Bakalářská práce představuje strukturální analýzu inscenace Ivana Buraje Kosmos (Národní divadlo, 2019), která se zabývá konfliktem mezi realitou a vnitřním světem
protagonisty. Analýza se opírá o koncepty definované Patricem Pavisem v knize Analyzing Performance, přičemž specifická pozornost je věnována vztahu mizanscén
a scénografického řešení. Pavisova metodologie je dále doplněna scénologickou perspektivou Jaroslava Vostrého, strukturální rozbor prostoru vychází z klasické
publikace Miroslava Kouřila. Po představení Pavisovy a Vostrého koncepce a jejich aplikace je v další části inscenace zkoumána koncepty spjatými s postdramatickým
divadlem, jak je definoval Hans-Thies Lehmann.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis introduces the structural analysis of Ivan Buraj´s play Kosmos (The National Theatre in Prague, 2019), which deals with the conflict between reality and the inner world of the protagonist. The analysis is based on the concepts defined by Patrice Pavis in his book Analyzing Performance, while specific attention is paid to the relationship between the mise-en-scenes and the scenographic solution. Pavis´s methodology is then further supplemented by Jaroslav Vostrý´s scenological perspective and the structural analysis is based on Miroslav Kouřil´s classic publication. After the presentation of Pavis's and Vostrý's conception and their application, in the next part of the production the concepts connected with post-dramatic theater, as defined by Hans-Thies Lehmann, are examined
Klíčová slova
Postdramatické divadlo, experimentální divadlo, Nová scéna Národního divadla, scénografie, divadelní prostor
Klíčová slova v angličtině
Postdramatic theatre, experimental theatre, The New Stage of the National Theater, scenography, Theatre/theatrical space
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce představuje strukturální analýzu inscenace Ivana Buraje Kosmos (Národní divadlo, 2019), která se zabývá konfliktem mezi realitou a vnitřním světem
protagonisty. Analýza se opírá o koncepty definované Patricem Pavisem v knize Analyzing Performance, přičemž specifická pozornost je věnována vztahu mizanscén
a scénografického řešení. Pavisova metodologie je dále doplněna scénologickou perspektivou Jaroslava Vostrého, strukturální rozbor prostoru vychází z klasické
publikace Miroslava Kouřila. Po představení Pavisovy a Vostrého koncepce a jejich aplikace je v další části inscenace zkoumána koncepty spjatými s postdramatickým
divadlem, jak je definoval Hans-Thies Lehmann.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis introduces the structural analysis of Ivan Buraj´s play Kosmos (The National Theatre in Prague, 2019), which deals with the conflict between reality and the inner world of the protagonist. The analysis is based on the concepts defined by Patrice Pavis in his book Analyzing Performance, while specific attention is paid to the relationship between the mise-en-scenes and the scenographic solution. Pavis´s methodology is then further supplemented by Jaroslav Vostrý´s scenological perspective and the structural analysis is based on Miroslav Kouřil´s classic publication. After the presentation of Pavis's and Vostrý's conception and their application, in the next part of the production the concepts connected with post-dramatic theater, as defined by Hans-Thies Lehmann, are examined
Klíčová slova
Postdramatické divadlo, experimentální divadlo, Nová scéna Národního divadla, scénografie, divadelní prostor
Klíčová slova v angličtině
Postdramatic theatre, experimental theatre, The New Stage of the National Theater, scenography, Theatre/theatrical space
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce představuje strukturální analýzu inscenace Ivana Buraje Kosmos (Národní divadlo, 2019), která se zabývá konfliktem mezi realitou a vnitřním světem protagonisty. Analýza se opírá o koncepty definované Patricem Pavisem v knize Analyzing Performance, přičemž specifická pozornost je věnována vztahu mizanscén a scénografického řešení. Pavisova metodologie je dále doplněna scénologickou perspektivou Jaroslava Vostrého, strukturální rozbor prostoru vychází z klasické publikace Miroslava Kouřila. Po představení Pavisovy a Vostrého koncepce a jejich aplikace je v další části inscenace zkoumána koncepty spjatými s postdramatickým divadlem, jak je definoval Hans-Thies Lehmann.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce představuje strukturální analýzu inscenace Ivana Buraje Kosmos (Národní divadlo, 2019), která se zabývá konfliktem mezi realitou a vnitřním světem protagonisty. Analýza se opírá o koncepty definované Patricem Pavisem v knize Analyzing Performance, přičemž specifická pozornost je věnována vztahu mizanscén a scénografického řešení. Pavisova metodologie je dále doplněna scénologickou perspektivou Jaroslava Vostrého, strukturální rozbor prostoru vychází z klasické publikace Miroslava Kouřila. Po představení Pavisovy a Vostrého koncepce a jejich aplikace je v další části inscenace zkoumána koncepty spjatými s postdramatickým divadlem, jak je definoval Hans-Thies Lehmann.
Seznam doporučené literatury
ARONSON, Arnold. Pohled do propasti: eseje o scénografii.Vyd. 1. Praha: Divadelní ústav, 2007. 263 s. Světové divadlo. ISBN 978-80-7008-214-0.
KOUŘIL, Miroslav. Divadelní prostor. V Praze: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1945. 123 s.
LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. 365 s. Svetové divadlo. ISBN 978-80-88987-81-9.
PAVIS, Patrice. Analyzing performance: theater, dance and film. Ann Arbor, Mich.: University of Michigan, 2003, 362 s. ISBN 0472066897.
SVATOŇOVÁ, Kateřina. 2 1/2 D, aneb, Prostor (ve) filmu v kontextu literatury a výtvarného umění. Praha: Univerzita Karlova, 2008 [i.e.] 2009, 191 s. Akta F. ISBN 978-80-7308-264-2.
VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Praha: Akademie múzických umění, 2001, 273 s. ISBN 8085883937.
VOSTRÝ, Jaroslav. Scénování v době všeobecné scénovanosti: (úvod do scénologie). 1. vyd. Praha: KANT, 2012. 316 s. Disk. Velká řada; sv. 21. ISBN 978-80-7437-081-6.
Seznam doporučené literatury
ARONSON, Arnold. Pohled do propasti: eseje o scénografii.Vyd. 1. Praha: Divadelní ústav, 2007. 263 s. Světové divadlo. ISBN 978-80-7008-214-0.
KOUŘIL, Miroslav. Divadelní prostor. V Praze: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1945. 123 s.
LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. 365 s. Svetové divadlo. ISBN 978-80-88987-81-9.
PAVIS, Patrice. Analyzing performance: theater, dance and film. Ann Arbor, Mich.: University of Michigan, 2003, 362 s. ISBN 0472066897.
SVATOŇOVÁ, Kateřina. 2 1/2 D, aneb, Prostor (ve) filmu v kontextu literatury a výtvarného umění. Praha: Univerzita Karlova, 2008 [i.e.] 2009, 191 s. Akta F. ISBN 978-80-7308-264-2.
VOSTRÝ, Jaroslav. Režie je umění. Praha: Akademie múzických umění, 2001, 273 s. ISBN 8085883937.
VOSTRÝ, Jaroslav. Scénování v době všeobecné scénovanosti: (úvod do scénologie). 1. vyd. Praha: KANT, 2012. 316 s. Disk. Velká řada; sv. 21. ISBN 978-80-7437-081-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka adekvátně a na dobré odborné úrovni představila téma práce i dosažené závěry. Pohotově reagovala na dotazy, v diskusi prokázala velmi dobrou schopnost argumentace a koncepčního myšlení.
Práce byla zkontrolována systémem These. Obhájená práce není plagiát.
Studentka odevzdala 1 výtisk DP.