Dyslexie je ve spojitosti s dětským věkem a školní docházkou velmi živé téma. Velká řada publikací a výzkumníků se věnuje dyslexii v dětství. Její projevy v dospělosti jsou však oproti tomu opomíjeny. Velmi skromně se pak zabývají studie vlivy dyslexie na povolání. Například i těch, kde je text hlavním pracovním nástrojem, jako herectví.
Cílem práce je zjistit, jakým způsobem se dyslexie u vybrané herečky projevuje a zda ovlivňuje její výkon, profesi a jaké používá kompenzační strategie. Získané informace autorka analyzovala, sumarizovala a interpretovala. Metodika vychází zejména z kvalitativního výzkumného šetření. Pro získávání informací bylo však využito kombinace výzkumných metod, čímž byl kvantitativní screeningový dotazník. Na jeho základě byl vytvořen polostrukturovaný rozhovor, který se řadí ke kvalitativním metodám sběru dat. Získané informace byly do výsledků zpracovány za pomoci obsahové analýzy. Výzkumného šetření se účastnila herečka s diagnostikovanou dyslexií na základě splnění předem stanovených kritérií. Výsledkem bylo zjištění, že projevy dyslexie jsou nejvýraznější při práci s nepřipraveným textem v hereckých oblastech, jako je dabing, moderace nebo načítání audioknih. Problematická se jeví orientace v textu i prostoru. Typická je častá chybovost v percepci dlouhých, komplikovaných či cizích slov. Obvyklá je i záměna podobně znějících slov či domýšlení. Herečka pro zmírnění popsaných projevů využívá svoje ověřené kompenzační strategie. Na základě získaných informací od vybrané herečky a s podporou odborné literární rešerše autorka výsledky interpretuje, diskutuje a vytváří doporučení pro praxi směrem k účastnici studie i obecně k problematice dyslexie v herectví, které je v práci rozděleno do tematických oblastí.
Anotace v angličtině
Dyslexia is a very lively topic in connection with childhood and school attendance. Many publications and researchers have focused on dyslexia in childhood. However, its manifestations in adulthood are neglected. There are not many studies of the effects of dyslexia on the profession. This also applies to those where the text is the main working tool, such as acting.
The aim of this work is to find out how dyslexia manifests itself in a selected actress and whether it affects her performance, profession and what compensation strategies she uses. The author analysed, summarized and interpreted the information obtained. The methodology is mainly based on a qualitative research survey. However, a combination of research methods was used for data collection, which was a quantitative screening questionnaire. Based on it, a semi-structured interview was created, which is one of the qualitative methods of data collection. The obtained information was processed into results using content analysis. An actress with diagnosed dyslexia participated in the research survey on the basis of fulfilment predetermined criteria. The result was the finding that dyslexia is most pronounced when working with unprepared text in acting areas such as dubbing, moderation or reading audiobooks. Orientation in text and also space seems problematic. Frequent fault rate in the perception of long, complicated or foreign words is typical. It is also common to confuse similar-sounding words or conjecture. The actress uses her proven compensatory strategies to alleviate the described manifestations. Based on the information obtained from the selected actress and with the support of professional literature research, the author discusses and interprets the results and creates recommendations for practice towards the study participant and the issue of dyslexia in acting in general in the thematic areas mentioned in the work.
Dyslexia, specific learning disability, acting, actor, compensation strategy
Rozsah průvodní práce
62 s. 116 146 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Dyslexie je ve spojitosti s dětským věkem a školní docházkou velmi živé téma. Velká řada publikací a výzkumníků se věnuje dyslexii v dětství. Její projevy v dospělosti jsou však oproti tomu opomíjeny. Velmi skromně se pak zabývají studie vlivy dyslexie na povolání. Například i těch, kde je text hlavním pracovním nástrojem, jako herectví.
