Tato bakalářská práce se zabývá problematikou návykových látek u dětí. Cílem práce je identifikovat faktory ovlivňující míru užívání návykových látek u dětí na základních školách. V první části práce jsou definovány návykové látky, jejich dělení a příznaky závislosti. Dále jsou zmíněny příčiny vzniku užívání návykových látek u dětí a jednotlivé druhy prevence proti uvedenému problému. Druhá část práce je zaměřena na popis výsledků kvantitativního výzkumu, který proběhl na druhém stupni základních škol v Krnově.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of addictive substances in children. The aim of this thesis is to identify factors influencing the level of substance use in children in elementary schools. The first part of the thesis defines addictive substances, their division and symptoms of addiction. The causes of substance abuse in children and individual types of prevention against this problem are also mentioned. The second part of the thesis is focused on the description of the results of quantitative research which took place on the second grade of elementary schools in Krnov.
Klíčová slova
Návykové látky, drogy, závislost na návykových látkách, děti, rodina, prevence
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou návykových látek u dětí. Cílem práce je identifikovat faktory ovlivňující míru užívání návykových látek u dětí na základních školách. V první části práce jsou definovány návykové látky, jejich dělení a příznaky závislosti. Dále jsou zmíněny příčiny vzniku užívání návykových látek u dětí a jednotlivé druhy prevence proti uvedenému problému. Druhá část práce je zaměřena na popis výsledků kvantitativního výzkumu, který proběhl na druhém stupni základních škol v Krnově.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of addictive substances in children. The aim of this thesis is to identify factors influencing the level of substance use in children in elementary schools. The first part of the thesis defines addictive substances, their division and symptoms of addiction. The causes of substance abuse in children and individual types of prevention against this problem are also mentioned. The second part of the thesis is focused on the description of the results of quantitative research which took place on the second grade of elementary schools in Krnov.
Klíčová slova
Návykové látky, drogy, závislost na návykových látkách, děti, rodina, prevence
Cílem mé práce je identifikovat faktory ovlivňující míru užívání návykových látek u dětí na základních školách.
Uvedené téma jsem si vybrala z důvodů enormního šíření sociálně patologických jevů, které se stává součástí dnešní mládeže. Ve své práci se chci zejména dozvědět, jaký je vztah dětí k návykovým látkám, co je vede k jejich užívání a případně jak často tyto látky užívají. Dále se budu zajímat o vztah rodinného prostředí, které často s tímto problémem souvisí a může případnou konzumaci návykových látek u dětí ovlivnit.
Ve své práci chci použít kvantitativní postup řešení a pomocí dotazníkového šetření získat odpovědi na výzkumné otázky. Výzkum chci zaměřit na své rodné město Krnov, kde se nachází celkem 5 základních škol. Dotazníkové šetření bude realizováno na druhém stupni vybraných základních škol, které se v Krnově nacházejí. Při tvorbě dotazníků se zaměřím na otázky, které budou odhalovat zkušenosti dětí s jednotlivými druhy návykových látek, důvody jejich užívání a případný vliv na jejich chování.
Zásady pro vypracování
Cílem mé práce je identifikovat faktory ovlivňující míru užívání návykových látek u dětí na základních školách.
Uvedené téma jsem si vybrala z důvodů enormního šíření sociálně patologických jevů, které se stává součástí dnešní mládeže. Ve své práci se chci zejména dozvědět, jaký je vztah dětí k návykovým látkám, co je vede k jejich užívání a případně jak často tyto látky užívají. Dále se budu zajímat o vztah rodinného prostředí, které často s tímto problémem souvisí a může případnou konzumaci návykových látek u dětí ovlivnit.
Ve své práci chci použít kvantitativní postup řešení a pomocí dotazníkového šetření získat odpovědi na výzkumné otázky. Výzkum chci zaměřit na své rodné město Krnov, kde se nachází celkem 5 základních škol. Dotazníkové šetření bude realizováno na druhém stupni vybraných základních škol, které se v Krnově nacházejí. Při tvorbě dotazníků se zaměřím na otázky, které budou odhalovat zkušenosti dětí s jednotlivými druhy návykových látek, důvody jejich užívání a případný vliv na jejich chování.
Seznam doporučené literatury
BARNARD, M. Drogová závoslost a rodina. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-386-8.
KRULICHOVÁ, E., Z. PODANÁ a J. BURIÁNEK. Delikvence mládeže: trendy a souvislosti. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-860-3.
NEŠPOR, K. Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál, 2001. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8515-6.
SHAW, V.N. 2002. Substance use and abuse: sociological perspectives. Westport: Praeger.
VAKAHALI, H.F. 2001. Adolescent Substance Use and Family-Based Risk and Protective Factors: A Literature Review. Journal of Drug Education. 31(1): 29-46.
Seznam doporučené literatury
BARNARD, M. Drogová závoslost a rodina. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-386-8.
KRULICHOVÁ, E., Z. PODANÁ a J. BURIÁNEK. Delikvence mládeže: trendy a souvislosti. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-860-3.
NEŠPOR, K. Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál, 2001. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8515-6.
SHAW, V.N. 2002. Substance use and abuse: sociological perspectives. Westport: Praeger.
VAKAHALI, H.F. 2001. Adolescent Substance Use and Family-Based Risk and Protective Factors: A Literature Review. Journal of Drug Education. 31(1): 29-46.