Tato bakalářská práce se zabývá narativními a stylovými kvalitami 8. epizody 3. sezóny Twin Peaks a reakcemi na ni různých kategorií diváků. Cílem práce bylo určení klíčových specifik televizní formy této epizody a vytvoření představy o tom, jak na ně reagovala různá publika. V analytické části proto byly kombinované metody narativní a stylové analýzy, ve vztahu k recepci byla použita kvantitativní analýza kritických a diváckých recenzí. V závěru byly formulované základní techniky v práci s postavami, časoprostorem a událostmi a byla určena pozice 8. epizody v rámci celé série. Shrnuty byly také výsledky obsahové analýzy, které ukázaly výrazný rozpor v názorech recipientů a tím potvrdily unikátní status této epizody.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines the narrative and stylistic qualities of Part 8 of Twin Peaks: The Return and explores the reaction of the public to it. The purpose of this study is to identify the key specifics of storytelling and work with the components of style in this episode, as well as displaying the perspective of its viewer perception. To accomplish this task, a combination of narrative, stylistic and content analysis was chosen. Narrative analysis focused on both the episode's intrinsic qualities and its position within the overall framework of the season. The analysis of the elements of style was aimed at studying the various techniques that create its unique form. The results of these two analytical approaches were compared with data on the viewers' perception of individual narrative and style elements. This approach made it possible to detect a large difference in the opinions of different categories of recipients and confirm the unique status of this episode both through the prism of its own characteristics and through the perspective of the audience's perception.
Klíčová slova
Twin Peaks, TV, narration, television style, content analysis
Klíčová slova v angličtině
Twin Peaks, TV, narration, television style, content analysis
Rozsah průvodní práce
77 s. (140 891 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá narativními a stylovými kvalitami 8. epizody 3. sezóny Twin Peaks a reakcemi na ni různých kategorií diváků. Cílem práce bylo určení klíčových specifik televizní formy této epizody a vytvoření představy o tom, jak na ně reagovala různá publika. V analytické části proto byly kombinované metody narativní a stylové analýzy, ve vztahu k recepci byla použita kvantitativní analýza kritických a diváckých recenzí. V závěru byly formulované základní techniky v práci s postavami, časoprostorem a událostmi a byla určena pozice 8. epizody v rámci celé série. Shrnuty byly také výsledky obsahové analýzy, které ukázaly výrazný rozpor v názorech recipientů a tím potvrdily unikátní status této epizody.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines the narrative and stylistic qualities of Part 8 of Twin Peaks: The Return and explores the reaction of the public to it. The purpose of this study is to identify the key specifics of storytelling and work with the components of style in this episode, as well as displaying the perspective of its viewer perception. To accomplish this task, a combination of narrative, stylistic and content analysis was chosen. Narrative analysis focused on both the episode's intrinsic qualities and its position within the overall framework of the season. The analysis of the elements of style was aimed at studying the various techniques that create its unique form. The results of these two analytical approaches were compared with data on the viewers' perception of individual narrative and style elements. This approach made it possible to detect a large difference in the opinions of different categories of recipients and confirm the unique status of this episode both through the prism of its own characteristics and through the perspective of the audience's perception.
Klíčová slova
Twin Peaks, TV, narration, television style, content analysis
Klíčová slova v angličtině
Twin Peaks, TV, narration, television style, content analysis
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat osmou epizodou seriálu Twin Peaks: The Return. Tato konkrétní epizoda byla vybrána proto, že se díky specifickým narativním a stylistickým postupům výrazně vymyká vnitřním konvencím ostatních epizod seriálu, a celkově představuje tak poměrně izolovaný, samostatný a umělecky unikátní text. Cílem analýzy tak bude pojmenovat a interpretovat, jakým způsobem si tato epizoda ustanovuje své vnitřní normy a jak se vztahují k normám zbylých seriálových epizod. V této části práce bude autorka vycházet ze základních metodických zdrojů užitečných pro analýzu seriálového vyprávění a televizního stylu (Kokeš 2016, Mittell 2019, Butler 2010 a 2018). Vzhledem ke specifickému statusu epizody se otevírá otázka, jak se s tímto mimořádným projevem seriálové narace vypořádali v době uvedení jak kritici, tak fanoušci seriálu. Záměrem je tedy podrobit analýze i oblast recepce a zmapovat, jakými různorodými způsoby, za použití jakého jazyka a s jakými evaluativními stanovisky disponovala různá publika, případně jakou angažovanou diváckou praxi tato epizoda podnítila (Hills 2002, Jenkins 1992 a 2006, Gray 2007). V této oblasti budou východisky hlavně metodické zdroje lingvistické a diskurzivní analýzy (Sedláková 2015, Fairclough 1995a, 1995b).
