Diplomová práce se věnuje problematice praktického vzdělávání studentů oboru Porodní asistence. Práce předkládá výzkumné šetření, jehož hlavním cílem je identifikovat postoje (názory a zkušenosti) vybraného souboru porodních asistentek a studentů oboru Porodní asistence k odborné praxi v porodní asistenci. K výzkumnému šetření je zvolen kvalitativní fenomenologický přístup. Sběr dat je proveden pomocí polostrukturovaného rozhovoru vlastní tvorby u dvou výzkumných souborů. Oba výzkumné soubory respondentek jsou tvořeny záměrným výběrem, konkrétně kombinací kriteriálního výběru a metody Snowballing. Výzkumný soubor "A" tvoří studentky 2. a 3. ročníku oboru porodní asistence jedné nejmenované vysoké školy, soubor "B" je zastoupen porodními asistentkami, které aktivně vykonávají profesi porodní asistentky a jsou způsobilé k praktickému vzdělávání studentů nelékařských zdravotnických oborů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with clinical learning of midwifery students. The thesis presents a research whose main aim is to examine attitudes (opinions and experience) of a selected group of midwives and midwifery students about clinical learning. This study uses qualitative phenomenological study design. The data was collected from two research groups. The data for this study was collected using semi-structured interviews of own construction. Both research groups of participants were recruited by combination of criteria selection and the Snowballing method. The participants "A" in this study are university midwifery students of year 2 or year 3 one university. The participants "B" in this study are midwives who are qualified for nursing students education.
Klíčová slova
studentky porodní asistence, porodní asistentky, postoje a zkušenosti, vzdělávání porodních asistentek, odborná praxe, mentoring, praktické vzdělávání, kvalitativní výzkum, klinické prostředí
Klíčová slova v angličtině
midwifery students, midwife, attitudes and experiences, midwifery education, clinical learning, clinical teaching, mentoring, qualitative research
Rozsah průvodní práce
99 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje problematice praktického vzdělávání studentů oboru Porodní asistence. Práce předkládá výzkumné šetření, jehož hlavním cílem je identifikovat postoje (názory a zkušenosti) vybraného souboru porodních asistentek a studentů oboru Porodní asistence k odborné praxi v porodní asistenci. K výzkumnému šetření je zvolen kvalitativní fenomenologický přístup. Sběr dat je proveden pomocí polostrukturovaného rozhovoru vlastní tvorby u dvou výzkumných souborů. Oba výzkumné soubory respondentek jsou tvořeny záměrným výběrem, konkrétně kombinací kriteriálního výběru a metody Snowballing. Výzkumný soubor "A" tvoří studentky 2. a 3. ročníku oboru porodní asistence jedné nejmenované vysoké školy, soubor "B" je zastoupen porodními asistentkami, které aktivně vykonávají profesi porodní asistentky a jsou způsobilé k praktickému vzdělávání studentů nelékařských zdravotnických oborů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with clinical learning of midwifery students. The thesis presents a research whose main aim is to examine attitudes (opinions and experience) of a selected group of midwives and midwifery students about clinical learning. This study uses qualitative phenomenological study design. The data was collected from two research groups. The data for this study was collected using semi-structured interviews of own construction. Both research groups of participants were recruited by combination of criteria selection and the Snowballing method. The participants "A" in this study are university midwifery students of year 2 or year 3 one university. The participants "B" in this study are midwives who are qualified for nursing students education.
