Bakalářská práce nabízí v teoretické části pohled na netradičního studenta jako účastníka formálního vzdělávání kombinované formy studia na vysoké škole, jako netradičního studenta různých studijních oborů. Cílem bakalářské práce je v kontextu poznatků týkajících se netradičních studentů vysoké školy, specifik studijního oboru Řízení vzdělávacích institucí a jiných studijních oborů zjistit, jak netradiční studenti vnímají své studium, jaké důvody vedou netradiční studenty k formálnímu vzdělávání na vysoké škole. Dílčími cíli je zjistit, jaké vnímají bariéry při studiu a jak své rozhodnutí začít studovat vysokou školu hodnotí zpětně. Dále zjistit, zda se netradiční studenti oboru ŘVI odlišují svými zkušenostmi ve studiu oproti studijním oborům Andragogiky a Sociální práce. Důvody rozhodnutí začít studovat vysokou školu, bariéry ve vzdělávání, se kterými se netradiční studenti setkávají a zpětné hodnocení jejich rozhodnutí začít studovat vysokou školu jsou analyzovány na základě výsledků z dotazníkového šetření. Na závěr dochází k interpretaci dat a diskuzi.
Anotace v angličtině
In the theoretical part, the bachelor's thesis offers a view of a non-traditional student as a participant in formal education of a combined form of study at university. As a non-traditional student of various fields of study. In the context of knowledge about non-traditional university students, specifically in the field of the study of Management of educational institutions, and other fields of study, the aim of the bachelor's thesis is to find out how non-traditional students perceive their studies, what reasons lead non-traditional students to formal education at university. The partial goals of the thesis are to find out what barriers they perceive during their studies and how they evaluate their decision to start studying retrospectively. Furthermore, to find out whether non-traditional students of the ŘVI field have different experiences compared to students of studying in the fields of andragogy and Social Work. The reasons for the decision to start university, the barriers in education of non-traditional students and the retrospective evaluation of their decision to start university are analyzed by the results of a questionnaire survey. Finally, the data is interpreted and discussed.
Klíčová slova
Formální vzdělávání, kombinovaná forma, netradiční student, důvody vzdělávání, bariéry ve vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Formal education, combined form, non-traditional student, reasons for education, barriers in education
Rozsah průvodní práce
70 s. (96 641 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce nabízí v teoretické části pohled na netradičního studenta jako účastníka formálního vzdělávání kombinované formy studia na vysoké škole, jako netradičního studenta různých studijních oborů. Cílem bakalářské práce je v kontextu poznatků týkajících se netradičních studentů vysoké školy, specifik studijního oboru Řízení vzdělávacích institucí a jiných studijních oborů zjistit, jak netradiční studenti vnímají své studium, jaké důvody vedou netradiční studenty k formálnímu vzdělávání na vysoké škole. Dílčími cíli je zjistit, jaké vnímají bariéry při studiu a jak své rozhodnutí začít studovat vysokou školu hodnotí zpětně. Dále zjistit, zda se netradiční studenti oboru ŘVI odlišují svými zkušenostmi ve studiu oproti studijním oborům Andragogiky a Sociální práce. Důvody rozhodnutí začít studovat vysokou školu, bariéry ve vzdělávání, se kterými se netradiční studenti setkávají a zpětné hodnocení jejich rozhodnutí začít studovat vysokou školu jsou analyzovány na základě výsledků z dotazníkového šetření. Na závěr dochází k interpretaci dat a diskuzi.
Anotace v angličtině
In the theoretical part, the bachelor's thesis offers a view of a non-traditional student as a participant in formal education of a combined form of study at university. As a non-traditional student of various fields of study. In the context of knowledge about non-traditional university students, specifically in the field of the study of Management of educational institutions, and other fields of study, the aim of the bachelor's thesis is to find out how non-traditional students perceive their studies, what reasons lead non-traditional students to formal education at university. The partial goals of the thesis are to find out what barriers they perceive during their studies and how they evaluate their decision to start studying retrospectively. Furthermore, to find out whether non-traditional students of the ŘVI field have different experiences compared to students of studying in the fields of andragogy and Social Work. The reasons for the decision to start university, the barriers in education of non-traditional students and the retrospective evaluation of their decision to start university are analyzed by the results of a questionnaire survey. Finally, the data is interpreted and discussed.
