Diplomová práce se zabývá výživovou gramotností u studentů středních zdravotnických škol. Teoretická část diplomové práce se zaměřila na definování pojmů zdravotní a výživová gramotnost, specifikaci základních složek výživy a jejich přínos pro lidský organismus. Dále se zabývá výživou adolescentů, výživovými doporučeními, potravinovou pyramidou a hodnocením stavu výživy. V rámci diplomové práce bylo provedeno dotazníkové šetření, kterého se zúčastnilo 222 studentů z toho117 žen a 105 mužů. V rámci školy bylo zastoupeno 116 respondentů ze střední zdravotnické školy a 106 respondentů z gymnázia. Věkové rozmezí činilo 15-19 let. Výzkumná část se zaměřovala na znalosti v oblasti výživy, postoj ke zdravé výživě a stravovací návyky studentů. Rovněž se zjišťovalo, jestli probíhá na škole výuka se zaměřením na zdravou výživu, zda je škola součástí projektu se zaměřením na problematiku výživy, odkud čerpají studenti nejvíce informací o zdravé výživě, jak hodnotí své znalosti a provedl se výpočet BMI u studentů.
Anotace v angličtině
The thesis deals with nutritional literacy of the students in medical high school. Theoretical part of the thesis was focused on defining the concept of medical and nutritional literacy, specification of basic components of diet and their contribution to human organism. Furthermore, it deals with adolescents' diet, nutritional recommendations, food pyramid and nutrition assessment. Within the thesis a questionnaire survey was performed, which was participated by 222 students consisting of 117 women and 105 men. Within the schools, 116 respondents were from medical high school and 106 respondents were from grammar school. The age range was between 15-19 years old. The research part was focused on the students' knowledge in the field of nutrition, their stance toward a healthy diet and their eating habits. Also it was asked, whether a school is teaching its' students a healthy diet, if the school is participating in a project focused on nutrition issues, where students get most of their information from, how they rate their knowledge and a BMI calculation was performed on the students.
Klíčová slova
Výživa, gramotnost, adolescenti, střední škola, potraviny, výchova, zdraví, zdravotní sestra, studenti
Klíčová slova v angličtině
Nutrition, literacy, adolescents, high school, food, education, health, nurse, students
Rozsah průvodní práce
116 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výživovou gramotností u studentů středních zdravotnických škol. Teoretická část diplomové práce se zaměřila na definování pojmů zdravotní a výživová gramotnost, specifikaci základních složek výživy a jejich přínos pro lidský organismus. Dále se zabývá výživou adolescentů, výživovými doporučeními, potravinovou pyramidou a hodnocením stavu výživy. V rámci diplomové práce bylo provedeno dotazníkové šetření, kterého se zúčastnilo 222 studentů z toho117 žen a 105 mužů. V rámci školy bylo zastoupeno 116 respondentů ze střední zdravotnické školy a 106 respondentů z gymnázia. Věkové rozmezí činilo 15-19 let. Výzkumná část se zaměřovala na znalosti v oblasti výživy, postoj ke zdravé výživě a stravovací návyky studentů. Rovněž se zjišťovalo, jestli probíhá na škole výuka se zaměřením na zdravou výživu, zda je škola součástí projektu se zaměřením na problematiku výživy, odkud čerpají studenti nejvíce informací o zdravé výživě, jak hodnotí své znalosti a provedl se výpočet BMI u studentů.
Anotace v angličtině
The thesis deals with nutritional literacy of the students in medical high school. Theoretical part of the thesis was focused on defining the concept of medical and nutritional literacy, specification of basic components of diet and their contribution to human organism. Furthermore, it deals with adolescents' diet, nutritional recommendations, food pyramid and nutrition assessment. Within the thesis a questionnaire survey was performed, which was participated by 222 students consisting of 117 women and 105 men. Within the schools, 116 respondents were from medical high school and 106 respondents were from grammar school. The age range was between 15-19 years old. The research part was focused on the students' knowledge in the field of nutrition, their stance toward a healthy diet and their eating habits. Also it was asked, whether a school is teaching its' students a healthy diet, if the school is participating in a project focused on nutrition issues, where students get most of their information from, how they rate their knowledge and a BMI calculation was performed on the students.
