Tato diplomová práce se zabývá komunikačními kompetencemi lektora z hlediska komunikace ve výuce a podáváním zpětné vazby účastníkům vzdělávání. V teoretické části se pojednává zejména o právě uvedených edukačních procesech, a to jak v rámci prezenční, tak online výuky. Praktická část je založena na sémantickém diferenciálu, konkrétněji dotazníku ATER, který sbírá data v době, kdy z důvodu pandemie koronaviru jsou všichni povinni vzdělávat pouze na dálku. Cílem výzkumu bylo zjistit postoje lektorů ke klíčovým pojmům pojících se s prezenčním a online vzděláváním. Jedná se přitom o pojmy kurz a online vzdělávání, online zpětná vazba a prezenční zpětná vazba, online komunikace a komunikace face to face, a lektor, které jsou promítnuty v teoretické části.
Anotace v angličtině
This thesis deals with lecturers' communication competencies in terms of communication in class and feedback provided to learners. Theoretical part focuses primarily on the just mentioned processes in class held face to face and online. Practical part is based on the method of semantic differential, specifically in the form of ATER questionnaire that is collecting data in the time of Coronavirus pandemic, when everyone is obliged to hold only distance learning. The objective of the research was to ascertain lecturers' attitudes toward key words connected to face to face and online education. Those terms that are also reflected in theoretical part are course and online education, online feedback and face to face feedback, online communication and face to face communication, and lecturer.
Klíčová slova
lektor, výuka, kurz, online vzdělávání, komunikace ve výuce, online komunikace, zpětná vazba, online zpětná vazba, postoj
Klíčová slova v angličtině
lecturer, class, course, online education, communication in class, online communication, feedback, online feedback, attitude
Rozsah průvodní práce
100 s. (142 622 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá komunikačními kompetencemi lektora z hlediska komunikace ve výuce a podáváním zpětné vazby účastníkům vzdělávání. V teoretické části se pojednává zejména o právě uvedených edukačních procesech, a to jak v rámci prezenční, tak online výuky. Praktická část je založena na sémantickém diferenciálu, konkrétněji dotazníku ATER, který sbírá data v době, kdy z důvodu pandemie koronaviru jsou všichni povinni vzdělávat pouze na dálku. Cílem výzkumu bylo zjistit postoje lektorů ke klíčovým pojmům pojících se s prezenčním a online vzděláváním. Jedná se přitom o pojmy kurz a online vzdělávání, online zpětná vazba a prezenční zpětná vazba, online komunikace a komunikace face to face, a lektor, které jsou promítnuty v teoretické části.
Anotace v angličtině
This thesis deals with lecturers' communication competencies in terms of communication in class and feedback provided to learners. Theoretical part focuses primarily on the just mentioned processes in class held face to face and online. Practical part is based on the method of semantic differential, specifically in the form of ATER questionnaire that is collecting data in the time of Coronavirus pandemic, when everyone is obliged to hold only distance learning. The objective of the research was to ascertain lecturers' attitudes toward key words connected to face to face and online education. Those terms that are also reflected in theoretical part are course and online education, online feedback and face to face feedback, online communication and face to face communication, and lecturer.
Klíčová slova
lektor, výuka, kurz, online vzdělávání, komunikace ve výuce, online komunikace, zpětná vazba, online zpětná vazba, postoj
Klíčová slova v angličtině
lecturer, class, course, online education, communication in class, online communication, feedback, online feedback, attitude
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Na základě teoretického rámce reflektujícího komunikační kompetence u učitelů a jiných vzdělavatelů je cílem práce identifikovat, jak používá komunikační kompetence lektor ve vzdělávání zaměřeném na soft skills.
Konkretizace cíle a předmětu práce:
Cílem je zjistit, jak lektor v rámci vzdělávání využívá verbální, písemné a vizuální prostředky k předávání informací. Předmětem práce budou komunikační kompetence zkušených lektorů, kteří mají alespoň 5 let praxe s vedením školení. Zkoumáni budou v rámci vedení vybraného jednodenního školení zaměřeného na konkrétní soft skills.
Výzkumná otázka:
Jak lektor v rámci vzdělávání využívá komunikační kompetence, jaké prostředky používá k předávání informací zejména v nahodilých situacích ve výuce?
Návrh postupu řešení (metoda):
Případová studie lektorů ? Primárně bude použito pozorování komunikačních dovedností lektorů v rámci vybraného školení zaměřeného na soft skills. Pozornost bude zaměřena na nahodilé situace ve výuce.
Sekundárně bude pozorování doplněno o rozhovor před a po realizaci školení. Rozhovor před školením se bude týkat dosavadních zkušeností, které mohou mít vliv na aktuální komunikační dovednosti lektora. Rozhovor po školení se bude zaměřovat na pocity lektora z daného školení a na jeho aktuální rozpoložení, které mohlo ovlivnit jeho výkon.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce ? nejpozději do 30. 6. 2020
hotová práce k poslední konzultaci ? nejpozději do 31. 1. 2021
odevzdání definitivní verze práce ? nejpozději do 31. 3. 2021 (orientačně)
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Na základě teoretického rámce reflektujícího komunikační kompetence u učitelů a jiných vzdělavatelů je cílem práce identifikovat, jak používá komunikační kompetence lektor ve vzdělávání zaměřeném na soft skills.
Konkretizace cíle a předmětu práce:
Cílem je zjistit, jak lektor v rámci vzdělávání využívá verbální, písemné a vizuální prostředky k předávání informací. Předmětem práce budou komunikační kompetence zkušených lektorů, kteří mají alespoň 5 let praxe s vedením školení. Zkoumáni budou v rámci vedení vybraného jednodenního školení zaměřeného na konkrétní soft skills.
Výzkumná otázka:
Jak lektor v rámci vzdělávání využívá komunikační kompetence, jaké prostředky používá k předávání informací zejména v nahodilých situacích ve výuce?
Návrh postupu řešení (metoda):
Případová studie lektorů ? Primárně bude použito pozorování komunikačních dovedností lektorů v rámci vybraného školení zaměřeného na soft skills. Pozornost bude zaměřena na nahodilé situace ve výuce.
Sekundárně bude pozorování doplněno o rozhovor před a po realizaci školení. Rozhovor před školením se bude týkat dosavadních zkušeností, které mohou mít vliv na aktuální komunikační dovednosti lektora. Rozhovor po školení se bude zaměřovat na pocity lektora z daného školení a na jeho aktuální rozpoložení, které mohlo ovlivnit jeho výkon.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce ? nejpozději do 30. 6. 2020
hotová práce k poslední konzultaci ? nejpozději do 31. 1. 2021
odevzdání definitivní verze práce ? nejpozději do 31. 3. 2021 (orientačně)
Seznam doporučené literatury
Mareš, J. (2014) Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika 65(2), 133-142. Dostupné z http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11212&lang=cs.
Medlíková, O. (2010). Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. Grada.
Sklenářová, N. (2013). Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
Svaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
Švec, Š. (2009). Metodologie věd o výchově: kvantitaticně-sientické a kvalitativně humanitní přístupy v edukačním výzkumu (České rozš. vyd). Paido.
Seznam doporučené literatury
Mareš, J. (2014) Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika 65(2), 133-142. Dostupné z http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11212&lang=cs.
Medlíková, O. (2010). Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. Grada.
Sklenářová, N. (2013). Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
Svaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
Švec, Š. (2009). Metodologie věd o výchově: kvantitaticně-sientické a kvalitativně humanitní přístupy v edukačním výzkumu (České rozš. vyd). Paido.