Diplomová práce se zabývá problematikou kariérního poradenství žáků základních škol. Cílem práce bylo vymezit systém poradenských služeb se zaměřením na kariérní poradenství u žáků devátých ročníků základních škol, vytyčit možnosti kariérního poradenství využívaného žáky devátých tříd, posoudit preference v oblasti kariérního poradenství u žáků 9. ročníků základních škol, kteří se rozhodují o budoucím povolání.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issues of career consultancy for primary school pupils. The aim is to reveal what the experience of nine-grade pupils with career consultancy is, whether the information that the pupils gain are sufficient for deciding about their further education, to suggest means of dealing with career consultancy including the way of implementation, and to find out if the pupils are interested in extracurricular services connected to career consultancy via low-threshold facilities for children and youth.
Career consultancy, low-threshold facilities for children and youth, nine-grade pupils.
Rozsah průvodní práce
86 s. (148 057) znaků.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou kariérního poradenství žáků základních škol. Cílem práce bylo vymezit systém poradenských služeb se zaměřením na kariérní poradenství u žáků devátých ročníků základních škol, vytyčit možnosti kariérního poradenství využívaného žáky devátých tříd, posoudit preference v oblasti kariérního poradenství u žáků 9. ročníků základních škol, kteří se rozhodují o budoucím povolání.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issues of career consultancy for primary school pupils. The aim is to reveal what the experience of nine-grade pupils with career consultancy is, whether the information that the pupils gain are sufficient for deciding about their further education, to suggest means of dealing with career consultancy including the way of implementation, and to find out if the pupils are interested in extracurricular services connected to career consultancy via low-threshold facilities for children and youth.
Career consultancy, low-threshold facilities for children and youth, nine-grade pupils.
Zásady pro vypracování
Cíle zkoumání
Mladý člověk, ve věku rozhodování se o svém dalším životě (výběr školy), mnohdy není schopen odhadnout, co je pro něj perspektivní, co má pro něj budoucnost, co by ho uživilo a pomohlo mu naplnit jeho potřeby. A to nejen v oblasti materiální, ale také v oblasti jistoty zaměstnání, životní perspektivy, uznání a úspěchu. Tím významně klesá jejich uplatnitelnost a motivace při hledání/udržení si zaměstnání, zejména v regionu, jehož socioekonomické ukazatele vykazují negativní tendence v oblasti politiky zaměstnanosti a okolí mladého člověka působí spíše demotivačně. Výše uvedené problémy se dotýkají zejména žáků 9. tříd a nepřímo i společnosti - trhu práce.
Cíle:
Zjistit, zda informace, které žáci devátých tříd ZŠ dostávají, jsou pro ně dostatečné při rozhodování o dalším vzdělávání.
Zjistit jakou mají zkušenost s karierním poradenstvím.
Zjistit zda mají zájem o mimoškolní služby v oblasti karierního poradenství prostřednictvím NZDM.
Navrhnout způsoby řešení karierního poradenství, včetně způsobu provedení
1.3. Osobní motivace autora
Pozorováním a rozhovory při práci v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež jsem zjistil, že klienti NZDM vykazují znaky demotivace a špatné orientace při plánování vlastní budoucnosti. Typický klient NZDM, neví na kterou návaznou školu podat přihlášku, nemá dostatečné informace o specifikách studijních oborů a možnosti uplatnění na trhu práce. Pokud jsou mu tyto informace předány, (škola - výchovný poradce, úřad práce, apod.) klient je přijímá povrchně a obvykle s těmito informacemi nebo výsledky typologických testů dále nepracuje (chybí důslednější individuální práce).
Popis metod zkoumání, jejich rozpracování.
Kvantitativním výzkumem verifikovat hypotézy.
Výzkum bude probíhat u žáků devátých tříd základní školy a u prvních ročníků středních škol formou dotazníku. Dotazník bude rozdán reprezentativnímu vzorku žáků.
Hypotézy:
Informace, které žáci devátých tříd ZŠ dostávají v oblasti dalšího vzdělávání, vnímají jako nedostatečné.
Žáci vnímají karierní poradenství a individuální přístup při rozhodování se o dalším vzdělávání jako žádoucí.
Žáci mají zájem o mimoškolní služby v oblasti karierního poradenství prostřednictvím NZDM.
Předpokládané výstupy z práce.
Výstupem výzkumu bude vymezení problému a navrhnutí opatření k jeho řešení. Návrh projektu pro NZDM ? nová pracovní pozice - Karierní poradce pro žáky devátých tříd - Pracovník bude spolupracovat s metodiky prevence, realizovat přednášky na školách, workshopy, skupinové a individuální intervence. Cílem projektu je navýšení kompetencí žáků vedoucích k uspokojení potřeby pracovního uplatnění, znalosti oblastí možné přípravy na budoucí povolání a posouzení schopností k zvládání tohoto studia a to formou individuálního nebo skupinového poradenství.
