- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Přílohy volně vložené
Hlavní téma
Předsednictví v časech krize, aneb malé státy a velké výzvy Komparace českého a řeckého předsednictví v Radě EU
Hlavní téma v angličtině
Presidency in the time of crisis, small states and big challenges Comparison of the Czech and Hellenic presidency of The Council of the European Union
Název dle studenta
Předsednictví v časech krize, aneb malé státy a velké výzvy
Název dle studenta v angličtině
Presidency in the time of crisis, small states and big challeneges
Comparison of the Czech and Hellenic presidency of The Council of the European Union
Souběžný název
-
Podnázev
Komparace českého a řeckého předsednictví v Radě EU
Tato bakalářská práce bych je zaměřena na komparaci předsednictví dvou států v Radě Evropské unie, a to České republiky v roce 2009 a Řecké republiky v roce 2014. Pro lepší porozumění dané problematice je zpočátku popsán institut předsednictví, jeho historický vývoj ve společenstvích, funkce a principy na kterých funguje a co vše obnáší úloha předsednictví. Tyto dvě země jsem zvolila z důvodu několika společných rysů. Jedním z nich je například tranzice k demokracii, kterou oba státy prošly, přestože každý z jiného typu nedemokratického režimu. Další spojitost můžeme nalézt v tom, že obě země během doby jejich předsednictví prožívaly nejen období plnění cílů jejich programů a předsednických povinností, zároveň ale zažívaly období krize. ČR v první polovině roku 2009 čelila dopadům světové finanční krize, konfliktu v Gaze, energetické hrozbě v podobě pozastavení dodávek plynu z Ruska a vnitrostátní politické krizi. V roce 2014 Řecko jako jeden z prvních členů EU pociťovalo evropskou migrační krizi a nejen tu, zároveň zde i přes zlepšující se situaci trvala krize dluhová. Cílem této bakalářské práce je tedy porovnat průběhy předsednictví těchto zemí a na základě plnění priorit a řešení krizí zhodnotit oba státy. V této práci je popsán historický vývoj institutu předsednictví, funkce a principy, na kterých funguje a deskriptivně popisuje jednotlivé přípravy a průběh obou předsednictví. V závěru zodpovídám předem stanovené výzkumné otázky, u kterých odpověď není zcela jednoznačná.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to evaluate the EU Council Presidency of the Greece in 2014 and Czech republic in 2009. For a better understanding of the issue, the institute of the Presidency, its historical development in the communities, the functions and principles on which it operates and what the role of the Presidency entails are described. I chose these two countries because of several common features. One is, for example, the transition to democracy, that both states have undergone, although each from a different type of undemocratic regime. Another link can be found the fact that during their presidencies both countries experienced not only periods of fulfilment of the priorities of their programmes and of their presidencies, but also times of crisis. In the first half of 2009, the Czech Republic faced the effects of the global financial crisis, the conflict in Gaza, the energy threat of suspension of gas supplies from Russia and a national political crisis. In 2014, as one of the first states of the EU, Greece felt the European crisis and also despite the improving situatíon, the debt crisis persisted. The aim of this bachelor thesis is therefore to compare the courses of the presidencies of the countries and to evaulate these two states on the basis of meeting priorities and crisis management. This work describes the historical development of the Institute of Presidency, the functions and principles on which it operates and describes in a descriptive manner the different preparations and course of the two presidencies. In conclusion, I answer predetermined research questions, where the answer is not entirely clear-cut.