Klíčová slova
Výživa, gramotnost, adolescenti, střední škola, potraviny, výchova, zdraví, zdravotní sestra, studenti
Klíčová slova v angličtině
Nutrition, literacy, adolescents, high school, food, education, health, nurse, students
Zásady pro vypracování
1. Studium základná literatury a vypracování literární rešerše
2. Stanovení hlavních cílů a dílčích cílů
3. Příprava metodiky a organizace výuky
4. Zpracování teoretické části
5. Realizace výzkumu a zpracování získaných kvantitativních dat
6. Interpretace zjištěných výzkumných zjištění
7. Pravidelné konzultace u vedoucího práce
8. Tvorba a finalizace textu DP a odevzdání
Zásady pro vypracování
1. Studium základná literatury a vypracování literární rešerše
2. Stanovení hlavních cílů a dílčích cílů
3. Příprava metodiky a organizace výuky
4. Zpracování teoretické části
5. Realizace výzkumu a zpracování získaných kvantitativních dat
6. Interpretace zjištěných výzkumných zjištění
7. Pravidelné konzultace u vedoucího práce
8. Tvorba a finalizace textu DP a odevzdání
Seznam doporučené literatury
BALLARD, Julianne, Liz GEORGE, Eva ZAZUETA 10LARA, Laura TURNER, Jesús AGUADO, Jennifer
KOUSKY, Carolyn. Impacts of Natural Disasters on Children. Future of Children [online]. 2016, 26(1), 73-92 [cit. 2019-12-05]. ISSN 10548289.
KREJČÍ, Milada a Dagmar ŠAFRÁNKOVÁ. Výchova ke zdravému životnímu stylu: pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Plzeň: Fraus, 2012. ISBN 978-80-7238-175-3.
LAW a Renée ALGER. Trauma informed public health nursing visits to parents and children. Public Health Nursing [online]. 2019, 36(5), 694-701 [cit. 2019-12-05]. DOI: 10.1111/phn.12634. ISSN 07371209.
SHARMA, Sangita. Klinická výživa a dietologie: v kostce. Přeložil Hana POSPÍŠILOVÁ. Praha: Grada Publishing, 2018. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0228-0.
WHITE, Marney a., Margaret MAYER, W. michael VANDERLIND a Dana ALLSWEDE. Evaluation of a Behavioral Self-Care Intervention for Public Health Students. American Journal of Health Education [online]. 2018, 49(1), 40-47 [cit. 2019-12-05]. ISSN 19325037.
Seznam doporučené literatury
BALLARD, Julianne, Liz GEORGE, Eva ZAZUETA 10LARA, Laura TURNER, Jesús AGUADO, Jennifer
KOUSKY, Carolyn. Impacts of Natural Disasters on Children. Future of Children [online]. 2016, 26(1), 73-92 [cit. 2019-12-05]. ISSN 10548289.
KREJČÍ, Milada a Dagmar ŠAFRÁNKOVÁ. Výchova ke zdravému životnímu stylu: pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Plzeň: Fraus, 2012. ISBN 978-80-7238-175-3.
LAW a Renée ALGER. Trauma informed public health nursing visits to parents and children. Public Health Nursing [online]. 2019, 36(5), 694-701 [cit. 2019-12-05]. DOI: 10.1111/phn.12634. ISSN 07371209.
SHARMA, Sangita. Klinická výživa a dietologie: v kostce. Přeložil Hana POSPÍŠILOVÁ. Praha: Grada Publishing, 2018. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0228-0.
WHITE, Marney a., Margaret MAYER, W. michael VANDERLIND a Dana ALLSWEDE. Evaluation of a Behavioral Self-Care Intervention for Public Health Students. American Journal of Health Education [online]. 2018, 49(1), 40-47 [cit. 2019-12-05]. ISSN 19325037.