V bakalářské práci pozoruji rozvoj grafomotoriky u dětí předškolního věku, u kterých dále zkoumám pozici sezení u kreslení a psaní. V teoretické části jsem popsala období předškolního věku a největší pozornost jsem věnovala kapitole o grafomotorice a o pracovních návycích
při kreslení a psaní. Dále jsem charakterizovala grafomotorické obtíže objevující se v předškolním věku, jejich příčiny a možnosti prevence v předškolním vzdělávání. V praktické části jsem pomocí fotografií pozorovala sezení u dětí předškolního věku, které jsem následně popsala. Také jsem v této části hodnotila grafomotorickou úroveň dětí pomocí Orientačního testu školní zralosti podle J. Jiráska.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis I observe the development of graphomotor skills in preschool children, I examine the position of sitting while children are drawing and writing. In the theoretical part I desribed the period of preschool age and I paid the greatest attention to the chapter on graphomotorics and work habits in drawing and writing. I also characterized the graphomotor difficulties appearing in preschool age, their causes and prevention options in preschool education. In the practical part, I used photographs to observe sitting in preschool children, which I then desribed. Furthermore, in this part I diagnosed the graphomotor level of children using the Orientation test of school maturity from J. Jirásek.
Klíčová slova
předškolní věk, grafomotorika, pracovní návyky při kreslení a psaní, grafomotorické obtíže
Klíčová slova v angličtině
preschool age, graphomotorics, work habits in drawing and writing, graphomotor difficulties
Rozsah průvodní práce
91 s., 9 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci pozoruji rozvoj grafomotoriky u dětí předškolního věku, u kterých dále zkoumám pozici sezení u kreslení a psaní. V teoretické části jsem popsala období předškolního věku a největší pozornost jsem věnovala kapitole o grafomotorice a o pracovních návycích
při kreslení a psaní. Dále jsem charakterizovala grafomotorické obtíže objevující se v předškolním věku, jejich příčiny a možnosti prevence v předškolním vzdělávání. V praktické části jsem pomocí fotografií pozorovala sezení u dětí předškolního věku, které jsem následně popsala. Také jsem v této části hodnotila grafomotorickou úroveň dětí pomocí Orientačního testu školní zralosti podle J. Jiráska.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis I observe the development of graphomotor skills in preschool children, I examine the position of sitting while children are drawing and writing. In the theoretical part I desribed the period of preschool age and I paid the greatest attention to the chapter on graphomotorics and work habits in drawing and writing. I also characterized the graphomotor difficulties appearing in preschool age, their causes and prevention options in preschool education. In the practical part, I used photographs to observe sitting in preschool children, which I then desribed. Furthermore, in this part I diagnosed the graphomotor level of children using the Orientation test of school maturity from J. Jirásek.
Klíčová slova
předškolní věk, grafomotorika, pracovní návyky při kreslení a psaní, grafomotorické obtíže
Klíčová slova v angličtině
preschool age, graphomotorics, work habits in drawing and writing, graphomotor difficulties
Zásady pro vypracování
Teoretická část: 1. Jak se rozvíjí grafomotorika u dětí od prvního držení tužky. 2. Jaké potíže mají děti u psaní v předškolním věku. 3. Jak souvisí grafomotorika s hrubou a jemnou motorikou a také logopedií. Praktická část: 4. Uvolňovací kresebné cviky a jejich účinek při rozvoji grafomotoriky. 5. Grafomotorické vývojové rozdíly vzhledem k věku, k pohlaví, k grafomotorickým obtížím u dětí předškolního věku.
Zásady pro vypracování
Teoretická část: 1. Jak se rozvíjí grafomotorika u dětí od prvního držení tužky. 2. Jaké potíže mají děti u psaní v předškolním věku. 3. Jak souvisí grafomotorika s hrubou a jemnou motorikou a také logopedií. Praktická část: 4. Uvolňovací kresebné cviky a jejich účinek při rozvoji grafomotoriky. 5. Grafomotorické vývojové rozdíly vzhledem k věku, k pohlaví, k grafomotorickým obtížím u dětí předškolního věku.
Seznam doporučené literatury
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2630-4.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006. Dětská naučná edice. ISBN 80-251-0977-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Mezi námi pastelkami: grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 3 do 5 let - 1. díl. 3. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. V Brně: Edika, 2018. Dětská naučná edice (Edika). ISBN 978-80-266-1272-8.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
Seznam doporučené literatury
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2630-4.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006. Dětská naučná edice. ISBN 80-251-0977-1.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Mezi námi pastelkami: grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 3 do 5 let - 1. díl. 3. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. V Brně: Edika, 2018. Dětská naučná edice (Edika). ISBN 978-80-266-1272-8.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.