Bakalářská práce se zabývá environmentálním vzděláváním na dvou vybraných školách okresu Rychnov nad Kněžnou. Hlavním cílem je analýza environmentální výchovy ve vzdělávání na prvním stupni dvou základních škol. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. Teoretická část bude zpracovávána pomocí rešeršně-kompilační metody, kde bude zastoupena zejména práce s odbornou literaturou. Teoretická část má několik kapitol. První kapitola vysvětluje základní pojmy, které s tématem souvisí, definici a cíle environmentální výchovy. Další kapitoly obsahují historii environmentální výchovy v České republice, co je environmentální vzdělávání, výchova a osvěta (EVVO). Praktická část má dva oddíly. Prvním je rozhovor s učiteli ve vybraných školách. Dalším pak rozbor školního vzdělávacího programu (ŠVP) pro první stupeň se zaměřením na environmentální výchovu jako průřezové téma.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with an environmental education within two selected elementary schools in the district of Rychnov nad Kněžnou. The main target is an analysis of the environmental education at two primary schools. The work consists of the theoretical and practical part. The theoretical part is processed through the literature focusing on the same topic. The terms such as an environmental education, ecological education and global education are explained among many others. The history of the environmental education in Czech Republic and the state of today's education which is called an EVVO is described in the next chapter. Practical part have two sub-parts. The first part includes an interview with teachers. The second part includes an analysis of the education program of the selected school targeting an environmental education as a subject applied within many basic school subjects.
Klíčová slova
environmentální výchova, základní škola, první stupeň
Klíčová slova v angličtině
environmental education, primary school
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá environmentálním vzděláváním na dvou vybraných školách okresu Rychnov nad Kněžnou. Hlavním cílem je analýza environmentální výchovy ve vzdělávání na prvním stupni dvou základních škol. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. Teoretická část bude zpracovávána pomocí rešeršně-kompilační metody, kde bude zastoupena zejména práce s odbornou literaturou. Teoretická část má několik kapitol. První kapitola vysvětluje základní pojmy, které s tématem souvisí, definici a cíle environmentální výchovy. Další kapitoly obsahují historii environmentální výchovy v České republice, co je environmentální vzdělávání, výchova a osvěta (EVVO). Praktická část má dva oddíly. Prvním je rozhovor s učiteli ve vybraných školách. Dalším pak rozbor školního vzdělávacího programu (ŠVP) pro první stupeň se zaměřením na environmentální výchovu jako průřezové téma.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with an environmental education within two selected elementary schools in the district of Rychnov nad Kněžnou. The main target is an analysis of the environmental education at two primary schools. The work consists of the theoretical and practical part. The theoretical part is processed through the literature focusing on the same topic. The terms such as an environmental education, ecological education and global education are explained among many others. The history of the environmental education in Czech Republic and the state of today's education which is called an EVVO is described in the next chapter. Practical part have two sub-parts. The first part includes an interview with teachers. The second part includes an analysis of the education program of the selected school targeting an environmental education as a subject applied within many basic school subjects.
Klíčová slova
environmentální výchova, základní škola, první stupeň
Klíčová slova v angličtině
environmental education, primary school
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá environmentálním vzděláním na dvou vybraných školách okresu Rychnov nad Kněžnou. Hlavním cílem je analyzovat environmentální výchovu ve vzdělávání na prvním stupni ZŠ ve vybraných školách v okrese Rychnov nad Kněžnou. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. Teoretická část bude zpracovávána pomocí rešeršně/kompilační metody, kde bude zastoupena zejména práce s odbornou literaturou - př. níže. Budou zde vysvětleny pojmy jako environmentální výchova, ekologická výchova, environmentalismu a další. Dále bude popsána historie vzniku environmentální výchovy v České republice a její současná podoba. Praktická část využije metodu didaktického testu, který zjistí, jaké znalosti z oboru environmentální výchovy žáci mají, a metodu rozhovorů s učiteli, kteří na základních školách zařazují environmentální výchovu do svých předmětů.
Stěžejní cíl Analýza environmentální výuky ve vybraných školách v okrese Rychnov nad Kněžnou.
Vedlejší cíle Porovnání, zda škola s alternativním přístupem ke vzdělání má odlišnou environmentální výchovu oproti školea s klasickým přístupem. Zda jsou dané cíle environmentální výchovy naplňovány.
