Bakalářská práce se zabývá evaluací vzdělávacích aktivit v neformálním vzdělávání pedagogických pracovníků prostřednictvím analýzy evaluačních dotazníků. Teoretická část je orientována na vymezení klíčových pojmů vzdělávání dospělých, neformální vzdělávání, evaluace a nástroje a metody evaluace. Praktická část směřuje k vytvoření specifické metaevaluační studie, se zaměřením na analýzu používaných metod při evaluaci, na interpretaci dat z analýzy evaluačních dotazníků a na získání doplňujících informací k procesu práce s evaluačními dotazníky ve vzdělávacích organizacích. Výsledkem praktické části je posouzení kvality evaluačních dotazníků z hlediska úplnosti jejich formální a obsahové stránky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the evaluation of educational activities in non-formal education of pedagogical staff through the analysis of evaluation questionnaires. The theoretical part is focused on defining the key concepts of adult education, non-formal education, evaluation and evaluation tools and methods. The practical part aims to create a specific meta-evaluation study, focusing on the analysis of methods used in evaluation, the interpretation of data from the analysis of evaluation questionnaires and to obtain additional information on the process of working with evaluation questionnaires in educational organizations. The result of the practical part is an assessment of the quality of evaluation questionnaires in terms of completeness of their formal and content sites.
Klíčová slova
evaluace, evaluační dotazník, analýza evaluačního dotazníku, nástroje a metody evaluace, vzdělávání dospělých, vzdělávací organizace, vzdělávací aktivita
Klíčová slova v angličtině
evaluation, evaluation questionnaire, analysis of evaluation questionnaire, tools and methods of evaluation, adult education, educational organizations, educational activity
Rozsah průvodní práce
107 s. (128 381 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá evaluací vzdělávacích aktivit v neformálním vzdělávání pedagogických pracovníků prostřednictvím analýzy evaluačních dotazníků. Teoretická část je orientována na vymezení klíčových pojmů vzdělávání dospělých, neformální vzdělávání, evaluace a nástroje a metody evaluace. Praktická část směřuje k vytvoření specifické metaevaluační studie, se zaměřením na analýzu používaných metod při evaluaci, na interpretaci dat z analýzy evaluačních dotazníků a na získání doplňujících informací k procesu práce s evaluačními dotazníky ve vzdělávacích organizacích. Výsledkem praktické části je posouzení kvality evaluačních dotazníků z hlediska úplnosti jejich formální a obsahové stránky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the evaluation of educational activities in non-formal education of pedagogical staff through the analysis of evaluation questionnaires. The theoretical part is focused on defining the key concepts of adult education, non-formal education, evaluation and evaluation tools and methods. The practical part aims to create a specific meta-evaluation study, focusing on the analysis of methods used in evaluation, the interpretation of data from the analysis of evaluation questionnaires and to obtain additional information on the process of working with evaluation questionnaires in educational organizations. The result of the practical part is an assessment of the quality of evaluation questionnaires in terms of completeness of their formal and content sites.
Klíčová slova
evaluace, evaluační dotazník, analýza evaluačního dotazníku, nástroje a metody evaluace, vzdělávání dospělých, vzdělávací organizace, vzdělávací aktivita
Klíčová slova v angličtině
evaluation, evaluation questionnaire, analysis of evaluation questionnaire, tools and methods of evaluation, adult education, educational organizations, educational activity
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Cílem práce je porovnat koncepci a principy používání evaluačních dotazníků ve vzdělávacích agenturách zaměřených na vzdělávání pedagogických pracovníků.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Práce bude rozdělena na tři kapitoly.
1. Kapitola – Evaluace
Pojmy: počáteční, průběžná, závěrečná evaluace a evaluace po skončení vzdělávacího programu;
Metodické přístupy k evaluaci (např. Kirkpatrick, Hamblin, Warren, Bird a Backham)
2. Kapitola – Evaluace v neformálním vzdělávání dospělých
Metody a nástroje evaluace
3. Kapitola - Empirický výzkum
Porovnání evaluačních dotazníků používaných ve vzdělávacích agenturách zaměřených na vzdělávání pedagogických pracovníků, a to z hlediska struktury, obsahu (formulace otázek pro získání relevantní zpětné vazby) a rovněž časové náročnosti jejich vyplnění;
Zpětná vazba k dotazníkům ze strany účastníků semináře.
C.Výzkumná otázka: Jaká je koncepce jednotlivých evaluačních metod, v čem se shodují, v čem se navzájem liší, a jak se v praxi používají
D.Návrh postupu řešení (metoda):
Posouzení a vyhodnocení 5 používaných dotazníků vzdělávacích agentur z hlediska zpětné vazby z pohledu agentury i z pohledu lektora (v rámci lektorovaných seminářů);
Vyjádření zpětné vazby ze strany účastníka o smysluplnosti a obsahu položených otázek v evaluačním dotazníku.
E. Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 30. 9. 2020
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 31. 1. 2021
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2021
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Cílem práce je porovnat koncepci a principy používání evaluačních dotazníků ve vzdělávacích agenturách zaměřených na vzdělávání pedagogických pracovníků.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Práce bude rozdělena na tři kapitoly.
1. Kapitola – Evaluace
Pojmy: počáteční, průběžná, závěrečná evaluace a evaluace po skončení vzdělávacího programu;
Metodické přístupy k evaluaci (např. Kirkpatrick, Hamblin, Warren, Bird a Backham)
2. Kapitola – Evaluace v neformálním vzdělávání dospělých
Metody a nástroje evaluace
3. Kapitola - Empirický výzkum
Porovnání evaluačních dotazníků používaných ve vzdělávacích agenturách zaměřených na vzdělávání pedagogických pracovníků, a to z hlediska struktury, obsahu (formulace otázek pro získání relevantní zpětné vazby) a rovněž časové náročnosti jejich vyplnění;
Zpětná vazba k dotazníkům ze strany účastníků semináře.
C.Výzkumná otázka: Jaká je koncepce jednotlivých evaluačních metod, v čem se shodují, v čem se navzájem liší, a jak se v praxi používají
D.Návrh postupu řešení (metoda):
Posouzení a vyhodnocení 5 používaných dotazníků vzdělávacích agentur z hlediska zpětné vazby z pohledu agentury i z pohledu lektora (v rámci lektorovaných seminářů);
Vyjádření zpětné vazby ze strany účastníka o smysluplnosti a obsahu položených otázek v evaluačním dotazníku.
E. Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 30. 9. 2020
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 31. 1. 2021
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2021
Seznam doporučené literatury
BRÁZDOVÁ, Z. (2000). Hodnocení ve vzdělávání dospělých, 1. vydání, Univerzita Palackého, Olomouc.
HRONÍK, F. (2007). Rozvoj a vzdělávání pracovníků, 1. vydání, Grada, Praha.
PLAMÍNEK, V. (2014). Vzdělávání dospělých, Grada, Praha.
PRŮCHA, J. (1996). Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků, 1. vydání, Masarykova univerzita, Brno.
SLAVÍK, J. (1999). Hodnocení v současné škole – východiska a nové metody pro praxi, PORTÁL.
VAŠŤATKOVÁ, J. (2006). Úvod do autoevaluace školy, Univerzita Palackého, Olomouc.
Seznam doporučené literatury
BRÁZDOVÁ, Z. (2000). Hodnocení ve vzdělávání dospělých, 1. vydání, Univerzita Palackého, Olomouc.
HRONÍK, F. (2007). Rozvoj a vzdělávání pracovníků, 1. vydání, Grada, Praha.
PLAMÍNEK, V. (2014). Vzdělávání dospělých, Grada, Praha.
PRŮCHA, J. (1996). Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků, 1. vydání, Masarykova univerzita, Brno.
SLAVÍK, J. (1999). Hodnocení v současné škole – východiska a nové metody pro praxi, PORTÁL.
VAŠŤATKOVÁ, J. (2006). Úvod do autoevaluace školy, Univerzita Palackého, Olomouc.