Diplomová práce se zabývá tématem profesního rozvoje učitelů středních škol v českých vědeckých časopisech ve vědách o výchově. Klade si za cíl shrnout poznatky empirických zjištění zaměřených na profesní rozvoj středoškolských učitelů publikovaných v českých vědeckých časopisech ve vědách o výchově v letech 2010-2020.
Teoretická část pojednává o vzdělávání a učení dospělých, vzdělávacích a rozvojových potřebách, profesních kompetencích, profesním vzdělávání a rozvoji jak v rovině všeobecné, tak i v kontextu učitelů středních škol.
Analýze byla podrobena periodika Pedagogika, Studia paedagogica, Pedagogická orientace, E-pedagogium, Lifelong learning a Orbis scholae v letech 2010-2020. Obsahová analýza relevantních textů ukázala, že má-li se učitel a tím i kvalita vzdělávání posunovat k lepším výsledkům, je potřeba, aby byli učitelé aktivními a motivovanými účastníky vlastního profesního rozvoje, což se děje zejména v prostředí nesoucí charakteristiky učící se organizace.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of professional development of secondary school teachers in Czech scientific journals in the sciences of education. It aims to summarize the findings of empirical works focused on the professional development of secondary school teachers that were published in Czech scientific journals in the sciences of education in 2010-2020.
The theoretical part deals with adult education and learning, educational and development needs, professional competencies, further education and development both in general and in the context of secondary school teachers.
The analyzed scientific journals were Pedagogika, Studia paedagogica, Pedagogická orientace, E-pedagogium, Lifelong learning and Orbis scholae in the period 2010-2020. The content analysis of relevant empirical works showed that if the teacher and thus the quality of education are to move towards better results, it is necessary for teachers to be active and motivated participants in their own professional development, which happens especially in an environment bearing the characteristics of workplace learning.
Klíčová slova
profesní rozvoj, další vzdělávání, učení učitelů, středoškolský učitel, celoživotní vzdělávání, obsahová analýza
Klíčová slova v angličtině
Professional development, further education, teacher learning, secondary school teacher, lifelong learning, content analysis
Rozsah průvodní práce
77 s. (125 641 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem profesního rozvoje učitelů středních škol v českých vědeckých časopisech ve vědách o výchově. Klade si za cíl shrnout poznatky empirických zjištění zaměřených na profesní rozvoj středoškolských učitelů publikovaných v českých vědeckých časopisech ve vědách o výchově v letech 2010-2020.
Teoretická část pojednává o vzdělávání a učení dospělých, vzdělávacích a rozvojových potřebách, profesních kompetencích, profesním vzdělávání a rozvoji jak v rovině všeobecné, tak i v kontextu učitelů středních škol.
Analýze byla podrobena periodika Pedagogika, Studia paedagogica, Pedagogická orientace, E-pedagogium, Lifelong learning a Orbis scholae v letech 2010-2020. Obsahová analýza relevantních textů ukázala, že má-li se učitel a tím i kvalita vzdělávání posunovat k lepším výsledkům, je potřeba, aby byli učitelé aktivními a motivovanými účastníky vlastního profesního rozvoje, což se děje zejména v prostředí nesoucí charakteristiky učící se organizace.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of professional development of secondary school teachers in Czech scientific journals in the sciences of education. It aims to summarize the findings of empirical works focused on the professional development of secondary school teachers that were published in Czech scientific journals in the sciences of education in 2010-2020.
The theoretical part deals with adult education and learning, educational and development needs, professional competencies, further education and development both in general and in the context of secondary school teachers.
The analyzed scientific journals were Pedagogika, Studia paedagogica, Pedagogická orientace, E-pedagogium, Lifelong learning and Orbis scholae in the period 2010-2020. The content analysis of relevant empirical works showed that if the teacher and thus the quality of education are to move towards better results, it is necessary for teachers to be active and motivated participants in their own professional development, which happens especially in an environment bearing the characteristics of workplace learning.
Klíčová slova
profesní rozvoj, další vzdělávání, učení učitelů, středoškolský učitel, celoživotní vzdělávání, obsahová analýza
Klíčová slova v angličtině
Professional development, further education, teacher learning, secondary school teacher, lifelong learning, content analysis
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Analyzovat, jakými tématy a s oporou o jaké metodologické přístupy se v kontextu profesního rozvoje učitelů středních škol se autoři empirických prací publikovaných v časopisech Pedagogika, Studia paedagogica, Pedagogická orientace, E-pedagogium zabývají a jaká zjištění prezentují v posledních 10 letech.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Další vzdělávání učitelů je významnou etapou kontinua učitelského vzdělávání. Souvisí nejen s rozvojem profesní dráhy učitele, ale i s rozvojem školy, školské politiky a se sociálním rozvojem obecně.Andragogické poznatky získávají specifický charakter.
Cílem práce je analyzovat, co autoři zjistili o formách profesního rozvoje středoškolských učitelů v publikovaných textech. A také, jakými přístupy a empirickými metodami zkoumali autoři profesní rozvoj učitelů středních škol v publikovaných textech v poslední dekádě v časopisech výše uvedených.
Výzkumná otázka:
Jakými tématy v kontextu profesního rozvoje učitelů středních škol se autoři empirických prací publikovaných v časopisech Pedagogika, Studia paedagogica, Pedagogická orientace, E-pedagogium zabývají v poslední dekádě?
Jakými přístupy a jakými empirickými metodami zkoumali autoři profesní rozvoj učitelů středních škol v publikovaných textech poslední dekádu v časopisech výše uvedených?
Jak lze na základě publikovaných zjištění charakterizovat profesní rozvoj učitelů středních škol.
Co autoři empirických výzkumů zjistili o kvalitě vzdělávání učitelů a podpoře jejich celoživotního profesního rozvoje v publikovaných textech v časopisech Pedagogika, Studia paedagogica, Pedagogická orientace, E-pedagogium v poslední dekádě?
Návrh postupu řešení (metoda):
Odpovědi na tyto výzkumné otázky budou zjišťovány obsahovouanalýzou textů publikovaných v časopisech .Texty budou vyhledávány s oporou o klíčová slova jako další vzdělávání učitelů, profesní rozvoj, kvalita vzdělávání?. Výstupem bude přehledová studie charakterizující pojetí profesního rozvoje učitelů středních škol optikou publikovaných empirických studií
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce ? nejpozději do: 30. června
hotová práce k poslední konzultaci ? nejpozději do: 31. ledna
odevzdání definitivní verze práce ? nejpozději do 31. 3. 2021 (orientačně)
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Analyzovat, jakými tématy a s oporou o jaké metodologické přístupy se v kontextu profesního rozvoje učitelů středních škol se autoři empirických prací publikovaných v časopisech Pedagogika, Studia paedagogica, Pedagogická orientace, E-pedagogium zabývají a jaká zjištění prezentují v posledních 10 letech.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Další vzdělávání učitelů je významnou etapou kontinua učitelského vzdělávání. Souvisí nejen s rozvojem profesní dráhy učitele, ale i s rozvojem školy, školské politiky a se sociálním rozvojem obecně.Andragogické poznatky získávají specifický charakter.
Cílem práce je analyzovat, co autoři zjistili o formách profesního rozvoje středoškolských učitelů v publikovaných textech. A také, jakými přístupy a empirickými metodami zkoumali autoři profesní rozvoj učitelů středních škol v publikovaných textech v poslední dekádě v časopisech výše uvedených.
Výzkumná otázka:
Jakými tématy v kontextu profesního rozvoje učitelů středních škol se autoři empirických prací publikovaných v časopisech Pedagogika, Studia paedagogica, Pedagogická orientace, E-pedagogium zabývají v poslední dekádě?
Jakými přístupy a jakými empirickými metodami zkoumali autoři profesní rozvoj učitelů středních škol v publikovaných textech poslední dekádu v časopisech výše uvedených?
Jak lze na základě publikovaných zjištění charakterizovat profesní rozvoj učitelů středních škol.
Co autoři empirických výzkumů zjistili o kvalitě vzdělávání učitelů a podpoře jejich celoživotního profesního rozvoje v publikovaných textech v časopisech Pedagogika, Studia paedagogica, Pedagogická orientace, E-pedagogium v poslední dekádě?
Návrh postupu řešení (metoda):
Odpovědi na tyto výzkumné otázky budou zjišťovány obsahovouanalýzou textů publikovaných v časopisech .Texty budou vyhledávány s oporou o klíčová slova jako další vzdělávání učitelů, profesní rozvoj, kvalita vzdělávání?. Výstupem bude přehledová studie charakterizující pojetí profesního rozvoje učitelů středních škol optikou publikovaných empirických studií
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce ? nejpozději do: 30. června
hotová práce k poslední konzultaci ? nejpozději do: 31. ledna
odevzdání definitivní verze práce ? nejpozději do 31. 3. 2021 (orientačně)
Seznam doporučené literatury
Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 427?454.
Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 427?454.
Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada.