Cílem této disertační práce je poskytnout komplexní informace o sociálně-emocionálním učení (SEL) a efektivitě programu Druhý krok. Za tímto účelem je realizován výzkumný projekt, do něhož je na počátku zapojeno celkem 9 škol (z toho jedna škola z projektu odstoupila), vždy jedna 3. třída je experimentální a jedna 3. třída kontrolní. Z výzkumného projektu jsou vytvořeny tři studie. První z nich za použití metody IDS a Piers-Harris 2 potvrzuje vliv programu Druhý krok na rozpoznávání a regulaci emocí; zlepšení sebepojetí prokázáno není. Druhá studie pomocí Dotazníku B-4 zkoumá přínos na úrovni vztahů ve třídě. Významné zlepšení se objevuje v indexu sociálního klimatu; kvalita kolektivu a index pozitivity zůstává beze změny. Poslední studie je kvalitativní, prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů popisuje žitou zkušenost pedagogů s programem. Jsou identifikovány čtyři tematické trsy: "Já a moje třída", "Já jako lektor Druhého kroku", "Přínos programu" a "Limity a příležitosti". Na přijetí programu ze strany žáků má výrazný vliv postoj pedagoga a jeho pedagogická filozofie.
Anotace v angličtině
The main goal of this thesis was to gather complex information on social-emotional learning (SEL) and the effectiveness of the Second Step Program. Therefore, a research project with 9 participating schools (one of them has withdrawn) was conducted, one 3rd grade class as experimental and one 3rd grade class as control in each school. Three studies were part of this project. The first one uses data obtained from IDS and Piers-Harris 2. The effect on emotion recognition and emotion regulation is confirmed. However, the increase in self-concept is not verified. Secondly, the program promotes social climate index; not group quality neither positivity index obtained by Dotazník B-4. Lastly, the experience of the teachers working with the program is described using data from semi-structured interviews. Four thematic clusters are identified: "Me and my class", "Me as the Second Step Program Lecturer", "Outcomes of the Program" and "Limits and Opportunities of the Program". The students´ attitude to the program was influenced by the teacher´s attitudes and his teaching philosophy.
Klíčová slova
Druhý krok, sociálně-emocionální učení, prevence, škola, vztahy
Klíčová slova v angličtině
Second Step, social-emotional learning, prevention, school, relationships
Rozsah průvodní práce
187 s. (329 575 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této disertační práce je poskytnout komplexní informace o sociálně-emocionálním učení (SEL) a efektivitě programu Druhý krok. Za tímto účelem je realizován výzkumný projekt, do něhož je na počátku zapojeno celkem 9 škol (z toho jedna škola z projektu odstoupila), vždy jedna 3. třída je experimentální a jedna 3. třída kontrolní. Z výzkumného projektu jsou vytvořeny tři studie. První z nich za použití metody IDS a Piers-Harris 2 potvrzuje vliv programu Druhý krok na rozpoznávání a regulaci emocí; zlepšení sebepojetí prokázáno není. Druhá studie pomocí Dotazníku B-4 zkoumá přínos na úrovni vztahů ve třídě. Významné zlepšení se objevuje v indexu sociálního klimatu; kvalita kolektivu a index pozitivity zůstává beze změny. Poslední studie je kvalitativní, prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů popisuje žitou zkušenost pedagogů s programem. Jsou identifikovány čtyři tematické trsy: "Já a moje třída", "Já jako lektor Druhého kroku", "Přínos programu" a "Limity a příležitosti". Na přijetí programu ze strany žáků má výrazný vliv postoj pedagoga a jeho pedagogická filozofie.
Anotace v angličtině
The main goal of this thesis was to gather complex information on social-emotional learning (SEL) and the effectiveness of the Second Step Program. Therefore, a research project with 9 participating schools (one of them has withdrawn) was conducted, one 3rd grade class as experimental and one 3rd grade class as control in each school. Three studies were part of this project. The first one uses data obtained from IDS and Piers-Harris 2. The effect on emotion recognition and emotion regulation is confirmed. However, the increase in self-concept is not verified. Secondly, the program promotes social climate index; not group quality neither positivity index obtained by Dotazník B-4. Lastly, the experience of the teachers working with the program is described using data from semi-structured interviews. Four thematic clusters are identified: "Me and my class", "Me as the Second Step Program Lecturer", "Outcomes of the Program" and "Limits and Opportunities of the Program". The students´ attitude to the program was influenced by the teacher´s attitudes and his teaching philosophy.
Klíčová slova
Druhý krok, sociálně-emocionální učení, prevence, škola, vztahy
Klíčová slova v angličtině
Second Step, social-emotional learning, prevention, school, relationships
Zásady pro vypracování
Cílem disertační práce je ověřit efektivitu programu Druhý krok se zaměřením na tři základní oblasti: sociálně-emoční kompetence, sebepojetí a třídní klima. Tyto informace budou doplněny popisem žité zkušenosti pedagogů, kteří program realizují.
Rešerše odborné literatury a vytvoření teoreticko-metodologického rámce.
Nastavení výzkumného designu, sběr dat.
Zpracování a analýza dat.
Kritické zhodnocení výsledků a vytvoření závěrů.
Zásady pro vypracování
Cílem disertační práce je ověřit efektivitu programu Druhý krok se zaměřením na tři základní oblasti: sociálně-emoční kompetence, sebepojetí a třídní klima. Tyto informace budou doplněny popisem žité zkušenosti pedagogů, kteří program realizují.
Rešerše odborné literatury a vytvoření teoreticko-metodologického rámce.
Nastavení výzkumného designu, sběr dat.
Zpracování a analýza dat.
Kritické zhodnocení výsledků a vytvoření závěrů.
Seznam doporučené literatury
CASEL. (2013). CASEL Guide: Effective Social and Emotional Learning Programs - Preschool and Elementary School Edition. http://casel.org/wp-content/uploads/2016/01/2013-casel-guide-1.pdf
Durlak, J. A., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P., & Gullotta, T. P. (Eds.). (2015). Handbook of Social and Emotional Learning. The Guilford Press.
Durlak, Joseph A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The Impact of Enhancing Students? Social and Emotional Learning: A Meta-Analysis of School-Based Universal Interventions. Child Development, 82(1), 405?432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x
Gresham, F. M. (2018). Effective Interventions for Social-Emotional Learning. Guilford Press.
Humphrey, N. (2013). Social and Emotional Learning: A Critical Appraisal. SAGE Publications Ltd.
Jennings, P. A., & Greenberg, M. T. (2009). The Prosocial Classroom: Teacher Social and Emotional Competence in Relation to Student and Classroom Outcomes. Review of Educational Research, 79(1), 491?525. https://doi.org/10.3102/0034654308325693
Koutná Kostínková, J., & Čermák, I. (2013). Interpretativní fenomenologická analýza. In T. Řiháček, I. Čermák, & R. Hytych (Eds.), Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy (pp. 9?43). MUNI Press.
Miovský, M., Gabrhelík, R., Charvát, M., Šťastná, L., Jurystová, L., & Pavlas Martanová, V. (2015). Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze.
Poláčková Šolcová, I. (2018). Emoce. Regulace a vývoj v průběhu života. Grada Publishing, a.s.
Schonert-Reichl, K. A. (2017). Social and emotional learning and teachers. The Future of Children, 27(1), 137?155. https://doi.org/10.1353/foc.2017.0007
Willig, C. (2013). Introducing Qualitative Research in Psychology. Open University Press.
Seznam doporučené literatury
CASEL. (2013). CASEL Guide: Effective Social and Emotional Learning Programs - Preschool and Elementary School Edition. http://casel.org/wp-content/uploads/2016/01/2013-casel-guide-1.pdf
Durlak, J. A., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P., & Gullotta, T. P. (Eds.). (2015). Handbook of Social and Emotional Learning. The Guilford Press.
Durlak, Joseph A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The Impact of Enhancing Students? Social and Emotional Learning: A Meta-Analysis of School-Based Universal Interventions. Child Development, 82(1), 405?432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x
Gresham, F. M. (2018). Effective Interventions for Social-Emotional Learning. Guilford Press.
Humphrey, N. (2013). Social and Emotional Learning: A Critical Appraisal. SAGE Publications Ltd.
Jennings, P. A., & Greenberg, M. T. (2009). The Prosocial Classroom: Teacher Social and Emotional Competence in Relation to Student and Classroom Outcomes. Review of Educational Research, 79(1), 491?525. https://doi.org/10.3102/0034654308325693
Koutná Kostínková, J., & Čermák, I. (2013). Interpretativní fenomenologická analýza. In T. Řiháček, I. Čermák, & R. Hytych (Eds.), Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy (pp. 9?43). MUNI Press.
Miovský, M., Gabrhelík, R., Charvát, M., Šťastná, L., Jurystová, L., & Pavlas Martanová, V. (2015). Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze.
Poláčková Šolcová, I. (2018). Emoce. Regulace a vývoj v průběhu života. Grada Publishing, a.s.
Schonert-Reichl, K. A. (2017). Social and emotional learning and teachers. The Future of Children, 27(1), 137?155. https://doi.org/10.1353/foc.2017.0007
Willig, C. (2013). Introducing Qualitative Research in Psychology. Open University Press.