Diplomová práce se zabývá integrací výtvarného umění do hodin výtvarné výchovy na 1. stupni základní školy. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů vztahujících se kvýtvarné výchově, jako jsou výtvarná výchova 1. stupni základní školy, vývoj výtvarného projevu, výtvarně projevové typy žáků, hodnocení výtvarného projevu, výtvarné pomůcky a techniky, vzdělávací obor výtvarná výchova vRVP ZV, artefiletika a galerijní animace. Obsahem je dále výtvarné umění 20. století, konkrétně expresionismus, kubismus, dadaismus, a také historický kontext té doby.
Vpraktické části je zpracováno šest metodických listů, které jsou propojením výtvarného umění a výtvarné výchovy. Hodiny, které byly podloženy těmito metodickými listy, byly odučeny v1. třídě na Církevní základní škole Německého řádu vOlomouci. Na základě těchto hodin byly zpracovány sebereflexe.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the integration of fine arts into art lessons at the 1st grade of primary school. The theoretical part is focused on defining basic concepts related to art education, such as art education in the 1st grade od primary school, development of art expression, types of art expression of pupils, evaluation of art expression, art aids and techniques and art mediation. The content also includes the fine arts of the 20th century, specifically expressionism, cubism, dadaism, as well as the historical context of the time.
In the practical part, six methodological sheets are processed, which are a connection between fine arts and art education. The lessons, which were based on these methodological sheets, were taught in the 1st grade at the Církevní základní škola Německého řádu in Olomouc. Based on these lessons, self-reflections were processed.
Klíčová slova
Výtvarná výchova, výtvarné umění, 1. stupeň základní školy, výtvarné pomůcky, výtvarné techniky, galerijní animace, umění 20. století, kubismus, expresionismus, dadaismus.
Klíčová slova v angličtině
Art education, fine arts, 1st grade of primary school, art aids, art techniques, art mediation, 20th-century art, cubism, expressionism, dadaism.
Rozsah průvodní práce
73 s. (122 240)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá integrací výtvarného umění do hodin výtvarné výchovy na 1. stupni základní školy. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů vztahujících se kvýtvarné výchově, jako jsou výtvarná výchova 1. stupni základní školy, vývoj výtvarného projevu, výtvarně projevové typy žáků, hodnocení výtvarného projevu, výtvarné pomůcky a techniky, vzdělávací obor výtvarná výchova vRVP ZV, artefiletika a galerijní animace. Obsahem je dále výtvarné umění 20. století, konkrétně expresionismus, kubismus, dadaismus, a také historický kontext té doby.
Vpraktické části je zpracováno šest metodických listů, které jsou propojením výtvarného umění a výtvarné výchovy. Hodiny, které byly podloženy těmito metodickými listy, byly odučeny v1. třídě na Církevní základní škole Německého řádu vOlomouci. Na základě těchto hodin byly zpracovány sebereflexe.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the integration of fine arts into art lessons at the 1st grade of primary school. The theoretical part is focused on defining basic concepts related to art education, such as art education in the 1st grade od primary school, development of art expression, types of art expression of pupils, evaluation of art expression, art aids and techniques and art mediation. The content also includes the fine arts of the 20th century, specifically expressionism, cubism, dadaism, as well as the historical context of the time.
In the practical part, six methodological sheets are processed, which are a connection between fine arts and art education. The lessons, which were based on these methodological sheets, were taught in the 1st grade at the Církevní základní škola Německého řádu in Olomouc. Based on these lessons, self-reflections were processed.
Klíčová slova
Výtvarná výchova, výtvarné umění, 1. stupeň základní školy, výtvarné pomůcky, výtvarné techniky, galerijní animace, umění 20. století, kubismus, expresionismus, dadaismus.
Klíčová slova v angličtině
Art education, fine arts, 1st grade of primary school, art aids, art techniques, art mediation, 20th-century art, cubism, expressionism, dadaism.
Zásady pro vypracování
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje
Sběr dat
Vyhodnocování dat
Zpracování empirické části
Finalizace práce
Zásady pro vypracování
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje
Sběr dat
Vyhodnocování dat
Zpracování empirické části
Finalizace práce
Seznam doporučené literatury
HOROVÁ, Anděla, ed. Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha: Academia, 1995. ISBN 8020005218.
SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. 3., upr. vyd. Přeložil Petr CHMELAŘ. Praha: Slovart, 2013. ISBN 978-80-7391-482-0.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2003. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-121-4.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra a Michaela JOHNOVÁ ČAPKOVÁ. Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4626-4.
Seznam doporučené literatury
HOROVÁ, Anděla, ed. Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha: Academia, 1995. ISBN 8020005218.
SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. 3., upr. vyd. Přeložil Petr CHMELAŘ. Praha: Slovart, 2013. ISBN 978-80-7391-482-0.
ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2003. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-121-4.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra a Michaela JOHNOVÁ ČAPKOVÁ. Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4626-4.