Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku ústavní výchovy/péče, přičemž jejím cílem je srovnání systému tuzemského s tím na Slovensku. Právě tam se totiž po osamostatnění ubrali zcela odlišnou cestou a začali ústavní péči významně transformovat. Srovnání pak bude provedeno nejprve v rovině teoretické, následně budou (v praktické části práce) sumarizované informace doplněny o pohled z praxe. Skrze polostrukturované rozhovory bude tedy zjišťováno, jak český a slovenský systém ústavní výchovy/péče skutečně fungují, jaké jsou jejich klady i zápory, provedena bude také tematická analýza. Zjištění pak poslouží jak k zodpovězení výzkumných otázek, tak i komparaci praktického fungování ústavní výchovy/péče s tím, jak je pojímána teoreticky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on institutional care, while its goal is to compare the domestic system with Slovakia. It was there, after independence, that they took a completely different path and began to transform institutional care significantly. The comparison will then be made first at the theoretical level, then (in the practical part of the work) the summarized information will be supplemented by a view from practice. Through semi-structured interviews, it will be ascertained how the Czech and Slovak institutional care systems work, their pros and cons, and thematic analysis. The findings will then answer research questions and compare institutional care's practical functioning with conceiving theoretically.
Klíčová slova
Dětský domov, komparace, rodina, tematická analýza, ústavní výchova/péče
Klíčová slova v angličtině
The orphanage, comparison, family, thematic analysis, institutional care
Rozsah průvodní práce
68 (107 364 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku ústavní výchovy/péče, přičemž jejím cílem je srovnání systému tuzemského s tím na Slovensku. Právě tam se totiž po osamostatnění ubrali zcela odlišnou cestou a začali ústavní péči významně transformovat. Srovnání pak bude provedeno nejprve v rovině teoretické, následně budou (v praktické části práce) sumarizované informace doplněny o pohled z praxe. Skrze polostrukturované rozhovory bude tedy zjišťováno, jak český a slovenský systém ústavní výchovy/péče skutečně fungují, jaké jsou jejich klady i zápory, provedena bude také tematická analýza. Zjištění pak poslouží jak k zodpovězení výzkumných otázek, tak i komparaci praktického fungování ústavní výchovy/péče s tím, jak je pojímána teoreticky.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on institutional care, while its goal is to compare the domestic system with Slovakia. It was there, after independence, that they took a completely different path and began to transform institutional care significantly. The comparison will then be made first at the theoretical level, then (in the practical part of the work) the summarized information will be supplemented by a view from practice. Through semi-structured interviews, it will be ascertained how the Czech and Slovak institutional care systems work, their pros and cons, and thematic analysis. The findings will then answer research questions and compare institutional care's practical functioning with conceiving theoretically.
Klíčová slova
Dětský domov, komparace, rodina, tematická analýza, ústavní výchova/péče
Klíčová slova v angličtině
The orphanage, comparison, family, thematic analysis, institutional care
Zásady pro vypracování
Stanoveno na konzultaci se studentkou Šárkou Kleinovou:
1) Pravidelné konzultace s vyučujícím
2) Doplnění studijní a zdrojové literatury
3) Splnění teoretické části práce (napsání) do konce r. 2020
4) Předložení metodologie výzkumné části práce - do 05/2020
Zásady pro vypracování
Stanoveno na konzultaci se studentkou Šárkou Kleinovou:
1) Pravidelné konzultace s vyučujícím
2) Doplnění studijní a zdrojové literatury
3) Splnění teoretické části práce (napsání) do konce r. 2020
4) Předložení metodologie výzkumné části práce - do 05/2020
Seznam doporučené literatury
PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015. ISBN 978-80-7481-138-8.
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-534-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1.
MICHALÍK, Jan, Vybrané kapitoly z práva pro posluchače SPP, VUP Olomouc, 2013.
PEMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK. Sociálně-právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4317-2.
Seznam doporučené literatury
PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015. ISBN 978-80-7481-138-8.
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-534-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1.
MICHALÍK, Jan, Vybrané kapitoly z práva pro posluchače SPP, VUP Olomouc, 2013.
PEMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK. Sociálně-právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4317-2.