Klíčová slova
studentky porodní asistence, porodní asistentky, postoje a zkušenosti, vzdělávání porodních asistentek, odborná praxe, mentoring, praktické vzdělávání, kvalitativní výzkum, klinické prostředí
Klíčová slova v angličtině
midwifery students, midwife, attitudes and experiences, midwifery education, clinical learning, clinical teaching, mentoring, qualitative research
Zásady pro vypracování
Studium vstupní literatury a literární rešerše
Příprava metodiky a organizace výzkumu
Soubor participantů: porodní asistentky vykonávající povolání na porodním sále, vyškolené i nevyškolené ke vzdělávání studentů porodní asistence a studenti porodní asistence 2. a 3. ročníků
Předmět zkoumání: postoje a zkušenosti porodních asistentek a studentů oborů porodní asistence k odborné praxi, motivace a ochota porodních asistentek vzdělávat budoucí absolventy oboru
Nástroj ke sběru dat: kvantitativní dotazník
Realizace výzkumu a zpracování získaných kvantitativních dat
Tvorba doporučených postupů navazujících na výsledky studie
Tvorba a finalizace textu DP a odevzdání
Zásady pro vypracování
Studium vstupní literatury a literární rešerše
Příprava metodiky a organizace výzkumu
Soubor participantů: porodní asistentky vykonávající povolání na porodním sále, vyškolené i nevyškolené ke vzdělávání studentů porodní asistence a studenti porodní asistence 2. a 3. ročníků
Předmět zkoumání: postoje a zkušenosti porodních asistentek a studentů oborů porodní asistence k odborné praxi, motivace a ochota porodních asistentek vzdělávat budoucí absolventy oboru
Nástroj ke sběru dat: kvantitativní dotazník
Realizace výzkumu a zpracování získaných kvantitativních dat
Tvorba doporučených postupů navazujících na výsledky studie
Tvorba a finalizace textu DP a odevzdání
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
HRABINOVÁ, Martina. Faktory ovlivňující průběh odborné praxe studujících studijního oboru Porodní asistentka. Pardubice, 2012. bakalářská práce (Bc.). Univerzita Pardubice. Fakulta zdravotnických studií
KAPOUNOVÁ, Jana a Pavel KAPOUN. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0079-8.
ORSÁKOVÁ, Simona. Role mentora a jeho vliv na studentky oboru Porodní asistentka. Olomouc, 2018. diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Pedagogická fakulta
PROTIVÁNKOVÁ, Jana. Role mentora a tutora v bakalářském vzdělávacím programu Porodní asistence. Vliv na kvalitu a úroveň odborné praxe z pohledu studentů. Olomouc, 2014. diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Pedagogická fakulta
RATISLAVOVÁ, Kateřina ed. Cesta poznávání a vzdělávání v ošetřovatelství VI.: sborník příspěvků 6.5. 2015. Vyd. 1. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2015, s. 47-50. ISBN 978-80-261-0503-9.
SLOUPOVÁ-BÜRGEROVÁ, Hana a Andrea HUDÁČKOVÁ. Význam školních sester/mentorek pro zajištění kvality výuky na klinických pracovištích. Kontakt [online]. 2005, 7(1-2), 45-46 [cit. 2019-12-05]. DOI: 10.32725/kont.2005.009. ISSN 12124117. Dostupné z:http://kont.zsf.jcu.cz/doi/10.32725/kont.2005.009.html
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
HRABINOVÁ, Martina. Faktory ovlivňující průběh odborné praxe studujících studijního oboru Porodní asistentka. Pardubice, 2012. bakalářská práce (Bc.). Univerzita Pardubice. Fakulta zdravotnických studií
KAPOUNOVÁ, Jana a Pavel KAPOUN. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0079-8.
ORSÁKOVÁ, Simona. Role mentora a jeho vliv na studentky oboru Porodní asistentka. Olomouc, 2018. diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Pedagogická fakulta
PROTIVÁNKOVÁ, Jana. Role mentora a tutora v bakalářském vzdělávacím programu Porodní asistence. Vliv na kvalitu a úroveň odborné praxe z pohledu studentů. Olomouc, 2014. diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI. Pedagogická fakulta
RATISLAVOVÁ, Kateřina ed. Cesta poznávání a vzdělávání v ošetřovatelství VI.: sborník příspěvků 6.5. 2015. Vyd. 1. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2015, s. 47-50. ISBN 978-80-261-0503-9.
SLOUPOVÁ-BÜRGEROVÁ, Hana a Andrea HUDÁČKOVÁ. Význam školních sester/mentorek pro zajištění kvality výuky na klinických pracovištích. Kontakt [online]. 2005, 7(1-2), 45-46 [cit. 2019-12-05]. DOI: 10.32725/kont.2005.009. ISSN 12124117. Dostupné z:http://kont.zsf.jcu.cz/doi/10.32725/kont.2005.009.html