Informace o kvalifikační práci Rozvoj hudebnosti v prostředí školní a mimoškolní edukace: vliv intenzivní participace v komplexním hudebně edukačním projektu na vybrané parametry osobnosti adolescentů související s jejich profesní orientací.
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Rozvoj hudebnosti v prostředí školní a mimoškolní edukace: vliv intenzivní participace v komplexním hudebně edukačním projektu na vybrané parametry osobnosti adolescentů související s jejich profesní orientací.
Hlavní téma v angličtině
Development of musicality in the formal and informal education: the influence of intensive participation in the complex music education project on selected personality parameters of adolescents about to their professional orientation.
Název dle studenta
Rozvoj hudebnosti v prostředí školní a mimoškolní edukace: vliv intenzivní participace v komplexním hudebně edukačním projektu na vybrané parametry osobnosti adolescentů související s jejich profesní orientací.
Název dle studenta v angličtině
Development of musicality in the formal and informal education: the influence of intensive participation in the complex music education project on selected personality parameters of adolescents about to their professional orientation.
Disertační práce se zaměřuje na rozvoj hudebnosti v prostředí školní a
mimoškolní edukace: vliv intenzivní participace v komplexním hudebně edukačním
projektu na vybrané parametry osobnosti adolescentů související s jejich profesní orientací.
Výzkumným souborem, vytvořeným za pomocí účelového výběru, je 151 žáků (53
chlapců a 98 dívek) gymnázia účastnících se školního hudebního projektu ve věku 15-19 let,z toho 100 v kontrolním souboru a 51 v experimentálním souboru.
Jako hlavní výzkumné metody byly využity dotazník typologie osobnosti MBTI,
testová baterie profesní orientace a s vybranými jedinci následně realizován
polostrukturovaný rozhovor. V empirické části práce byl zvolen smíšený design.
V kvantitativní části výzkumu nebyly nalezeny rozdíly mezi úrovní psychického tempa,četností kariérové kotvy kreativity a nebyly nalezeny ani rozdíly v poměru psychických funkcí extraverze a intuitivního vnímání mezi klinickým a kontrolním vzorkem.
Rovněž nebyly zjištěny rozdíly v osobnostních profilech dle typologie MBTI ve vzorku experimentální skupiny před a po projektu. Zaznamenali jsme však trend u hypotézy zkoumající míru extraverze.
Bylo zjištěno, že u probandů z experimentální skupiny se častěji než u probandů
z kontrolní skupiny objevuje kariérová kotva samostatnosti. V kvalitativní části výzkumu,které se zúčastnilo jedenáct probandů, bylo pomocí metody zachycení vzorců definováno,že realizované hudební projekty na Gymnáziu v Novém Jičíně jsou probandy subjektivně vnímány jako faktory ovlivňující jejich profesní orientaci, působící na osobnostní vývoj, mající pozitivní vliv na dynamiku sociální skupiny a které jsou zároveň zdrojem tzv. přidané hodnoty definované vybranými kódy v polostrukturovaných rozhovorech.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the development of musicality in the environment
of school and extracurricular education: it describes the impact of intensive participation in
a comprehensive musically-educational project on certain parameters of adolescents'
personalities related to their professional orientation.
The research group, created with using an purposeful selection, is made of 151 pupils
(53 boys and 98 girls in the age of 15-19) of the secondary grammar school participating in
a school music project. The control group was made of 100 pupils and the experimental
group consisted of 51 pupils.
The MBTI personality typology questionnaire and a test battery of professional
orientation were used as the main research methods. A semi-structured interview was then
carried out with a group of selected individuals. A mixed design was chosen in the empirical
part of the work. In the quantitative part of the research, no differences were found between
the level of mental pace, the frequency of the career anchor of creativity. There were no
differences found between the level of mental pace and the frequency of the career anchor
of creativity in the quantitative part of the research. There were also no differences found in
the ratio of mental functions of extraversion and intuitive perception between clinical and
control samples. There were also no differences in personality profiles according to the
MBTI typology in the sample of the experimental group before and after the project.
However, we observed a trend in the hypothesis that examined the degree of extraversion.
It was found that probands from the experimental group had a career anchor of
independence more often than probands from the control group. Eleven probands took part
in the qualitative part of the research. The method of capturing patterns defined that music
projects at the secondary Grammar School in Nový Jičín are subjectively perceived
by probands as factors influencing their professional orientation, personal development and
positive impact on social group dynamics. These project are also a source of so-called added
value which is defined by selected codes in semi-structured interviews.
Klíčová slova
hudební výchova, hudební projekt, muzikál, osobnost člověka, pojmová
mobilita, kariérové kotvy, kreativita, samostatnost, MBTI, edukace, sborový zpěv
Klíčová slova v angličtině
music education, musical project, musical, human personality, conceptual
mobility, career anchors, creativity, independence, MBTI, education, choral singing
Rozsah průvodní práce
141
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce se zaměřuje na rozvoj hudebnosti v prostředí školní a
mimoškolní edukace: vliv intenzivní participace v komplexním hudebně edukačním
projektu na vybrané parametry osobnosti adolescentů související s jejich profesní orientací.
Výzkumným souborem, vytvořeným za pomocí účelového výběru, je 151 žáků (53
chlapců a 98 dívek) gymnázia účastnících se školního hudebního projektu ve věku 15-19 let,z toho 100 v kontrolním souboru a 51 v experimentálním souboru.
Jako hlavní výzkumné metody byly využity dotazník typologie osobnosti MBTI,
testová baterie profesní orientace a s vybranými jedinci následně realizován
polostrukturovaný rozhovor. V empirické části práce byl zvolen smíšený design.
V kvantitativní části výzkumu nebyly nalezeny rozdíly mezi úrovní psychického tempa,četností kariérové kotvy kreativity a nebyly nalezeny ani rozdíly v poměru psychických funkcí extraverze a intuitivního vnímání mezi klinickým a kontrolním vzorkem.
Rovněž nebyly zjištěny rozdíly v osobnostních profilech dle typologie MBTI ve vzorku experimentální skupiny před a po projektu. Zaznamenali jsme však trend u hypotézy zkoumající míru extraverze.
Bylo zjištěno, že u probandů z experimentální skupiny se častěji než u probandů
z kontrolní skupiny objevuje kariérová kotva samostatnosti. V kvalitativní části výzkumu,které se zúčastnilo jedenáct probandů, bylo pomocí metody zachycení vzorců definováno,že realizované hudební projekty na Gymnáziu v Novém Jičíně jsou probandy subjektivně vnímány jako faktory ovlivňující jejich profesní orientaci, působící na osobnostní vývoj, mající pozitivní vliv na dynamiku sociální skupiny a které jsou zároveň zdrojem tzv. přidané hodnoty definované vybranými kódy v polostrukturovaných rozhovorech.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the development of musicality in the environment
of school and extracurricular education: it describes the impact of intensive participation in
a comprehensive musically-educational project on certain parameters of adolescents'
personalities related to their professional orientation.
The research group, created with using an purposeful selection, is made of 151 pupils
(53 boys and 98 girls in the age of 15-19) of the secondary grammar school participating in
a school music project. The control group was made of 100 pupils and the experimental
group consisted of 51 pupils.
The MBTI personality typology questionnaire and a test battery of professional
orientation were used as the main research methods. A semi-structured interview was then
carried out with a group of selected individuals. A mixed design was chosen in the empirical
part of the work. In the quantitative part of the research, no differences were found between
the level of mental pace, the frequency of the career anchor of creativity. There were no
differences found between the level of mental pace and the frequency of the career anchor
of creativity in the quantitative part of the research. There were also no differences found in
the ratio of mental functions of extraversion and intuitive perception between clinical and
control samples. There were also no differences in personality profiles according to the
MBTI typology in the sample of the experimental group before and after the project.
However, we observed a trend in the hypothesis that examined the degree of extraversion.
It was found that probands from the experimental group had a career anchor of
independence more often than probands from the control group. Eleven probands took part
in the qualitative part of the research. The method of capturing patterns defined that music
projects at the secondary Grammar School in Nový Jičín are subjectively perceived
by probands as factors influencing their professional orientation, personal development and
positive impact on social group dynamics. These project are also a source of so-called added
value which is defined by selected codes in semi-structured interviews.
