Diplomová práce je svým hlavním cílem zaměřena na navržení aktivizačních výukových metod do vyučovacího předmětu výchovy ke zdraví v tématickém celku infekční nemoci a následné ověření v praxi, které proběhlo u 8. a 9. ročníku základní školy. Teoretická část práce je zaměřena na výuku, výukové metody s akcentem na aktivizační a začlenění výchovy ke zdraví a tematického celku infekční nemoci v RVP ZV. Praktická část představuje navržení, realizaci a zhodnocení výuky pomocí aktivizačních metod. Zhodnocení probíhalo pomocí autorkou navrženého evaluačního dotazníku. Data byla statisticky zpracována a zobrazena pomocí grafů a tabulek. Bylo zjištěno, že na vybrané základní škole vyučující využívají aktivizační výukové metody, přičemž nejznámější je pro žáky Myšlenková mapa. Z 5 aplikovaných navržených aktivizačních metod byla pro žáky nejatraktivnější metoda Kartičky, nejnáročnější metoda Tvorba otázek a kvíz a stejná metoda byla podle žáků nejvíce přínosná a nejvíce u nich vzbudila zájem o dané téma.
Anotace v angličtině
The main goal of the diploma thesis is the design of activating teaching methods for the subject of health education in the thematic unit of infectious disease and subsequent verification in practice, which took place in the 8th and 9th grade of elementary school. The theoretical part of the thesis is focused on teaching, teaching methods with an emphasis on the activation and integration of health education and the thematic unit of infectious disease into the FEP ZV. The practical part presents the design, implementation and evaluation of teaching using activation methods. The evaluation was performed based on an evaluation questionnaire designed by the author. The data were statistically processed and displayed using graphs and tables. It was found that the teachers of the selected elementary school use activation teaching methods. Pupils are manly familiar with the Mind Map method. The most attractive method of 5 applied proposed activation methods among pupils was the Cards method. The most demanding method was Creating questions and quizzes and the same method was the most beneficial according to the feedback of the pupils and aroused the most interest in the given topic.
Teaching, teaching methods, activating teaching methods, infectious diseases, Health Education
Rozsah průvodní práce
110 s. (135 086 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je svým hlavním cílem zaměřena na navržení aktivizačních výukových metod do vyučovacího předmětu výchovy ke zdraví v tématickém celku infekční nemoci a následné ověření v praxi, které proběhlo u 8. a 9. ročníku základní školy. Teoretická část práce je zaměřena na výuku, výukové metody s akcentem na aktivizační a začlenění výchovy ke zdraví a tematického celku infekční nemoci v RVP ZV. Praktická část představuje navržení, realizaci a zhodnocení výuky pomocí aktivizačních metod. Zhodnocení probíhalo pomocí autorkou navrženého evaluačního dotazníku. Data byla statisticky zpracována a zobrazena pomocí grafů a tabulek. Bylo zjištěno, že na vybrané základní škole vyučující využívají aktivizační výukové metody, přičemž nejznámější je pro žáky Myšlenková mapa. Z 5 aplikovaných navržených aktivizačních metod byla pro žáky nejatraktivnější metoda Kartičky, nejnáročnější metoda Tvorba otázek a kvíz a stejná metoda byla podle žáků nejvíce přínosná a nejvíce u nich vzbudila zájem o dané téma.
Anotace v angličtině
The main goal of the diploma thesis is the design of activating teaching methods for the subject of health education in the thematic unit of infectious disease and subsequent verification in practice, which took place in the 8th and 9th grade of elementary school. The theoretical part of the thesis is focused on teaching, teaching methods with an emphasis on the activation and integration of health education and the thematic unit of infectious disease into the FEP ZV. The practical part presents the design, implementation and evaluation of teaching using activation methods. The evaluation was performed based on an evaluation questionnaire designed by the author. The data were statistically processed and displayed using graphs and tables. It was found that the teachers of the selected elementary school use activation teaching methods. Pupils are manly familiar with the Mind Map method. The most attractive method of 5 applied proposed activation methods among pupils was the Cards method. The most demanding method was Creating questions and quizzes and the same method was the most beneficial according to the feedback of the pupils and aroused the most interest in the given topic.
Teaching, teaching methods, activating teaching methods, infectious diseases, Health Education
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude vhodné navržení aktivizačních výukových metod vhodných do vyučovacích hodin výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy ve výukovém bloku prevence infekčních onemocnění.
Seznámení se s problematikou a studium odborné literatury vztahující se k aktivizačním výukovým metodám a tématu infekčních chorob
Zpracování teoretické části práce
Příprava aktivizačních výukových metod
Realizace výuky
Provedení výzkumného šetření - atraktivizace a efektivita výuky
Statistika výsledků a závěr
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude vhodné navržení aktivizačních výukových metod vhodných do vyučovacích hodin výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy ve výukovém bloku prevence infekčních onemocnění.
Seznámení se s problematikou a studium odborné literatury vztahující se k aktivizačním výukovým metodám a tématu infekčních chorob
Zpracování teoretické části práce
Příprava aktivizačních výukových metod
Realizace výuky
Provedení výzkumného šetření - atraktivizace a efektivita výuky
Statistika výsledků a závěr
Seznam doporučené literatury
MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
MARÁDOVÁ, Eva. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 79 s. ISBN 978-80-7290-662-8.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 155 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4100-0
KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2011. 185 s. ISBN 978-80-87474-34-1.
GÖPFERTOVÁ, Dana a Petr PAZDIORA. 100 infekcí: (epidemiologie pro praxi). Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-846-7.
Seznam doporučené literatury
MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
MARÁDOVÁ, Eva. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 79 s. ISBN 978-80-7290-662-8.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 155 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4100-0
KOTRBA, Tomáš a LACINA, Lubor. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2011. 185 s. ISBN 978-80-87474-34-1.
GÖPFERTOVÁ, Dana a Petr PAZDIORA. 100 infekcí: (epidemiologie pro praxi). Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-846-7.