Bakalářská práce se zabývá operou Stoja a Máti Míla jakožto dvěma českými pokusy o verismus. Zaměřuje se na identifikaci prvků určující veristické hudebně-dramatické dílo a prověřuje, zda čeští tvůrci správně pochopili nový operní směr. Práce využívá historicko-srovnávacích metod. Libreto opery Stoji je komparováno se svou povídkovou předlohou, přičemž se pozornost zaměřuje na časoprostor, jazyk a konstelaci postav. Rovněž v práci probíhá komparace zmíněné zpěvohry s dalšími veristickými operami - českou Máti Mílou a italskými Komedianty a Sedlákem kavalírem. Závěr práce je věnován dobovým recenzím, které reflektují tehdejší přijetí všech čtyř oper v českém prostředí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the opera Stoja a Máti Míla as two Czech attempts at verism. It focuses on the identification of elements determining the veristic musical-dramatic work and examines whether Czech composers have correctly understood the new operatic direction. The work uses historical-comparative methods. The libretto of the opera Stoja is compared with its short story, focusing on space-time, language and the constellation of characters. The work also compares the opera with other veristic operas - the Czech Máti Míla and the Italian I Pagliacci and Cavalleria rusticana. The conclusion of the work is devoted to contemporary reviews, which reflect the then acceptance of all four operas in the Czech environment.
Klíčová slova
Verismus, opera, libreto, recenze, Stoja, Máti Míla, Sedlák kavalír, Komedianti, Otakar Kučera, Václav Juda Novotný
Klíčová slova v angličtině
Verismo, opera, libretto, review, Stoja, Máti Míla, Cavalleria rusticana, I Pagliacci, Otakar Kučera, Václav Juda Novotný
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá operou Stoja a Máti Míla jakožto dvěma českými pokusy o verismus. Zaměřuje se na identifikaci prvků určující veristické hudebně-dramatické dílo a prověřuje, zda čeští tvůrci správně pochopili nový operní směr. Práce využívá historicko-srovnávacích metod. Libreto opery Stoji je komparováno se svou povídkovou předlohou, přičemž se pozornost zaměřuje na časoprostor, jazyk a konstelaci postav. Rovněž v práci probíhá komparace zmíněné zpěvohry s dalšími veristickými operami - českou Máti Mílou a italskými Komedianty a Sedlákem kavalírem. Závěr práce je věnován dobovým recenzím, které reflektují tehdejší přijetí všech čtyř oper v českém prostředí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the opera Stoja a Máti Míla as two Czech attempts at verism. It focuses on the identification of elements determining the veristic musical-dramatic work and examines whether Czech composers have correctly understood the new operatic direction. The work uses historical-comparative methods. The libretto of the opera Stoja is compared with its short story, focusing on space-time, language and the constellation of characters. The work also compares the opera with other veristic operas - the Czech Máti Míla and the Italian I Pagliacci and Cavalleria rusticana. The conclusion of the work is devoted to contemporary reviews, which reflect the then acceptance of all four operas in the Czech environment.
Klíčová slova
Verismus, opera, libreto, recenze, Stoja, Máti Míla, Sedlák kavalír, Komedianti, Otakar Kučera, Václav Juda Novotný
Klíčová slova v angličtině
Verismo, opera, libretto, review, Stoja, Máti Míla, Cavalleria rusticana, I Pagliacci, Otakar Kučera, Václav Juda Novotný
Zásady pro vypracování
Práce si klade za cíl ukázat na libretech oper Stoja Otakara Kučery a Máti Míla Václava Judy Novotného, jak se v českém prostředí projevil nový italský operní směr. Bude využívána historicko-srovnávací metoda (komparace libreta s předlohou, komparace české Stoji a Máti Míly s italskými Komedianty a Sedlákem kavalírem, recepce oper Stoja a Máti Míla i Sedláka kavalíra a Komediantů v českém prostředí aj.). Práce bude postavena také na kritickém studiu pramenů. V neposlední řadě bude práce analyzovat libreto vůči námětu a srovnávat ho s veristickými operami. Práce bude taktéž zkoumat situaci opery v devadesátých letech 19. století (verismus v zahraničí a v českém prostředí).
Zásady pro vypracování
Práce si klade za cíl ukázat na libretech oper Stoja Otakara Kučery a Máti Míla Václava Judy Novotného, jak se v českém prostředí projevil nový italský operní směr. Bude využívána historicko-srovnávací metoda (komparace libreta s předlohou, komparace české Stoji a Máti Míly s italskými Komedianty a Sedlákem kavalírem, recepce oper Stoja a Máti Míla i Sedláka kavalíra a Komediantů v českém prostředí aj.). Práce bude postavena také na kritickém studiu pramenů. V neposlední řadě bude práce analyzovat libreto vůči námětu a srovnávat ho s veristickými operami. Práce bude taktéž zkoumat situaci opery v devadesátých letech 19. století (verismus v zahraničí a v českém prostředí).
Seznam doporučené literatury
CHVÁLA, Emanuel, KARLÍK, Filip a Jiří KOPECKÝ, ed. Emanuel Chvála: z mých pamětí hudebních. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020, 599s. ISBN 978-80-244-5412-2. ŠTĚDROŇ, Miloš, MALINA, Jaroslav, ed. Leoš Janáček a hudba 20. století: paralely, sondy, dokumenty. Brno: Georgetown, 1998, 301 s. ISBN 8021019174. HUTTER, Josef a Zdeněk CHALABALA, ed. České umění dramatické. V Praze: Nakladatelství Šolc a Šimáček, společnost s r. o., 1941. SPURNÁ, Helena, ed. Hudební divadlo jako výzva: interdisciplinární texty. Praha: Národní divadlo, 2004. Knihovna opery Národního divadla. ISBN 80-7258-161-9. PIMEK, Jaroslav. Verismus, jeho přijetí českými skladateli a kritikou. Olomouc, 2012. diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Dalibor. 1894, roč. 15, č. 31, s. 250. Národní listy. 1895, r. 35, č. 176, s. 10. Národní listy. 1893, roč. 33, č. 43 s. 5.
Seznam doporučené literatury
CHVÁLA, Emanuel, KARLÍK, Filip a Jiří KOPECKÝ, ed. Emanuel Chvála: z mých pamětí hudebních. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020, 599s. ISBN 978-80-244-5412-2. ŠTĚDROŇ, Miloš, MALINA, Jaroslav, ed. Leoš Janáček a hudba 20. století: paralely, sondy, dokumenty. Brno: Georgetown, 1998, 301 s. ISBN 8021019174. HUTTER, Josef a Zdeněk CHALABALA, ed. České umění dramatické. V Praze: Nakladatelství Šolc a Šimáček, společnost s r. o., 1941. SPURNÁ, Helena, ed. Hudební divadlo jako výzva: interdisciplinární texty. Praha: Národní divadlo, 2004. Knihovna opery Národního divadla. ISBN 80-7258-161-9. PIMEK, Jaroslav. Verismus, jeho přijetí českými skladateli a kritikou. Olomouc, 2012. diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Dalibor. 1894, roč. 15, č. 31, s. 250. Národní listy. 1895, r. 35, č. 176, s. 10. Národní listy. 1893, roč. 33, č. 43 s. 5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila téma práce a užité přístupy, zejména komparační a historiografický. Hodnocení práce bylo v následné diskuzi odnášeno shodné s postupy.
Práce byla zkontrolována systémem Theses.cz a není plagiát.