Cílem práce je zjistit, jakým způsobem se dyslexie u vybrané herečky projevuje a zda ovlivňuje její výkon, profesi a jaké používá kompenzační strategie. Získané informace autorka analyzovala, sumarizovala a interpretovala. Metodika vychází zejména z kvalitativního výzkumného šetření. Pro získávání informací bylo však využito kombinace výzkumných metod, čímž byl kvantitativní screeningový dotazník. Na jeho základě byl vytvořen polostrukturovaný rozhovor, který se řadí ke kvalitativním metodám sběru dat. Získané informace byly do výsledků zpracovány za pomoci obsahové analýzy. Výzkumného šetření se účastnila herečka s diagnostikovanou dyslexií na základě splnění předem stanovených kritérií. Výsledkem bylo zjištění, že projevy dyslexie jsou nejvýraznější při práci s nepřipraveným textem v hereckých oblastech, jako je dabing, moderace nebo načítání audioknih. Problematická se jeví orientace v textu i prostoru. Typická je častá chybovost v percepci dlouhých, komplikovaných či cizích slov. Obvyklá je i záměna podobně znějících slov či domýšlení. Herečka pro zmírnění popsaných projevů využívá svoje ověřené kompenzační strategie. Na základě získaných informací od vybrané herečky a s podporou odborné literární rešerše autorka výsledky interpretuje, diskutuje a vytváří doporučení pro praxi směrem k účastnici studie i obecně k problematice dyslexie v herectví, které je v práci rozděleno do tematických oblastí.
Anotace v angličtině
Dyslexia is a very lively topic in connection with childhood and school attendance. Many publications and researchers have focused on dyslexia in childhood. However, its manifestations in adulthood are neglected. There are not many studies of the effects of dyslexia on the profession. This also applies to those where the text is the main working tool, such as acting.
The aim of this work is to find out how dyslexia manifests itself in a selected actress and whether it affects her performance, profession and what compensation strategies she uses. The author analysed, summarized and interpreted the information obtained. The methodology is mainly based on a qualitative research survey. However, a combination of research methods was used for data collection, which was a quantitative screening questionnaire. Based on it, a semi-structured interview was created, which is one of the qualitative methods of data collection. The obtained information was processed into results using content analysis. An actress with diagnosed dyslexia participated in the research survey on the basis of fulfilment predetermined criteria. The result was the finding that dyslexia is most pronounced when working with unprepared text in acting areas such as dubbing, moderation or reading audiobooks. Orientation in text and also space seems problematic. Frequent fault rate in the perception of long, complicated or foreign words is typical. It is also common to confuse similar-sounding words or conjecture. The actress uses her proven compensatory strategies to alleviate the described manifestations. Based on the information obtained from the selected actress and with the support of professional literature research, the author discusses and interprets the results and creates recommendations for practice towards the study participant and the issue of dyslexia in acting in general in the thematic areas mentioned in the work.
Dyslexia, specific learning disability, acting, actor, compensation strategy
Zásady pro vypracování
1. Vymezení tématu.
2. Sběr a nastudování odborné literatury.
3. Vytyčení forem, koncepce a cíle práce.
4. Vyhledání vhodného případu ke studii.
5. Pravidelné konzultace s vedoucím.
6. Realizace teoretické části.
7. Tvorba a užití zvolené metody sběru dat.
8. Zpracovávání sesbíraných dat a jejich interpretace.
9. Odpovědi na výzkumné otázky, diskuse.
10. Shrnutí, závěr.
Zásady pro vypracování
1. Vymezení tématu.
2. Sběr a nastudování odborné literatury.
3. Vytyčení forem, koncepce a cíle práce.
4. Vyhledání vhodného případu ke studii.
5. Pravidelné konzultace s vedoucím.
6. Realizace teoretické části.
7. Tvorba a užití zvolené metody sběru dat.
8. Zpracovávání sesbíraných dat a jejich interpretace.
9. Odpovědi na výzkumné otázky, diskuse.
10. Shrnutí, závěr.
Seznam doporučené literatury
KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019. Psyché (Grada). ISBN isbn978-80-247-3950-2.
KREJČOVÁ, Lenka, Zuzana HLADÍKOVÁ, Kamila ŠEMBEROVÁ a Kamila BALHAROVÁ. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 2., aktualizované vydání. Brno: Edika, 2018. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-1219-3.
MATĚJČEK, Zdeněk a Marie VÁGNEROVÁ. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 8024611732.
BERGMAN, Aleš. Studie o herectví a jeho pedagogice. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2016. Cesty k herectví. ISBN 978-80-7460-099-9.
Seznam doporučené literatury
KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019. Psyché (Grada). ISBN isbn978-80-247-3950-2.
KREJČOVÁ, Lenka, Zuzana HLADÍKOVÁ, Kamila ŠEMBEROVÁ a Kamila BALHAROVÁ. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 2., aktualizované vydání. Brno: Edika, 2018. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-1219-3.
MATĚJČEK, Zdeněk a Marie VÁGNEROVÁ. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 8024611732.
BERGMAN, Aleš. Studie o herectví a jeho pedagogice. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2016. Cesty k herectví. ISBN 978-80-7460-099-9.