Klíčová slova
Rada EU, předsednictví, Řecko, Česká republika, komparace, krize
Klíčová slova v angličtině
Council of the European Union, presidency, Greece, Czech republic, comparison, crisis
Rozsah průvodní práce
49 s. (77 771 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce bych je zaměřena na komparaci předsednictví dvou států v Radě Evropské unie, a to České republiky v roce 2009 a Řecké republiky v roce 2014. Pro lepší porozumění dané problematice je zpočátku popsán institut předsednictví, jeho historický vývoj ve společenstvích, funkce a principy na kterých funguje a co vše obnáší úloha předsednictví. Tyto dvě země jsem zvolila z důvodu několika společných rysů. Jedním z nich je například tranzice k demokracii, kterou oba státy prošly, přestože každý z jiného typu nedemokratického režimu. Další spojitost můžeme nalézt v tom, že obě země během doby jejich předsednictví prožívaly nejen období plnění cílů jejich programů a předsednických povinností, zároveň ale zažívaly období krize. ČR v první polovině roku 2009 čelila dopadům světové finanční krize, konfliktu v Gaze, energetické hrozbě v podobě pozastavení dodávek plynu z Ruska a vnitrostátní politické krizi. V roce 2014 Řecko jako jeden z prvních členů EU pociťovalo evropskou migrační krizi a nejen tu, zároveň zde i přes zlepšující se situaci trvala krize dluhová. Cílem této bakalářské práce je tedy porovnat průběhy předsednictví těchto zemí a na základě plnění priorit a řešení krizí zhodnotit oba státy. V této práci je popsán historický vývoj institutu předsednictví, funkce a principy, na kterých funguje a deskriptivně popisuje jednotlivé přípravy a průběh obou předsednictví. V závěru zodpovídám předem stanovené výzkumné otázky, u kterých odpověď není zcela jednoznačná.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to evaluate the EU Council Presidency of the Greece in 2014 and Czech republic in 2009. For a better understanding of the issue, the institute of the Presidency, its historical development in the communities, the functions and principles on which it operates and what the role of the Presidency entails are described. I chose these two countries because of several common features. One is, for example, the transition to democracy, that both states have undergone, although each from a different type of undemocratic regime. Another link can be found the fact that during their presidencies both countries experienced not only periods of fulfilment of the priorities of their programmes and of their presidencies, but also times of crisis. In the first half of 2009, the Czech Republic faced the effects of the global financial crisis, the conflict in Gaza, the energy threat of suspension of gas supplies from Russia and a national political crisis. In 2014, as one of the first states of the EU, Greece felt the European crisis and also despite the improving situatíon, the debt crisis persisted. The aim of this bachelor thesis is therefore to compare the courses of the presidencies of the countries and to evaulate these two states on the basis of meeting priorities and crisis management. This work describes the historical development of the Institute of Presidency, the functions and principles on which it operates and describes in a descriptive manner the different preparations and course of the two presidencies. In conclusion, I answer predetermined research questions, where the answer is not entirely clear-cut.
Klíčová slova
Rada EU, předsednictví, Řecko, Česká republika, komparace, krize
Klíčová slova v angličtině
Council of the European Union, presidency, Greece, Czech republic, comparison, crisis
Zásady pro vypracování
V mé bakalářské práci bych se chtěla zaměřit na komparaci předsednictví dvou států v Radě Evropské unie, a to České republiky v roce 2009 a Řecké republiky v roce 2014. Pro lepší porozumění dané problematice bych zpočátku popsala institut předsednictví, jeho historický vývoj ve společenstvích, funkce a principy na kterých funguje a co vše obnáší úloha předsednictví. Tyto dvě země jsem zvolila z důvodu několika společných rysů. Jedním z nich je například tranzice k demokracii, kterou oba státy prošly, přestože každý z jiného typu nedemokratického režimu. Další spojitost můžeme nalézt v tom, že obě země během doby jejich předsednictví prožívaly nejen období plnění cílů jejich programů a předsednických povinností, zároveň ale zažívaly období krize. V Evropě v roce 2009 probíhala finanční krize a v roce 2014 Řecko jako jeden z prvních členů EU pociťovalo evropskou migrační krizi a nejen tu, zároveň zde i přes zlepšující se situaci trvala krize dluhová. Proto bych se chtěla v mé bakalářské práci primárně zaměřit na to, jak se tyto země s nelehkou úlohou předsednictví v Radě EU vyrovnávaly současně i s danou krizí a zda jejich přístup k jejich řešení měl měřitelný vliv na samotnou Evropskou unii. Pokud ano, pokusím se zjistit v jakých aspektech to bylo, případně se detailněji zaměřím na jeden konkrétní aspekt. Závěrem bych zhodnotila to, jak se Řecku a České republice podařilo naplnit cíle, které si jako předsednická země stanovila, které zemi se to současně s řešením krize podařilo lépe a jestli existovala určitá forma vzájemné spolupráce při řešení těchto krizí.
Zásady pro vypracování
V mé bakalářské práci bych se chtěla zaměřit na komparaci předsednictví dvou států v Radě Evropské unie, a to České republiky v roce 2009 a Řecké republiky v roce 2014. Pro lepší porozumění dané problematice bych zpočátku popsala institut předsednictví, jeho historický vývoj ve společenstvích, funkce a principy na kterých funguje a co vše obnáší úloha předsednictví. Tyto dvě země jsem zvolila z důvodu několika společných rysů. Jedním z nich je například tranzice k demokracii, kterou oba státy prošly, přestože každý z jiného typu nedemokratického režimu. Další spojitost můžeme nalézt v tom, že obě země během doby jejich předsednictví prožívaly nejen období plnění cílů jejich programů a předsednických povinností, zároveň ale zažívaly období krize. V Evropě v roce 2009 probíhala finanční krize a v roce 2014 Řecko jako jeden z prvních členů EU pociťovalo evropskou migrační krizi a nejen tu, zároveň zde i přes zlepšující se situaci trvala krize dluhová. Proto bych se chtěla v mé bakalářské práci primárně zaměřit na to, jak se tyto země s nelehkou úlohou předsednictví v Radě EU vyrovnávaly současně i s danou krizí a zda jejich přístup k jejich řešení měl měřitelný vliv na samotnou Evropskou unii. Pokud ano, pokusím se zjistit v jakých aspektech to bylo, případně se detailněji zaměřím na jeden konkrétní aspekt. Závěrem bych zhodnotila to, jak se Řecku a České republice podařilo naplnit cíle, které si jako předsednická země stanovila, které zemi se to současně s řešením krize podařilo lépe a jestli existovala určitá forma vzájemné spolupráce při řešení těchto krizí.