Klíčová slova
Formální vzdělávání, kombinovaná forma, netradiční student, důvody vzdělávání, bariéry ve vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Formal education, combined form, non-traditional student, reasons for education, barriers in education
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem bakalářské práce je v kontextu poznatků týkající se specifik řízení vzdělávacích institucí a jejich aktérů zjistit, jaké důvody vedou netradiční studenty (dospělé) k formálnímu vzdělávání na vysoké škole.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): V posledních letech dochází ke zvýšenému zájmu o studium na vysoké škole formou kombinovaného studia. Bakalářská práce se bude zabývat důvody, které vedou k formálnímu studiu na vysoké škole. Identifikovat nejzásadnější bariéry, ovlivňující průběh studia netradičních studentů na vysoké škole a zjistit jak své rozhodnutí jít studovat hodnotí zpětně a jak chápou vztah studia k pozici vedoucího pracovníka.
Výzkumná otázka:
- Jaké důvody (okolnosti) vedou k formálnímu studiu na vysoké škole?
- Jakým bariérám čelí netradiční studenti (dospělí) v průběhu studia na vysoké škole?
- Jak zpětně hodnotí netradiční studenti své rozhodnutí studovat na vysoké škole?
Návrh postupu řešení (metoda): V teoretické části bakalářské práce bude nejprve vymezen pojem netradiční student (dospělý) a popsána možnost vzdělávání dospělých se zaměřením na budoucí vedoucí pracovníky. Dále bude zaměřena na bariéry, které můžou ovlivňovat průběh studia dospělých na vysoké škole. V praktické části bakalářské práce bude použita metoda dotazník, který bude distribuován mezi studenty a absolventy oboru různých univerzit zaměřených na přípravu budoucích vedoucích pracovníků (osobní formou, e-mailem či pomocí sociálních sítí) a budou obsahovat otázky týkající se důvodů jejich rozhodnutí studovat na vysoké škole. Dále identifikace různých bariér, které musí netradiční studenti překonávat v průběhu studia na vysoké škole a jak zpětně hodnotí své rozhodnutí začít studovat. A jak chápou vztah tohoto studia k pozici vedoucího pracovníka: uvedený aspekt bude zjišťován rozhovorem.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem bakalářské práce je v kontextu poznatků týkající se specifik řízení vzdělávacích institucí a jejich aktérů zjistit, jaké důvody vedou netradiční studenty (dospělé) k formálnímu vzdělávání na vysoké škole.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): V posledních letech dochází ke zvýšenému zájmu o studium na vysoké škole formou kombinovaného studia. Bakalářská práce se bude zabývat důvody, které vedou k formálnímu studiu na vysoké škole. Identifikovat nejzásadnější bariéry, ovlivňující průběh studia netradičních studentů na vysoké škole a zjistit jak své rozhodnutí jít studovat hodnotí zpětně a jak chápou vztah studia k pozici vedoucího pracovníka.
Výzkumná otázka:
- Jaké důvody (okolnosti) vedou k formálnímu studiu na vysoké škole?
- Jakým bariérám čelí netradiční studenti (dospělí) v průběhu studia na vysoké škole?
- Jak zpětně hodnotí netradiční studenti své rozhodnutí studovat na vysoké škole?
Návrh postupu řešení (metoda): V teoretické části bakalářské práce bude nejprve vymezen pojem netradiční student (dospělý) a popsána možnost vzdělávání dospělých se zaměřením na budoucí vedoucí pracovníky. Dále bude zaměřena na bariéry, které můžou ovlivňovat průběh studia dospělých na vysoké škole. V praktické části bakalářské práce bude použita metoda dotazník, který bude distribuován mezi studenty a absolventy oboru různých univerzit zaměřených na přípravu budoucích vedoucích pracovníků (osobní formou, e-mailem či pomocí sociálních sítí) a budou obsahovat otázky týkající se důvodů jejich rozhodnutí studovat na vysoké škole. Dále identifikace různých bariér, které musí netradiční studenti překonávat v průběhu studia na vysoké škole a jak zpětně hodnotí své rozhodnutí začít studovat. A jak chápou vztah tohoto studia k pozici vedoucího pracovníka: uvedený aspekt bude zjišťován rozhovorem.
Seznam doporučené literatury
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita.
Rabušicová, M., & Rabušic, L. (Eds.). (2008). Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita.
Veteška, J. (2016). Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita.
Rabušicová, M., & Rabušic, L. (Eds.). (2008). Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita.
Veteška, J. (2016). Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál.