Diplomová práce se zabývá vzděláváním zaměstnanců Úřadu práce ČR, neboť v souvislosti s implementací zákona o státní službě společně s revizí a úpravou systému vzdělávání ve správních úřadech, je základním předpokladem pro poskytování profesionálních služeb občanům. Nejprve přibližuji přijatý Strategický rámec rozvoje veřejné správy České republiky, další profesní vzdělávání a jeho specifika ve vazbě na vzdělávání zaměstnanců Úřadu práce ČR. Dále se již ve své práci zaměřuji na systematický přístup ke vzdělávání zaměstnanců, který je jednak považován za nejefektivnější způsob vzdělávání, jednak Rámcová pravidla vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech požadují přistupovat ke vzdělávání po jednotlivých fázích, které tomuto přístupu odpovídají. V empirické části práce se poté věnuji zhodnocení systému vzdělávání zaměstnanců na vybraném kontaktním pracovišti Úřadu práce ČR dle poznatků v odborné literatuře, které zajišťuje vzdělávací středisko zaměstnavatele. Výzkum je realizován v designu evaluační případové studie, kdy pro získání dat využívám polostrukturovaného rozhovoru, kvalitativní i kvantitativní obsahové analýzy dokumentů a dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the education of the employees of the Labor Office of the Czech Republic, because in connection with the implementation of the Civil Service Act together with the revision and modification of the system of education in administrative offices, it is an essential prerequisite for the provision of professional services to citizens. First, I present the adopted Strategic Framework for the Development of the Public Administration of the Czech Republic, further professional education, and its specifics in relation to the education of employees of the Labor Office of the Czech Republic. Then I focus on the systematic approach to employee education, which is considered to be the most effective way of education, and the Framework Rules for the Education of Employees in Administrative Offices require to approach education in stages that correspond to this approach. In the empirical part of the thesis, I then focus on the evaluation of the system of employee training at the selected contact point of the Labor Office of the Czech Republic according to the findings in the literature, which is provided by the employer's training center. The research is conducted in an evaluation case study design, where I use semi-structured interviews, qualitative and quantitative content analysis of documents and a questionnaire survey to obtain data.
Klíčová slova
úřad práce, další profesní vzdělávání, systematický přístup ke vzdělávání, analýza a identifikace vzdělávacích potřeb, plánování vzdělávání, realizace vzdělávání, hodnocení vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
labor office, continuing vocational education, systematic approach to education, analysis and identification of educational needs, educational planning, implementation of education, evaluation of education
Rozsah průvodní práce
138 s. (211 713 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vzděláváním zaměstnanců Úřadu práce ČR, neboť v souvislosti s implementací zákona o státní službě společně s revizí a úpravou systému vzdělávání ve správních úřadech, je základním předpokladem pro poskytování profesionálních služeb občanům. Nejprve přibližuji přijatý Strategický rámec rozvoje veřejné správy České republiky, další profesní vzdělávání a jeho specifika ve vazbě na vzdělávání zaměstnanců Úřadu práce ČR. Dále se již ve své práci zaměřuji na systematický přístup ke vzdělávání zaměstnanců, který je jednak považován za nejefektivnější způsob vzdělávání, jednak Rámcová pravidla vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech požadují přistupovat ke vzdělávání po jednotlivých fázích, které tomuto přístupu odpovídají. V empirické části práce se poté věnuji zhodnocení systému vzdělávání zaměstnanců na vybraném kontaktním pracovišti Úřadu práce ČR dle poznatků v odborné literatuře, které zajišťuje vzdělávací středisko zaměstnavatele. Výzkum je realizován v designu evaluační případové studie, kdy pro získání dat využívám polostrukturovaného rozhovoru, kvalitativní i kvantitativní obsahové analýzy dokumentů a dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the education of the employees of the Labor Office of the Czech Republic, because in connection with the implementation of the Civil Service Act together with the revision and modification of the system of education in administrative offices, it is an essential prerequisite for the provision of professional services to citizens. First, I present the adopted Strategic Framework for the Development of the Public Administration of the Czech Republic, further professional education, and its specifics in relation to the education of employees of the Labor Office of the Czech Republic. Then I focus on the systematic approach to employee education, which is considered to be the most effective way of education, and the Framework Rules for the Education of Employees in Administrative Offices require to approach education in stages that correspond to this approach. In the empirical part of the thesis, I then focus on the evaluation of the system of employee training at the selected contact point of the Labor Office of the Czech Republic according to the findings in the literature, which is provided by the employer's training center. The research is conducted in an evaluation case study design, where I use semi-structured interviews, qualitative and quantitative content analysis of documents and a questionnaire survey to obtain data.
Klíčová slova
úřad práce, další profesní vzdělávání, systematický přístup ke vzdělávání, analýza a identifikace vzdělávacích potřeb, plánování vzdělávání, realizace vzdělávání, hodnocení vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
labor office, continuing vocational education, systematic approach to education, analysis and identification of educational needs, educational planning, implementation of education, evaluation of education
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vysvětlit systém vzdělávání zaměstnanců Úřadu práce ČR s ohledem na různorodost vzdělávacích potřeb. Úřad práce plní úkoly jak v oblasti zaměstnanosti, tak i v oblasti nepojistných sociálních dávek. Agendy úřadu práce jsou proto velmi rozmanité, což se promítá i do potřeb v oblasti vzdělávání zaměstnanců. V odborné literatuře je systematický přístup ke vzdělávání považován za efektivní podobu vzdělávání pracovníků. Jedná se o systematickou a organizovanou podobu vzdělávání, která má charakter opakujícího se cyklu. Systematický přístup ke vzdělávání se skládá z jednotlivých fází \textendash analýzy a identifikace vzdělávacích potřeb, plánování vzdělávání, realizace a hodnocení vzdělávání. Ve své práci se chci zaměřit na získání teoretických poznatků k optimálně nastavenému způsobu vzdělávání dle tohoto teoretického přístupu, porovnat jej se současným systémem vzdělávání zaměstnanců Úřadu práce ČR a provést zhodnocení.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vysvětlit systém vzdělávání zaměstnanců Úřadu práce ČR s ohledem na různorodost vzdělávacích potřeb. Úřad práce plní úkoly jak v oblasti zaměstnanosti, tak i v oblasti nepojistných sociálních dávek. Agendy úřadu práce jsou proto velmi rozmanité, což se promítá i do potřeb v oblasti vzdělávání zaměstnanců. V odborné literatuře je systematický přístup ke vzdělávání považován za efektivní podobu vzdělávání pracovníků. Jedná se o systematickou a organizovanou podobu vzdělávání, která má charakter opakujícího se cyklu. Systematický přístup ke vzdělávání se skládá z jednotlivých fází \textendash analýzy a identifikace vzdělávacích potřeb, plánování vzdělávání, realizace a hodnocení vzdělávání. Ve své práci se chci zaměřit na získání teoretických poznatků k optimálně nastavenému způsobu vzdělávání dle tohoto teoretického přístupu, porovnat jej se současným systémem vzdělávání zaměstnanců Úřadu práce ČR a provést zhodnocení.
Seznam doporučené literatury
Armstrong, M. (2015). Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada.
Wright, G., & Nemec, J. (2003). Management veřejné správy: teorie a praxe. Praha: Ekopress.
Bartoňková, H. (2010). Firemní vzdělávání. Praha: Grada Publishing.
Vodák, J., & Kucharčíková, A. (2011). Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada Publishing.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Armstrong, M. (2015). Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada.
Wright, G., & Nemec, J. (2003). Management veřejné správy: teorie a praxe. Praha: Ekopress.
Bartoňková, H. (2010). Firemní vzdělávání. Praha: Grada Publishing.
Vodák, J., & Kucharčíková, A. (2011). Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada Publishing.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.