Výzkumné metody Didaktický test,kde se budou zjišťovat znalosti ohledně témat environmentální výchovy. Rozhovor s učiteli
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá environmentálním vzděláním na dvou vybraných školách okresu Rychnov nad Kněžnou. Hlavním cílem je analyzovat environmentální výchovu ve vzdělávání na prvním stupni ZŠ ve vybraných školách v okrese Rychnov nad Kněžnou. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. Teoretická část bude zpracovávána pomocí rešeršně/kompilační metody, kde bude zastoupena zejména práce s odbornou literaturou - př. níže. Budou zde vysvětleny pojmy jako environmentální výchova, ekologická výchova, environmentalismu a další. Dále bude popsána historie vzniku environmentální výchovy v České republice a její současná podoba. Praktická část využije metodu didaktického testu, který zjistí, jaké znalosti z oboru environmentální výchovy žáci mají, a metodu rozhovorů s učiteli, kteří na základních školách zařazují environmentální výchovu do svých předmětů.
Stěžejní cíl Analýza environmentální výuky ve vybraných školách v okrese Rychnov nad Kněžnou.
Vedlejší cíle Porovnání, zda škola s alternativním přístupem ke vzdělání má odlišnou environmentální výchovu oproti školea s klasickým přístupem. Zda jsou dané cíle environmentální výchovy naplňovány.
Výzkumné metody Didaktický test,kde se budou zjišťovat znalosti ohledně témat environmentální výchovy. Rozhovor s učiteli
Seznam doporučené literatury
1) DLOUHÁ, Jana. Environmentální vzdělání v České republice vývoj po roce 1989. Online. Dostupný z: http://www.czp.cuni.cz/knihovna/Publikace/JnD_Dejiny_EV.htm
2) MÁCHAL, A. Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno: Rezekvítek, 2006. 55 s. ISBN 80-86626-08-3
3) Jančaříková, K. (2009) ?Environmental education at lower primary school level?, Envigogika. Praha, Czech Republic, 4(3). doi: 10.14712/18023061.141. Dostupné na https://doi.org/10.14712/18023061.141
4) Ministerstvo životního prostředí České republiky. Cíle a indikátory pro environmentální vzdělání, výchovu a osvětu v České republice. 2011 [online]. Dostupné z: https://www.mzp.cz/cz/cile_indikatory_evvo_dokument
5) Ministerstvo životního prostředí České republiky. Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálního poradenství na léta 2016?2025. 2016 [online]. Dostupné z: https://www.mzp.cz/cz/statni_program_evvo_ep_2016_2025
6) ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 9788073151478
Seznam doporučené literatury
1) DLOUHÁ, Jana. Environmentální vzdělání v České republice vývoj po roce 1989. Online. Dostupný z: http://www.czp.cuni.cz/knihovna/Publikace/JnD_Dejiny_EV.htm
2) MÁCHAL, A. Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno: Rezekvítek, 2006. 55 s. ISBN 80-86626-08-3
3) Jančaříková, K. (2009) ?Environmental education at lower primary school level?, Envigogika. Praha, Czech Republic, 4(3). doi: 10.14712/18023061.141. Dostupné na https://doi.org/10.14712/18023061.141
4) Ministerstvo životního prostředí České republiky. Cíle a indikátory pro environmentální vzdělání, výchovu a osvětu v České republice. 2011 [online]. Dostupné z: https://www.mzp.cz/cz/cile_indikatory_evvo_dokument
5) Ministerstvo životního prostředí České republiky. Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálního poradenství na léta 2016?2025. 2016 [online]. Dostupné z: https://www.mzp.cz/cz/statni_program_evvo_ep_2016_2025
6) ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 9788073151478
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka na úvod své prezentace představila téma své bakalářské práce - Environmentální vzdělávání ve vybraných základních školách okresu Rychnov nad Kněžnou, cíle, výzkumné metody. Dále autorka přestavila části své bakalářské práce - teoretickou část a praktickou - zaměřenou na komparativní analýzu environmentální výchovy. Na konec své prezentace autorka představila výsledky své práce. Následně byly přečteny posudky a studentka odpovídala na otázky komise.