Zásady pro vypracování
Cíle zkoumání
Mladý člověk, ve věku rozhodování se o svém dalším životě (výběr školy), mnohdy není schopen odhadnout, co je pro něj perspektivní, co má pro něj budoucnost, co by ho uživilo a pomohlo mu naplnit jeho potřeby. A to nejen v oblasti materiální, ale také v oblasti jistoty zaměstnání, životní perspektivy, uznání a úspěchu. Tím významně klesá jejich uplatnitelnost a motivace při hledání/udržení si zaměstnání, zejména v regionu, jehož socioekonomické ukazatele vykazují negativní tendence v oblasti politiky zaměstnanosti a okolí mladého člověka působí spíše demotivačně. Výše uvedené problémy se dotýkají zejména žáků 9. tříd a nepřímo i společnosti - trhu práce.
Cíle:
Zjistit, zda informace, které žáci devátých tříd ZŠ dostávají, jsou pro ně dostatečné při rozhodování o dalším vzdělávání.
Zjistit jakou mají zkušenost s karierním poradenstvím.
Zjistit zda mají zájem o mimoškolní služby v oblasti karierního poradenství prostřednictvím NZDM.
Navrhnout způsoby řešení karierního poradenství, včetně způsobu provedení
1.3. Osobní motivace autora
Pozorováním a rozhovory při práci v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež jsem zjistil, že klienti NZDM vykazují znaky demotivace a špatné orientace při plánování vlastní budoucnosti. Typický klient NZDM, neví na kterou návaznou školu podat přihlášku, nemá dostatečné informace o specifikách studijních oborů a možnosti uplatnění na trhu práce. Pokud jsou mu tyto informace předány, (škola - výchovný poradce, úřad práce, apod.) klient je přijímá povrchně a obvykle s těmito informacemi nebo výsledky typologických testů dále nepracuje (chybí důslednější individuální práce).
Popis metod zkoumání, jejich rozpracování.
Kvantitativním výzkumem verifikovat hypotézy.
Výzkum bude probíhat u žáků devátých tříd základní školy a u prvních ročníků středních škol formou dotazníku. Dotazník bude rozdán reprezentativnímu vzorku žáků.
Hypotézy:
Informace, které žáci devátých tříd ZŠ dostávají v oblasti dalšího vzdělávání, vnímají jako nedostatečné.
Žáci vnímají karierní poradenství a individuální přístup při rozhodování se o dalším vzdělávání jako žádoucí.
Žáci mají zájem o mimoškolní služby v oblasti karierního poradenství prostřednictvím NZDM.
Předpokládané výstupy z práce.
Výstupem výzkumu bude vymezení problému a navrhnutí opatření k jeho řešení. Návrh projektu pro NZDM ? nová pracovní pozice - Karierní poradce pro žáky devátých tříd - Pracovník bude spolupracovat s metodiky prevence, realizovat přednášky na školách, workshopy, skupinové a individuální intervence. Cílem projektu je navýšení kompetencí žáků vedoucích k uspokojení potřeby pracovního uplatnění, znalosti oblastí možné přípravy na budoucí povolání a posouzení schopností k zvládání tohoto studia a to formou individuálního nebo skupinového poradenství.
Seznam doporučené literatury
Seznam základní literatury
CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice: základy kvantitativně orientovaného
výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. 198 s. ISBN 8024407655.
VÍTOVÁ, Marcela. Individuální plánování a role klíčového pracovníka v sociálních službách, In:Kolektiv autorů 1. Vyd., Tábor: APSS ČR, 2011, 272s. ISBN:978-80-904668-1-4
Legislativa:
ČESKO. Zákon č. 108 ze dne 14. března 2006 o sociálních službách. In: Sbírka zákonů České republiky. 2006, částka 37, ISSN 1211-11244.
ČESKO. Vyhláška č. 505 ze dne 15. listopadu 2006, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. In: Sbírka zákonů České republiky. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/cs/7334
Internetové zdroje:
MPSV. Registr poskytovatelů sociálních služeb. [online]2017[cit. 2017-02-18]. http://iregistr.mpsv.cz
Seznam doporučené literatury
Seznam základní literatury
CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice: základy kvantitativně orientovaného
výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. 198 s. ISBN 8024407655.
VÍTOVÁ, Marcela. Individuální plánování a role klíčového pracovníka v sociálních službách, In:Kolektiv autorů 1. Vyd., Tábor: APSS ČR, 2011, 272s. ISBN:978-80-904668-1-4
Legislativa:
ČESKO. Zákon č. 108 ze dne 14. března 2006 o sociálních službách. In: Sbírka zákonů České republiky. 2006, částka 37, ISSN 1211-11244.
ČESKO. Vyhláška č. 505 ze dne 15. listopadu 2006, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. In: Sbírka zákonů České republiky. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/cs/7334
Internetové zdroje:
MPSV. Registr poskytovatelů sociálních služeb. [online]2017[cit. 2017-02-18]. http://iregistr.mpsv.cz