Diplomová práce se zabývá stresory působícími na žáky prvního stupně základních škol. Obsahem teoretické části je vymezení základních pojmů, kterými jsou stres, stresory, školní stresory a strach ze školy. Dále v této části práce najdeme charakteristiku vývojového období mladšího školního věku a vysvětlení pojmů vztahujících se k výukovému procesu.
V praktické části je proveden kvantitativní výzkum, který se uskutečnil na základní škole poblíž města Jeseník a jehož cílem bylo zjistit nejčastější vnímané stresory.
Anotace v angličtině
This diploma thesis covers a theme of stressors, which pupils of primary school deal with.
A theoretical part explains fundamental terms for this thesis, such as stress, stressors, school stressors and fear of school. There are also presented characteristics of mental development of younger school age. The theoretical part is completed by explanation of the process of teaching.
A practical part presents a quantitative research, which was conducted at a primary school near Jeseník. Pupils of different classes were asked about the stressors they do experience at school. The aim was to research the most common stressors.
Klíčová slova
Stres, stresor, stres u dětí, školní stresory, strach ze školy, žák mladšího školního věku, výukový proces
Klíčová slova v angličtině
Stress, stressor, stress in children, school stressors, fear of school, younger school age, teaching process
Rozsah průvodní práce
80 s. (111 825 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá stresory působícími na žáky prvního stupně základních škol. Obsahem teoretické části je vymezení základních pojmů, kterými jsou stres, stresory, školní stresory a strach ze školy. Dále v této části práce najdeme charakteristiku vývojového období mladšího školního věku a vysvětlení pojmů vztahujících se k výukovému procesu.
V praktické části je proveden kvantitativní výzkum, který se uskutečnil na základní škole poblíž města Jeseník a jehož cílem bylo zjistit nejčastější vnímané stresory.
Anotace v angličtině
This diploma thesis covers a theme of stressors, which pupils of primary school deal with.
A theoretical part explains fundamental terms for this thesis, such as stress, stressors, school stressors and fear of school. There are also presented characteristics of mental development of younger school age. The theoretical part is completed by explanation of the process of teaching.
A practical part presents a quantitative research, which was conducted at a primary school near Jeseník. Pupils of different classes were asked about the stressors they do experience at school. The aim was to research the most common stressors.
Klíčová slova
Stres, stresor, stres u dětí, školní stresory, strach ze školy, žák mladšího školního věku, výukový proces
Klíčová slova v angličtině
Stress, stressor, stress in children, school stressors, fear of school, younger school age, teaching process
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury z oblasti stresu a jeho zvláštnosti u školních dětí
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje v podobě dotazníkového šetření a rozhovorů
Sběr dat na vybrané ZŠ u dětí na 1. stupni
Vyhodnocení dat
Zpracování empirické části
Finalizace práce
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury z oblasti stresu a jeho zvláštnosti u školních dětí
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje v podobě dotazníkového šetření a rozhovorů
Sběr dat na vybrané ZŠ u dětí na 1. stupni
Vyhodnocení dat
Zpracování empirické části
Finalizace práce
Seznam doporučené literatury
BUCHWALD, Petra. Stres ve škole a jak ho zvládnout. Brno: Edika, 2013. Rádce pro pedagogy. ISBN 978-80-266-0159-3.
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1.
JOSHI, Vinay. Stres a zdraví. Praha: Portál, 2007. Rádci pro zdraví. ISBN 978-80-7367-211-9.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5646-2.
VANÍČKOVÁ, Eva a Hana PROVAZNÍKOVÁ. Stručný průvodce dětskou krizovou intervencí: stres a zdraví dětí. Vyd. 2., dopl. V Praze: UK - 3. LF, 2006. ISBN 80-239-8347-4.
Seznam doporučené literatury
BUCHWALD, Petra. Stres ve škole a jak ho zvládnout. Brno: Edika, 2013. Rádce pro pedagogy. ISBN 978-80-266-0159-3.
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1.
JOSHI, Vinay. Stres a zdraví. Praha: Portál, 2007. Rádci pro zdraví. ISBN 978-80-7367-211-9.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5646-2.
VANÍČKOVÁ, Eva a Hana PROVAZNÍKOVÁ. Stručný průvodce dětskou krizovou intervencí: stres a zdraví dětí. Vyd. 2., dopl. V Praze: UK - 3. LF, 2006. ISBN 80-239-8347-4.