Autor se v této bakalářské práci zabývá využitím konceptů kyberkartografie, Local Spatial
Knowledge (LSK) a multimediálního online GIS prostředí ke zmapování a prezentaci
lidových pověstí na území regionu Poličského. Tématu se věnuje z mnoha důvodů, avšak
stěžejním důvodem je autorovo vnímání důležitosti péče o vztah člověka a jeho krajiny ve
všech jejích podobách. Autor v práci popisuje jednotlivé kroky, vedoucí k tvorbě online
mapové aplikace, která LSK dovede účinně vizualizovat, pojednává o potenciálním využití
této aplikace v rámci konceptu místně zakotveného učení a pomáhá přiblížit jednotlivé
termíny, které jsou s holistickým pojetím jednotlivých jevů, týkajících se daného tématu,
úzce spojeny. Práce rovněž obsahuje uvedení do historie města Poličky a výčet
jednotlivých pověstí i historických událostí, které jsou s oblastí a jejím lidem úzce spjaté.
Hlavním cílem je zefektivnění šíření LSK daného regionu jak místním obyvatelům všech
generací, tak potenciálním zájemcům o lokální historii, učitelům historie, geografie (a
potažmo dalších předmětů, pro multidisciplinární povahu této práce) a zároveň nápomoc k
zachování folkloru vybrané oblasti s přizpůsobením moderním technologiím, jejichž
potenciál je dle autora nesmírný. Výsledkem práce je jak její samotný obsah na těchto
stránkách, tak online mapová aplikace, jejíž podoba a funkce mají sloužit také jako
inspirace pro další regionální tvůrce a autory k usnadnění sběru a sdílení jejich unikátních
LSK. Obě formy výsledků práce jsou komplementární, a proto při následném studiu jedné
formy slouží druhá jako vizuální podpora uživatele a dává mu tak klíč k hlubšímu
porozumění dané problematik
Anotace v angličtině
The author of this thesis delves into the use of concepts concerning cybercartography,
Local Spatial Knowledge (LSK) and multimedial online GIS environment for the purposes
of mapping and presentation of folk tales in the Polička region. The reasons for his interest
in the topic are numerous, yet the most critical one is the author´s view upon the importance
of caring about the relationship between human and his landscape in its all forms. The
author further describes individual steps leading towards the creation of an online map
application with the ability to efficiently visualize LSK, then elaborates on the potential
use of this application through place-based learning and helps to bring forth individual
topics, which are closely tied with the holistic perception of individual phenomena,
concerning this thesis. The thesis itself contains an introduction into the history of Polička
and a list of individual folk tales with some historical events, which are all closely
connected to the region and its folk. The main aim of the thesis is to increase the efficiency
of Polička´s LSK sharing among the town´s inhabitants of all generations, people interested
in the local history, teachers of history, geography (and potentially other subjects for the
multidisciplinary nature of this paper) and also to bring additional help towards folklore
conservation of the chosen region by adapting to modern technologies, whose potential is,
in author´s eyes, quite immense. The result of this work is both its contents written onto
these pages and the online map application, whose appearance and functions shall also
serve as inspiration to other regional creators and authors, simplifying the process of
collection and sharing of their unique LSK. Both forms of the paper´s results are
complementary and thus, by further studies of one form, the other form serves as a visual
support and gives the user a key to the deeper comprehension of the topic.
Cybercartography, environmental history, folklore, genius loci, GIS - historical source
, Indiginous Knowledge (IK), landscape, Local Spatial Knowledge (LSK), oral folk
tales, perception, Polička, soft data
Rozsah průvodní práce
46 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Autor se v této bakalářské práci zabývá využitím konceptů kyberkartografie, Local Spatial
Knowledge (LSK) a multimediálního online GIS prostředí ke zmapování a prezentaci
lidových pověstí na území regionu Poličského. Tématu se věnuje z mnoha důvodů, avšak
stěžejním důvodem je autorovo vnímání důležitosti péče o vztah člověka a jeho krajiny ve
všech jejích podobách. Autor v práci popisuje jednotlivé kroky, vedoucí k tvorbě online
mapové aplikace, která LSK dovede účinně vizualizovat, pojednává o potenciálním využití
této aplikace v rámci konceptu místně zakotveného učení a pomáhá přiblížit jednotlivé
termíny, které jsou s holistickým pojetím jednotlivých jevů, týkajících se daného tématu,
úzce spojeny. Práce rovněž obsahuje uvedení do historie města Poličky a výčet
jednotlivých pověstí i historických událostí, které jsou s oblastí a jejím lidem úzce spjaté.
Hlavním cílem je zefektivnění šíření LSK daného regionu jak místním obyvatelům všech
generací, tak potenciálním zájemcům o lokální historii, učitelům historie, geografie (a
potažmo dalších předmětů, pro multidisciplinární povahu této práce) a zároveň nápomoc k
zachování folkloru vybrané oblasti s přizpůsobením moderním technologiím, jejichž
potenciál je dle autora nesmírný. Výsledkem práce je jak její samotný obsah na těchto
stránkách, tak online mapová aplikace, jejíž podoba a funkce mají sloužit také jako
inspirace pro další regionální tvůrce a autory k usnadnění sběru a sdílení jejich unikátních
LSK. Obě formy výsledků práce jsou komplementární, a proto při následném studiu jedné
formy slouží druhá jako vizuální podpora uživatele a dává mu tak klíč k hlubšímu
porozumění dané problematik
Anotace v angličtině
The author of this thesis delves into the use of concepts concerning cybercartography,
Local Spatial Knowledge (LSK) and multimedial online GIS environment for the purposes
of mapping and presentation of folk tales in the Polička region. The reasons for his interest
in the topic are numerous, yet the most critical one is the author´s view upon the importance
of caring about the relationship between human and his landscape in its all forms. The
author further describes individual steps leading towards the creation of an online map
application with the ability to efficiently visualize LSK, then elaborates on the potential
use of this application through place-based learning and helps to bring forth individual
topics, which are closely tied with the holistic perception of individual phenomena,
concerning this thesis. The thesis itself contains an introduction into the history of Polička
and a list of individual folk tales with some historical events, which are all closely
connected to the region and its folk. The main aim of the thesis is to increase the efficiency
of Polička´s LSK sharing among the town´s inhabitants of all generations, people interested
in the local history, teachers of history, geography (and potentially other subjects for the
multidisciplinary nature of this paper) and also to bring additional help towards folklore
conservation of the chosen region by adapting to modern technologies, whose potential is,
in author´s eyes, quite immense. The result of this work is both its contents written onto
these pages and the online map application, whose appearance and functions shall also
serve as inspiration to other regional creators and authors, simplifying the process of
collection and sharing of their unique LSK. Both forms of the paper´s results are
complementary and thus, by further studies of one form, the other form serves as a visual
support and gives the user a key to the deeper comprehension of the topic.
Cybercartography, environmental history, folklore, genius loci, GIS - historical source
, Indiginous Knowledge (IK), landscape, Local Spatial Knowledge (LSK), oral folk
tales, perception, Polička, soft data
Zásady pro vypracování
Autor se v práci bude zabývat využitím konceptů kyberkartografie, Local Spatial Knowledge (LSK) a multimediálního online GIS prostředí ke zmapování a prezentaci lidových pověstí na území vybraného regionu. Vzhledem k možnostem víceúrovňového propojení informací a jejich vizualizaci v GIS budou zmapovány nejen existující objekty, ale i zaniklé, či fiktivní části vybrané krajiny. Konečná online mapová prezentace uživatele provede po stezkách a místech, a dovolí mu uzřít krajinu ze zcela jiné časové perspektivy. Tento projekt bude následně možno využít též k edukativním účelům v rámci výuky environmentální historie.
Zásady pro vypracování
Autor se v práci bude zabývat využitím konceptů kyberkartografie, Local Spatial Knowledge (LSK) a multimediálního online GIS prostředí ke zmapování a prezentaci lidových pověstí na území vybraného regionu. Vzhledem k možnostem víceúrovňového propojení informací a jejich vizualizaci v GIS budou zmapovány nejen existující objekty, ale i zaniklé, či fiktivní části vybrané krajiny. Konečná online mapová prezentace uživatele provede po stezkách a místech, a dovolí mu uzřít krajinu ze zcela jiné časové perspektivy. Tento projekt bude následně možno využít též k edukativním účelům v rámci výuky environmentální historie.
Seznam doporučené literatury
Taylor, D.R.F. (ed.) 2005. ?Cybercartography: Theory and Practice", Amsterdam: Elsevier Science.
Taylor, D. R. F. and Caquard, S. (eds.) 2006. Special Issue of Cartographica on Cybercartography, 41(1).
Rantanen, H., & Kahila, M. (2009). The SoftGIS approach to local knowledge. Journal of environmental management, 90(6), 1981-1990.
Seznam doporučené literatury
Taylor, D.R.F. (ed.) 2005. ?Cybercartography: Theory and Practice", Amsterdam: Elsevier Science.
Taylor, D. R. F. and Caquard, S. (eds.) 2006. Special Issue of Cartographica on Cybercartography, 41(1).
Rantanen, H., & Kahila, M. (2009). The SoftGIS approach to local knowledge. Journal of environmental management, 90(6), 1981-1990.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student nejprve seznámil komisi s úvodem své práce - např. termínem kyberkartografie. Dále pokračoval s definicí cílů práce a představením metod, krátce se pozastavil u teoretické části a nakonec prezentoval výsledky práce - danou aplikaci . V druhé části obhajoby byly čteny posudky vedoucího a oponenta práce, na které student reagoval - např. plánuje dát student danou aplikaci k využití městu Polička?