Klíčová slova
hudební výchova, hudební projekt, muzikál, osobnost člověka, pojmová
mobilita, kariérové kotvy, kreativita, samostatnost, MBTI, edukace, sborový zpěv
Klíčová slova v angličtině
music education, musical project, musical, human personality, conceptual
mobility, career anchors, creativity, independence, MBTI, education, choral singing
Zásady pro vypracování
Předmětem disertace je dynamika proměn vybraných parametrů struktury osobnosti v prostředí komplexních hudebně dramatických aktivit. Jde zejména o vztahy mezi vybranými parametry některých osobnostních složek adolescentů spjatých s jejich profesní orientací a dynamikou intenzivní participace adolescentů v hudebně edukačním projektu muzikál, uskutečňovaném v edukačním prostředí víceletého gymnázia. Jsou sledovány klíčové položky psychické tempo a kariérové kotvy samostatnosti a kreativity. Cílem práce je zjistit míru vlivu projektu muzikál na změny vybraných osobnostních položek u experimentální skupiny probandů (n=50) v komparaci s kontrolní nehudební skupinou (n=100).
Zásady pro vypracování
Předmětem disertace je dynamika proměn vybraných parametrů struktury osobnosti v prostředí komplexních hudebně dramatických aktivit. Jde zejména o vztahy mezi vybranými parametry některých osobnostních složek adolescentů spjatých s jejich profesní orientací a dynamikou intenzivní participace adolescentů v hudebně edukačním projektu muzikál, uskutečňovaném v edukačním prostředí víceletého gymnázia. Jsou sledovány klíčové položky psychické tempo a kariérové kotvy samostatnosti a kreativity. Cílem práce je zjistit míru vlivu projektu muzikál na změny vybraných osobnostních položek u experimentální skupiny probandů (n=50) v komparaci s kontrolní nehudební skupinou (n=100).
Seznam doporučené literatury
1) BARRETT, J. (2004). Motivační a osobnostní testy pro výběr povolání. Brno: Computer Press
2) BĚLOHLÁVEK, F. (1994). Osobní kariéra. Praha: Grada
3) ČAKRT, M., (2009). Typologie osobnosti pro manažery: manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny. Místo vydání: Praha
4) DANZIGER, Nira (2008). The construct validity of Schein's career anchors orientation inventory. Emerald Group Publishing Limited. Retrieved 2011-11-09
5) FERJENČÍK, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál
6) GROBÁR, M., HOLUBEC, J. a kol. (2018). Hudební výchova. Podkladová studie. Praha: NÚV
7) HEALY, C. C. (2001). A follow-up of adult career counseling clients of a university extension center. Career Development Quarterly. Vol. 49, Iss 4, s. 363-373.
8) JUNG, C. G (1971). Psychological Types. In Collected Works (Vol. 6). Princeton, NJ: Princeton University Press
9) KEEFER, L. (1950). MUSIC AND PERSONALITY. Pi Lambda Theta Journal, 28(4), 225-228. Retrieved April 9, 2020, from www.jstor.org/stable/42918409
10) LEMROVÁ, S., VTÍPIL, Z. (2005). Scheinův systém kariérových kotev a jeho využití. Varia Psychologica X, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Psychologica 34, 89- 104.
11) MIČKOVÁ, I. (2007). Metodika k profesnímu poradenství. Nový Jičín. Gymnázium a Střední odborná škola.
12) MIOVSKÝ, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s.
13) MYERS-BRIGGS, Isabel – MYERS, Peter B. (1995). Gifts Differing: Understanding Personality Type. Palo Alto, CA: Davies Black Publishing
14) MYERS, Katharine D. – KIRBY, Linda K. (1994). Introduction to Type: Dynamics and Development, Exploring the Next Level of Type. Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press, 1994. 28
15) PITTENGER, D. (1993). The Utility of the Myers-Briggs Type Indicator. Review of Educational Research, 63(4), 467-488. Retrieved April 9, 2020, from www.jstor.org/stable/1170497
16) SEDLÁK, F. - VÁŇOVÁ, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. UK Praha. Karolinum
17) SCHEIN, E. H., (1978). Career Dynamics: Matching Individual and Organizational Needs. Massachusetts, Addison-Wesley.
18) SCHEIN, E. H., (1996). Career Anchors Revisited: Implications for Career Development in the 21st Century. The Academy of Management Executive (1993-2005), 10(4), 80-88. Retrieved April 10, 2020, from www.jstor.org/stable/4165355
19) STEEL, A.L., YOUNG, S. (2011). A descriptive study of Myers-Briggs personality types of professional music educators and music therapists with comparisons to undergraduate majors. Journal of Music Therapy, Volume 48, Issue 1, Spring 2011, Pages 55–73
20) TUELL, L. E., BETA, N. E., (1998). Relationships of career self-efficacy expectations to the Myers-Briggs Type Indicator and the Personal Styles Scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 31, 1998, s. 10-163.
