Tato bakalářská práce se zabývá botanickou exkurzí pro střední školy zaměřenou na léčivé rostliny. První část této práce vychází z odborné literatury. Udává informace o historii léčivých rostlin, o významných léčitelích a o nejběžnějších sekundárních metabolitech, které jsou hlavními nositeli léčivých účinků. Práce dále obsahuje zásady správného sběru, sušení, skladování léčivých rostlin a upozornění na nebezpečí otravy včetně návodu na první pomoc. Dále je několik kapitol věnováno historii a přírodním poměrům lokalit, kterými trasa exkurze povede - obec Slatinice, obec Slatinky a PR Malý Kosíř. Poslední kapitola vycházející z literární rešerše uvádí informace o exkurzi jako organizační formě výuky, proč by měla být nedílnou součástí každé výuky biologie, jaký je její přínos pro studenty a také to, jak by měli učitelé postupovat při přípravě na ni. Bakalářská práce dále obsahuje vymezení trasy exkurze a vytvoření seznamu léčivých rostlin, které zde rostou. Pro exkurzi jsem také vytvořila pracovní listy a didaktický test. Celková příprava exkurze je rozepsána v kapitolách "Metody práce" a "Výsledky". Pracovní listy a didaktický test jsou k bakalářské práci přiloženy jako příloha, včetně jejich vyplněných vzorů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with a botanical field trip for secondary schools and is focused on medicinal plants. The first part of this thesis is based on scientific literature. It provides information on the history of medicinal plants, important healers, and the most common secondary metabolites that are the main carriers of healing effects. The thesis also contains the principles of proper collection, drying, storage of medicinal plants and warning about the danger of poisoning, including instructions for first aid. Furthermore, several chapters are devoted to the history and natural conditions of places through which the field trip route will lead - the village of Slatinice, the village of Slatinky, and PR Malý Kosíř. In the last chapter, based on a literature review, presents information about the field trips as an organizational form of teaching, why it should be an integral part of any biology class, what are the benefits for students, and how teachers should approach their preparation. The bachelor thesis also contains the creation of a field trip route as well as a list of medicinal plants that grow here. For the excursion, I have also created worksheets and a didactic test. The overall preparation of the excursion is described in the chapters "Metody práce" and "Výsledky". The worksheets and the didactic test are attached to the bachelor thesis as an appendix, including their filled-in templates.
Tato bakalářská práce se zabývá botanickou exkurzí pro střední školy zaměřenou na léčivé rostliny. První část této práce vychází z odborné literatury. Udává informace o historii léčivých rostlin, o významných léčitelích a o nejběžnějších sekundárních metabolitech, které jsou hlavními nositeli léčivých účinků. Práce dále obsahuje zásady správného sběru, sušení, skladování léčivých rostlin a upozornění na nebezpečí otravy včetně návodu na první pomoc. Dále je několik kapitol věnováno historii a přírodním poměrům lokalit, kterými trasa exkurze povede - obec Slatinice, obec Slatinky a PR Malý Kosíř. Poslední kapitola vycházející z literární rešerše uvádí informace o exkurzi jako organizační formě výuky, proč by měla být nedílnou součástí každé výuky biologie, jaký je její přínos pro studenty a také to, jak by měli učitelé postupovat při přípravě na ni. Bakalářská práce dále obsahuje vymezení trasy exkurze a vytvoření seznamu léčivých rostlin, které zde rostou. Pro exkurzi jsem také vytvořila pracovní listy a didaktický test. Celková příprava exkurze je rozepsána v kapitolách "Metody práce" a "Výsledky". Pracovní listy a didaktický test jsou k bakalářské práci přiloženy jako příloha, včetně jejich vyplněných vzorů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with a botanical field trip for secondary schools and is focused on medicinal plants. The first part of this thesis is based on scientific literature. It provides information on the history of medicinal plants, important healers, and the most common secondary metabolites that are the main carriers of healing effects. The thesis also contains the principles of proper collection, drying, storage of medicinal plants and warning about the danger of poisoning, including instructions for first aid. Furthermore, several chapters are devoted to the history and natural conditions of places through which the field trip route will lead - the village of Slatinice, the village of Slatinky, and PR Malý Kosíř. In the last chapter, based on a literature review, presents information about the field trips as an organizational form of teaching, why it should be an integral part of any biology class, what are the benefits for students, and how teachers should approach their preparation. The bachelor thesis also contains the creation of a field trip route as well as a list of medicinal plants that grow here. For the excursion, I have also created worksheets and a didactic test. The overall preparation of the excursion is described in the chapters "Metody práce" and "Výsledky". The worksheets and the didactic test are attached to the bachelor thesis as an appendix, including their filled-in templates.