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat osmou epizodou seriálu Twin Peaks: The Return. Tato konkrétní epizoda byla vybrána proto, že se díky specifickým narativním a stylistickým postupům výrazně vymyká vnitřním konvencím ostatních epizod seriálu, a celkově představuje tak poměrně izolovaný, samostatný a umělecky unikátní text. Cílem analýzy tak bude pojmenovat a interpretovat, jakým způsobem si tato epizoda ustanovuje své vnitřní normy a jak se vztahují k normám zbylých seriálových epizod. V této části práce bude autorka vycházet ze základních metodických zdrojů užitečných pro analýzu seriálového vyprávění a televizního stylu (Kokeš 2016, Mittell 2019, Butler 2010 a 2018). Vzhledem ke specifickému statusu epizody se otevírá otázka, jak se s tímto mimořádným projevem seriálové narace vypořádali v době uvedení jak kritici, tak fanoušci seriálu. Záměrem je tedy podrobit analýze i oblast recepce a zmapovat, jakými různorodými způsoby, za použití jakého jazyka a s jakými evaluativními stanovisky disponovala různá publika, případně jakou angažovanou diváckou praxi tato epizoda podnítila (Hills 2002, Jenkins 1992 a 2006, Gray 2007). V této oblasti budou východisky hlavně metodické zdroje lingvistické a diskurzivní analýzy (Sedláková 2015, Fairclough 1995a, 1995b).
Seznam doporučené literatury
BUTLER, G. Jeremy, 2018. Television. Visual storytelling and Screen Culture. Routledge. ISBN 1351721895.
BUTLER, G. Jeremy, 2010. Television Style. Routledge. ISBN 0415965128.
FAIRCLOUGH, Norman, 1995a. Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. Harlow, UK: Longman. ISBN 1405858222.
FAIRCLOUGH, Norman, 1995b. Media Discourse. London: Edward Arnold. ISBN 0340632224.
FAIRCLOUGH, Norman, WODAK, Ruth, 1997. Critical discourse analysis. In T. A. van Dijk (ed.), Discourse Studies. A Multidisciplinary Introduction, Vol. 2. Discourse as Social Interaction. London: Sage, s. 258-284.
GRAY, Jonathan, 2007. Fandom: Identities and Communities in a Mediated World. New York: NYU Press. ISBN 9780814731819.
HILLS, Matt, 2002. Fan Cultures. Routledge. ISBN 0415240255.
JENKINS, Henry, 2006. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: NYU. ISBN 0814742955.
JENKINS, Henry, 1992. Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. Routledge. ISBN 0415905729.
KOKEŠ, Radomír, 2016. Světy na pokračování. Rozbor možností seriálového vyprávění. Praha: Akropolis. ISBN 9788074701467.
SEDLÁKOVÁ, Renata, 2015. Výzkum médií. Praha: Grada. ISBN 9788024735689.
SCHIFFRIN, Deborah, 1994. Approaches to Discourse. Wiley. ISBN 0631166238.
Seznam doporučené literatury
BUTLER, G. Jeremy, 2018. Television. Visual storytelling and Screen Culture. Routledge. ISBN 1351721895.
BUTLER, G. Jeremy, 2010. Television Style. Routledge. ISBN 0415965128.
FAIRCLOUGH, Norman, 1995a. Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. Harlow, UK: Longman. ISBN 1405858222.
FAIRCLOUGH, Norman, 1995b. Media Discourse. London: Edward Arnold. ISBN 0340632224.
FAIRCLOUGH, Norman, WODAK, Ruth, 1997. Critical discourse analysis. In T. A. van Dijk (ed.), Discourse Studies. A Multidisciplinary Introduction, Vol. 2. Discourse as Social Interaction. London: Sage, s. 258-284.
GRAY, Jonathan, 2007. Fandom: Identities and Communities in a Mediated World. New York: NYU Press. ISBN 9780814731819.
HILLS, Matt, 2002. Fan Cultures. Routledge. ISBN 0415240255.
JENKINS, Henry, 2006. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: NYU. ISBN 0814742955.
JENKINS, Henry, 1992. Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. Routledge. ISBN 0415905729.
KOKEŠ, Radomír, 2016. Světy na pokračování. Rozbor možností seriálového vyprávění. Praha: Akropolis. ISBN 9788074701467.
SEDLÁKOVÁ, Renata, 2015. Výzkum médií. Praha: Grada. ISBN 9788024735689.
SCHIFFRIN, Deborah, 1994. Approaches to Discourse. Wiley. ISBN 0631166238.