramotnosti, který vychází z díla Renne Hobbs. Vzhledem k velikosti výzkumného vzorku studentů však nemohou být získané výsledky reprezentativní pro danou věkovou skupinu, ale pouze pro účastníky realizovaného výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis titled Media Literacy as a Product of Media Education in Czech Secondary Schools deals with the ways in which third-year high school students interpret media content, which was published in the context of the issue of wearing face masks during the covid-19 pandemic. For the purposes of the research, which served as a basis for the analytical part of the work, the method of focus groups was used. A total of two sessions were held, where students' attitudes to the issue were examined and specific participants were selected on the basis of recruitment questionnaires. The obtained data was then interpreted on the basis of the created model operationalization of media literacy, which is based on the work of Renne Hobbs. However, due to the size of the research sample of students, the results obtained may not be representative of the given age group, but only for the participants in the research.
Klíčová slova
Mediální výchova, mediální gramotnost, fake news, dezinformace, ohnisková skupina, mediální obsahy, střední škola, interpretace, roušky, pandemie, covid-19
Klíčová slova v angličtině
Media education, media literacy, fake news, disinformation, focus group, media content, high school, interpretation, face masks , pandemic, covid-19
Zásady pro vypracování
-Cílem práce je zjistit a následně interpretovat, do jaké míry jsou žáci středních škol schopni kriticky hodnotit audiovizuální mediální obsahy týkájící se koronavirové krize. Daný okruh volím především z důvodu, že tato situace zasáhla do běžného života všech a dle dostupných informací med. agantur, prudce rostla sledovanost všech médií.
- Pro svou práci jsem zvolila kvalitativní výzkumnou metodu ohniskových skupin, a to především na základě přímé skupinové interakce s vybranými středoškolskými žáky, jejichž stanoviska na vybrané mediální obsahy budu moci na základě vlastního hodnotícího rámce posuzovat. Polostrukturovaným ohniskovým rozhovorům bude předcházet dotazníkové šetření pro celou třídu SŠ, díky kterému budu moci snáze vybrat žáky (např. na základě odlišných stavnovisek) do ohniskové skupiny.
- chci poukázat na to, že mediální výchova není pouze o orientaci v textu a členění informací, ale že se jedná o zevrubnou problematiku, kterou je nutno chápat v kontextu moderních technologií, důležitou také kvůli kybernetické bezpečnosti žáků.
- Žáky vyššího ročníku oslovené střední školy budu vybírat na základě krátkého dotazníkového šetření, které zadám jedné konkrétní třídě. Téma se bude také týkat mediálního obrazu koronavirové krize. Při jejich výběru budu spoléhat také na spolupráci s konkrétním pedagogem vybrané střední školy. Skupina žáků k polostrukturovaným rozhovorům by měla čítat cca. šest členů, kteří by v ideálním případě měli zastávat alespoň do jisté míry odlišná stanoviska na danou problematiku.
- V ohniskové skupině budu pracovat s vybranými ukázkami audiovizuálních obsahů, které se objevovaly v médiích a na You Tube v rámci koronavirové krize. Následně o nich budu se studenty diskutovat a zjišťovat jejich stanoviska.
Zásady pro vypracování
-Cílem práce je zjistit a následně interpretovat, do jaké míry jsou žáci středních škol schopni kriticky hodnotit audiovizuální mediální obsahy týkájící se koronavirové krize. Daný okruh volím především z důvodu, že tato situace zasáhla do běžného života všech a dle dostupných informací med. agantur, prudce rostla sledovanost všech médií.
- Pro svou práci jsem zvolila kvalitativní výzkumnou metodu ohniskových skupin, a to především na základě přímé skupinové interakce s vybranými středoškolskými žáky, jejichž stanoviska na vybrané mediální obsahy budu moci na základě vlastního hodnotícího rámce posuzovat. Polostrukturovaným ohniskovým rozhovorům bude předcházet dotazníkové šetření pro celou třídu SŠ, díky kterému budu moci snáze vybrat žáky (např. na základě odlišných stavnovisek) do ohniskové skupiny.
- chci poukázat na to, že mediální výchova není pouze o orientaci v textu a členění informací, ale že se jedná o zevrubnou problematiku, kterou je nutno chápat v kontextu moderních technologií, důležitou také kvůli kybernetické bezpečnosti žáků.
- Žáky vyššího ročníku oslovené střední školy budu vybírat na základě krátkého dotazníkového šetření, které zadám jedné konkrétní třídě. Téma se bude také týkat mediálního obrazu koronavirové krize. Při jejich výběru budu spoléhat také na spolupráci s konkrétním pedagogem vybrané střední školy. Skupina žáků k polostrukturovaným rozhovorům by měla čítat cca. šest členů, kteří by v ideálním případě měli zastávat alespoň do jisté míry odlišná stanoviska na danou problematiku.
- V ohniskové skupině budu pracovat s vybranými ukázkami audiovizuálních obsahů, které se objevovaly v médiích a na You Tube v rámci koronavirové krize. Následně o nich budu se studenty diskutovat a zjišťovat jejich stanoviska.
Seznam doporučené literatury
A) MORGAN, L. D. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Sdružení SCAN. ISBN 80-85834-77-4.
MIOVSKÝ, Michal, 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, ISBN 80-247-1362-4
B) - SOCHOROVÁ, Dagmar. Mediální výchova: reflexe učitelů českého jazyka a literatury. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 9788021085237.
.Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., and Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. Doi: 10.21953/lse.47fdeqj01ofo
Belinha S. De Abreu, Paul Mihailidis, Alice Y.L. Lee, Jad Melki, Julian McDougall, International Handbook of Media Literacy Education, 2017, 9781315628110
INICIATIVA C19 DEZINFOSERVIS
C) BÍNA, Daniel. Výchova k mediální gramotnosti. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, 2005. ISBN 80-7040-844-8
.
HOBBS, Renee. Digital and media literacy: connecting culture and classroom. Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press, c2011. ISBN 978-1412981583.
Seznam doporučené literatury
A) MORGAN, L. D. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Sdružení SCAN. ISBN 80-85834-77-4.
MIOVSKÝ, Michal, 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, ISBN 80-247-1362-4
B) - SOCHOROVÁ, Dagmar. Mediální výchova: reflexe učitelů českého jazyka a literatury. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 9788021085237.
.Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., and Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. Doi: 10.21953/lse.47fdeqj01ofo
Belinha S. De Abreu, Paul Mihailidis, Alice Y.L. Lee, Jad Melki, Julian McDougall, International Handbook of Media Literacy Education, 2017, 9781315628110
INICIATIVA C19 DEZINFOSERVIS
C) BÍNA, Daniel. Výchova k mediální gramotnosti. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, 2005. ISBN 80-7040-844-8
.
HOBBS, Renee. Digital and media literacy: connecting culture and classroom. Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press, c2011. ISBN 978-1412981583.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci, reagovala na dotazy z posudků a ze strany komise.