Práce pojednává o roli speciálního pedagoga na běžné základní škole ve školním poradenském pracovišti. Hlavním cílem práce je zjistit, co potřebuje vědět a znát začínající speciální pedagog proto, aby jeho práce byla efektivní a dobře vykonávaná. Práce chce začínající speciální pedagogy inspirovat a informovat o práci, která je čeká. Čeho se vyvarovat, kde hledat odpovědi na otázky nebo jak správně postupovat
v každodenním kontaktu s lidmi, kteří budou potřebovat jejich radu a pomoc.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the role of a special pedagogue at a common elementary school´s counselling centre. The main aim of the thesis is to discover what
a beginning special pedagogue needs to know about his/her work to be effective and well performed. The thesis is supposed to inspire and inform special pedagogues about the work they are going to practise. It concerns the following topics: what should be avoided, where to find answers to questions or how to proceed with everyday touch with people who will need their advice and help.
Klíčová slova
školní speciální pedagog (ŠSP), školní poradenské pracoviště (ŠPP), školské poradenské zařízení (ŠPZ), Speciálně pedagogické centrum (SPC),
Pedagogicko - psychologická poradna (PPP), depistáž, diagnostika, intervence, metodická a koordinační činnost, speciálně pedagogická péče, reedukace, Předmět speciálně pedagogické péče, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
school special pedagogue, school´s counselling centre, school´s counselling facilities, special pedagogical center, Educational and Psychological Counselling, screening, diagnostics, intervention, methodological and coordination activities, special pedagogical care, reeducation, Subject of special pedagogical care, support measures
Rozsah průvodní práce
118 s. (143 152 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce pojednává o roli speciálního pedagoga na běžné základní škole ve školním poradenském pracovišti. Hlavním cílem práce je zjistit, co potřebuje vědět a znát začínající speciální pedagog proto, aby jeho práce byla efektivní a dobře vykonávaná. Práce chce začínající speciální pedagogy inspirovat a informovat o práci, která je čeká. Čeho se vyvarovat, kde hledat odpovědi na otázky nebo jak správně postupovat
v každodenním kontaktu s lidmi, kteří budou potřebovat jejich radu a pomoc.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the role of a special pedagogue at a common elementary school´s counselling centre. The main aim of the thesis is to discover what
a beginning special pedagogue needs to know about his/her work to be effective and well performed. The thesis is supposed to inspire and inform special pedagogues about the work they are going to practise. It concerns the following topics: what should be avoided, where to find answers to questions or how to proceed with everyday touch with people who will need their advice and help.
Klíčová slova
školní speciální pedagog (ŠSP), školní poradenské pracoviště (ŠPP), školské poradenské zařízení (ŠPZ), Speciálně pedagogické centrum (SPC),
Pedagogicko - psychologická poradna (PPP), depistáž, diagnostika, intervence, metodická a koordinační činnost, speciálně pedagogická péče, reedukace, Předmět speciálně pedagogické péče, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
school special pedagogue, school´s counselling centre, school´s counselling facilities, special pedagogical center, Educational and Psychological Counselling, screening, diagnostics, intervention, methodological and coordination activities, special pedagogical care, reeducation, Subject of special pedagogical care, support measures
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce.
2. Studium a analýza odborné literatury a zdrojů, komparace zdrojů.
3. Sepsání teoretické části práce.
4. Konzultace s vedoucím práce nad obsahovou stránkou praktické části práce.
5. Sběr dat. Vypracování praktické části práce.
6. Vyvození závěrů a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce.
2. Studium a analýza odborné literatury a zdrojů, komparace zdrojů.
3. Sepsání teoretické části práce.
4. Konzultace s vedoucím práce nad obsahovou stránkou praktické části práce.
5. Sběr dat. Vypracování praktické části práce.
6. Vyvození závěrů a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
KUCHARSKÁ, A. Školní speciální pedagog, 1. vyd. Praha: PORTÁL, 2013. 224 s. ISBN 978-80-262-0497-8
KUCHARSKÁ, A. Metodika práce školního speciálního pedagoga, Praha 2014. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
KNOTOVÁ, D. Školní poradenství, 1. Vyd. Praha: GRADA, 2014. 264 s ISBN 978-80-247-4502-2
MICHALÍK, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4675-2
NOVOSA, L. Poradenství. 1. Vyd. Praha: Portál, 2009. 269 s. ISBN 978-80-7367-509-7.
Zákon 561/2004 Sb. O předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
Vyhláška č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Seznam doporučené literatury
KUCHARSKÁ, A. Školní speciální pedagog, 1. vyd. Praha: PORTÁL, 2013. 224 s. ISBN 978-80-262-0497-8
KUCHARSKÁ, A. Metodika práce školního speciálního pedagoga, Praha 2014. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
KNOTOVÁ, D. Školní poradenství, 1. Vyd. Praha: GRADA, 2014. 264 s ISBN 978-80-247-4502-2
MICHALÍK, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4675-2
NOVOSA, L. Poradenství. 1. Vyd. Praha: Portál, 2009. 269 s. ISBN 978-80-7367-509-7.
Zákon 561/2004 Sb. O předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
Vyhláška č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Přílohy volně vložené
Př. č. 1 - vzor IVP
Př. č. 2 - Doporučení školského poradenského zařízení
Př. č. 3 - Zpráva školského poradenského zařízení
Př. č. 4 - Identifikátory znevýhodnění
Př. č. 5 - Plán pedagogické podpory
Př. č. 6 - Grafický test školní zralosti
Př. č. 7 - Učebnice pro žáky s SVP na 1. a 2. stupni ZŠ