1) Vypracování literární rešerše k zadanému tématu.
2) Floristicko-dendrologický průzkum zájmového území s důrazem na léčivé rostliny.
3) Výběr trasy vycházky.
4) Vytvoření obrazové a fotografické dokumentace vybraných druhů rostlin, včetně detailů anatomicko- morfologických struktur.
5) Didaktické zpracování tématu ? sestavení průvodce trasou na CD s popisem léčivých rostlin, jejich obsahovými látkami, účinky a využitím v terapii. Vytvoření pracovních listů k exkurzi a didaktický test.
Zásady pro vypracování
1) Vypracování literární rešerše k zadanému tématu.
2) Floristicko-dendrologický průzkum zájmového území s důrazem na léčivé rostliny.
3) Výběr trasy vycházky.
4) Vytvoření obrazové a fotografické dokumentace vybraných druhů rostlin, včetně detailů anatomicko- morfologických struktur.
5) Didaktické zpracování tématu ? sestavení průvodce trasou na CD s popisem léčivých rostlin, jejich obsahovými látkami, účinky a využitím v terapii. Vytvoření pracovních listů k exkurzi a didaktický test.
Seznam doporučené literatury
HEMZAL B. (2015): Rostlinné léky. ? Neptun, Brno.
HENDRYCH R. (1977): Systém a evoluce vyšších rostlin. ? Státní pedagogické nakladatelství, Praha.
HROUDA, L. (2010): Trávy a jejich příbuzní napříč biotopy: I. Systematika, fylogeneze, morfologie (úvod). ? Živa 1, Academia, AV ČR.
KOBLÍŽEK J. (2006): Jehličnaté a listnaté dřeviny našich zahrad a parků.-Sursum, Tišnov.
MACKU J., MOKRÝ J. (1957): Naše liečivé rastliny. ? Vyavatelstvo SAV, Bratislava.
MÁRTONFI P. (2006): Systematika cievnatých rastlín. ? Univerzita P. J. Šafárika, Košice.
RAVEN, P., EVERT, R., EICHHORN, S., (1999): Biology of Plants. ? W. H. Freeman and company Worth publishers.
SIMPSON, M. (2010): Plant Systematics, second edition. ? Academic Press, Elsevier, Burlington.
Seznam doporučené literatury
HEMZAL B. (2015): Rostlinné léky. ? Neptun, Brno.
HENDRYCH R. (1977): Systém a evoluce vyšších rostlin. ? Státní pedagogické nakladatelství, Praha.
HROUDA, L. (2010): Trávy a jejich příbuzní napříč biotopy: I. Systematika, fylogeneze, morfologie (úvod). ? Živa 1, Academia, AV ČR.
KOBLÍŽEK J. (2006): Jehličnaté a listnaté dřeviny našich zahrad a parků.-Sursum, Tišnov.
MACKU J., MOKRÝ J. (1957): Naše liečivé rastliny. ? Vyavatelstvo SAV, Bratislava.
MÁRTONFI P. (2006): Systematika cievnatých rastlín. ? Univerzita P. J. Šafárika, Košice.
RAVEN, P., EVERT, R., EICHHORN, S., (1999): Biology of Plants. ? W. H. Freeman and company Worth publishers.
SIMPSON, M. (2010): Plant Systematics, second edition. ? Academic Press, Elsevier, Burlington.
Přílohy volně vložené
25 dvoustranných pracovních listů a dvě verze didaktického testu, včetně jejich vyplněných vzorů.