21) VÁŇOVÁ, H. - SKOPAL, J., (2007). Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. UK Praha. Karolinum
22) VENDEL, Š. (2008). Kariérní poradenství. Praha. Grada Publishing, a.s.
23) WAGNEROVÁ, I. (2011). Dotazník typologie osobnosti – GPOP [recenze]. Epsychologie [online], 5 (1), 83-86. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-8853.
24) ZOUHAROVÁ, J. (2017). Využití typologie MBTI v práci s klientem. Ostrava. Ceteras Profi
Seznam doporučené literatury
1) BARRETT, J. (2004). Motivační a osobnostní testy pro výběr povolání. Brno: Computer Press
2) BĚLOHLÁVEK, F. (1994). Osobní kariéra. Praha: Grada
3) ČAKRT, M., (2009). Typologie osobnosti pro manažery: manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny. Místo vydání: Praha
4) DANZIGER, Nira (2008). The construct validity of Schein's career anchors orientation inventory. Emerald Group Publishing Limited. Retrieved 2011-11-09
5) FERJENČÍK, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál
6) GROBÁR, M., HOLUBEC, J. a kol. (2018). Hudební výchova. Podkladová studie. Praha: NÚV
7) HEALY, C. C. (2001). A follow-up of adult career counseling clients of a university extension center. Career Development Quarterly. Vol. 49, Iss 4, s. 363-373.
8) JUNG, C. G (1971). Psychological Types. In Collected Works (Vol. 6). Princeton, NJ: Princeton University Press
9) KEEFER, L. (1950). MUSIC AND PERSONALITY. Pi Lambda Theta Journal, 28(4), 225-228. Retrieved April 9, 2020, from www.jstor.org/stable/42918409
10) LEMROVÁ, S., VTÍPIL, Z. (2005). Scheinův systém kariérových kotev a jeho využití. Varia Psychologica X, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Psychologica 34, 89- 104.
11) MIČKOVÁ, I. (2007). Metodika k profesnímu poradenství. Nový Jičín. Gymnázium a Střední odborná škola.
12) MIOVSKÝ, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s.
13) MYERS-BRIGGS, Isabel – MYERS, Peter B. (1995). Gifts Differing: Understanding Personality Type. Palo Alto, CA: Davies Black Publishing
14) MYERS, Katharine D. – KIRBY, Linda K. (1994). Introduction to Type: Dynamics and Development, Exploring the Next Level of Type. Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press, 1994. 28
15) PITTENGER, D. (1993). The Utility of the Myers-Briggs Type Indicator. Review of Educational Research, 63(4), 467-488. Retrieved April 9, 2020, from www.jstor.org/stable/1170497
16) SEDLÁK, F. - VÁŇOVÁ, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. UK Praha. Karolinum
17) SCHEIN, E. H., (1978). Career Dynamics: Matching Individual and Organizational Needs. Massachusetts, Addison-Wesley.
18) SCHEIN, E. H., (1996). Career Anchors Revisited: Implications for Career Development in the 21st Century. The Academy of Management Executive (1993-2005), 10(4), 80-88. Retrieved April 10, 2020, from www.jstor.org/stable/4165355
19) STEEL, A.L., YOUNG, S. (2011). A descriptive study of Myers-Briggs personality types of professional music educators and music therapists with comparisons to undergraduate majors. Journal of Music Therapy, Volume 48, Issue 1, Spring 2011, Pages 55–73
20) TUELL, L. E., BETA, N. E., (1998). Relationships of career self-efficacy expectations to the Myers-Briggs Type Indicator and the Personal Styles Scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 31, 1998, s. 10-163.
21) VÁŇOVÁ, H. - SKOPAL, J., (2007). Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. UK Praha. Karolinum
22) VENDEL, Š. (2008). Kariérní poradenství. Praha. Grada Publishing, a.s.
23) WAGNEROVÁ, I. (2011). Dotazník typologie osobnosti – GPOP [recenze]. Epsychologie [online], 5 (1), 83-86. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-8853.
24) ZOUHAROVÁ, J. (2017). Využití typologie MBTI v práci s klientem. Ostrava. Ceteras Profi