Seznam doporučené literatury
"A new chapter for Greece, Key indicators and figures": European Commision
"České předsednictví EU 2009 - otázky a odpovědi " Vydal: odbor komunikace, Sekce pro předsednictví Úřadu vlády ČR v roce 2008
Dočkal, Vít, Petr Fiala, Petr Kaniok a Markéta Pitrová, ed. 2006 Česká politika v Evropské unii: evropský integrační proces a zájmy České republiky. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav
Fiala, Petr, Ondřej Krutílek a Markéta Pitrová. 2018.Evropská unie. 3., aktualizované, rozšířené a doplněné vydání. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK)
Chatzistavrou, Filippa. 2014. "Defying the Oracle. The 2014 Greek Presidency of the EU Council" (online). Dostupné z: < https://www.eukn.eu/eu-presidencies/hellenic-eu-presidency/>
Kaniok, Petr. 2010.České předsednictví Rady EU - most přes minulost. Brno: Masarykova univerzita
Kaniok, Petr, Hubert Smekal. 2010. ?České předsednictví v Radě EU: politický standard, mediální katastrofa.? Politologický časopis (1):39-58.
Karlas et al.2008: Jak předsedat Evropské unii" Návrh priorit předsednictví ČR v Radě EU v roce 2009. Praha: Ústav mezinárodních vztahů.
Pracovní program českého předsednictví - Evropa bez bariér.
"Programme of the Hellenic EU Presidency", (online). Dostupné z: < https://www.eukn.eu/eu-presidencies/hellenic-eu-presidency/>
"Results of the Hellenic EU Presidency", (online). Dostupné z:< https://www.eukn.eu/eu-presidencies/hellenic-eu-presidency/>
Rozhodnutí Evropské rady o výkonu předsednictví Rady z 1. 12. 2009
Šlosarčík, Ivo. 2009."Good, Bad or Boring Three Views of the Czech Presidency." International Issues & Slovak Foreign Policy Affairs, 18, (3): 3.11. Dostupné z: < www.jstor.org/stable/26591070 >
Seznam doporučené literatury
"A new chapter for Greece, Key indicators and figures": European Commision
"České předsednictví EU 2009 - otázky a odpovědi " Vydal: odbor komunikace, Sekce pro předsednictví Úřadu vlády ČR v roce 2008
Dočkal, Vít, Petr Fiala, Petr Kaniok a Markéta Pitrová, ed. 2006 Česká politika v Evropské unii: evropský integrační proces a zájmy České republiky. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav
Fiala, Petr, Ondřej Krutílek a Markéta Pitrová. 2018.Evropská unie. 3., aktualizované, rozšířené a doplněné vydání. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK)
Chatzistavrou, Filippa. 2014. "Defying the Oracle. The 2014 Greek Presidency of the EU Council" (online). Dostupné z: < https://www.eukn.eu/eu-presidencies/hellenic-eu-presidency/>
Kaniok, Petr. 2010.České předsednictví Rady EU - most přes minulost. Brno: Masarykova univerzita
Kaniok, Petr, Hubert Smekal. 2010. ?České předsednictví v Radě EU: politický standard, mediální katastrofa.? Politologický časopis (1):39-58.
Karlas et al.2008: Jak předsedat Evropské unii" Návrh priorit předsednictví ČR v Radě EU v roce 2009. Praha: Ústav mezinárodních vztahů.
Pracovní program českého předsednictví - Evropa bez bariér.
"Programme of the Hellenic EU Presidency", (online). Dostupné z: < https://www.eukn.eu/eu-presidencies/hellenic-eu-presidency/>
"Results of the Hellenic EU Presidency", (online). Dostupné z:< https://www.eukn.eu/eu-presidencies/hellenic-eu-presidency/>
Rozhodnutí Evropské rady o výkonu předsednictví Rady z 1. 12. 2009
Šlosarčík, Ivo. 2009."Good, Bad or Boring Three Views of the Czech Presidency." International Issues & Slovak Foreign Policy Affairs, 18, (3): 3.11. Dostupné z: < www.jstor.org/stable/26591070 >
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila svou práci a zodpověděla doplňující dotazy.
Práce prošla kontrolou v systému Theses a nejedná se o plagiát.